Idiotisk og håpløs TV-krangel

LEDER: Det er ikke mulig å holde med noen i den barnslige og dustete konflikten mellom kabelselskapet Get og TV2. Men under overflaten lurer en rekke prinsipielle spørsmål.

TV2-ledelsen i lykkeligere dager. Her under feiringen av 25-årsjubileet for God morgen, Norge: Karianne Solbrække (fra venstre), konsernsjef Olav T. Sandnes, Trygve Rønningen, Kathrine Haldorsen og Sarah Wiland. Wiland fronter selskapets strid med Get og Telia.
  • Stavanger Aftenblad
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over ett år gammel

I snart en måned har Get-abonnenter møtt svarte skjermer når de har tastet inn en av TV2s kanaler. I utgangspunktet handler dette om hva Get skal betale fjernsynsselskapet for å gjøre dem tilgjengelig for sine abonnenter. I tillegg diskuteres det en rekke underpunkter, for eksempel hvor tidlig TV2 skal ligge i Gets kanalunivers, der NRKs og TV2s hovedkanaler tradisjonelt har hatt de første kanalene.

Les også

Massiv kritikk mot Get og TV 2 for svarte TV-skjermer: – Vet ikke hvem vi skal tro på

Krangel mellom distributør og fjernsynskanal er noe som skjer flere ganger hvert år. Ofte har et fotball-VM, et OL eller andre store begivenheter vært ris bak speilet, men koronapandemien har gjort at dette til en viss grad mangler nå, selv om Get-kundene gikk glipp av Liverpools Premier League-gull denne uken.

Tradisjonelt har partene brukt andre medier til å presse hverandre i slike konflikter. Aftenbladet er blant dem som har latt seg bruke i disse etter hvert årvisse spillene om svarte skjermer. Dette året har ikke partene fått den samme drahjelpen, selv om de og deres kommunikasjonsrådgivere daglig er ute med gode tips om saker som kan styrke saken deres.

Angivelig er én million seere rammet av striden mellom TV2 og Get, men denne gangen har det ikke utløst det ramaskriket det har gjort tidligere. Teknologiutviklingen har nemlig gjort at folk flest verken trenger Get eller TV2. Distributørmakten Get har profitert på i årevis, er heldigvis i ferd med å forsvinne. TV2s rolle i et norsk nyhets duopol er også redusert i takt med økt og mer variert tilbud.

Strømmetjenester og unge generasjoners manglende forhold til lineært fjernsyn (at de setter seg ned foran skjermen på det klokkeslettet fjernsynsprogrammene angir at et program begynner) har snudd opp-ned på virkeligheten til kontraktspartene.

Strømmetjenester gjør at stadig flere ikke ser noe behov for å ha et normalt kabelabonnement. Dette truer selvsagt Gets framtidige forretning. Når TV2 ikke kommer automatisk opp som et prioritert valg på skjermen, er det også en utfordring for dem.

Kontraktspartene er dermed tydelig utsatt for den ekstreme endringen som skjer med folks medievaner. Samtidig har TV2 et allmennkringkastertilskudd fra staten på rundt 150 millioner kroner årlig. Det er derfor problematisk at de ikke når ut til hele befolkningen. Get eies nå av telegiganten Telia, som har valgt å trekke tilbake en annonsekampanje på TV2. Det er heller ikke greit.

Les også

Telia dropper reklame på TV 2

Vi kan forstå at mange nå appellerer til kulturminister Abid Raja (V) om å gripe inn i konflikten, men dette handler om store aktører, som ikke vil ta virkeligheten innover seg. Dette må de ordne opp i selv, for denne konflikten er regelrett idiotisk.

Publisert:
  1. TV2
  2. Get
  3. Premier League
  4. Strømmetjenester

Premier League

SVUTMP
1Chelsea139313152630
2Manchester City139222772029
3Liverpool1384139112828
4West Ham United137242416823
5Arsenal137241517-223
  • Champions League
  • Europaliga
  • Nedrykk

Mest lest akkurat nå

  1. Køen oppløst etter trafikkuhell på E39

  2. Bil kjørte av veien og havnet i vannet

  3. Slik skal kommunene klare å vaksinere alle over 65 før jul

  4. Dansk politi holder fortsatt på nordmannens bil

  5. Strand: – Wirak er redd folke­meningen i Forsand

  6. Fotballkvinnene ledet 9–0. Da stoppet dommeren landskampen