Elsyklene har en naturlig plass i trafikken på Nord-Jæren

LEDER: Plutselig var det elsyklene som var det store problemet i trafikken på Nord-Jæren. Vi tror det fins større utfordringer.

Frp’s Leif Arne M. Nilsen, her i en rolle som sykkelvenn, da han sammen med Ap’s Dag Mossige (t.v.) gikk til kamp mot sykkeltjuverier. Nå opptrer han som gretten elsykkeluvenn, mener Aftenbladet.
  • Leder
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over fire år gammel

Igjen er det blitt temperatur i debatten om syklister som tar seg til rette. De får kjeft både fra gående og kjørende. Sist uke var det særlig elsyklistene som fikk det glatte lag. Hadde vi ikke visst bedre, kunne vi trodd at dette var roten til alt vondt i trafikken her i regionen, men det er det ikke.

Debatten ble dratt igang igjen av Rogalands Avis’ sjefredaktør Bjørn Sæbø (52), som i en kommentar kom med det retoriske spørsmålet om det er «reaksjonært å bli forbannet på livsfarlige syklister». Kommentaren hadde både små- og selvironiske innslag, men de som hørte redaktøren følge opp på NRK Rogaland hørte riktig da han etterlyste mer politi i jakten på elsyklistene. Så, jo: dette er både reaksjonært og mer til. Sæbø utdypet sin frustrasjon ytterligere i lørdagens Ukeslutt på NRK.

Det tok selvsagt ikke lang tid før han fikk støtte fra folkets og Fremskrittspartiets ombudsmann, Leif Arne M. Nilsen (53). Han gjorde det umiddelbart til en politisk sak, da han tok opp i kommunalutvalget hva kommunen kan gjøre for å lære opp disse forferdelige elsyklistene. En debatt på syke avveier var et faktum.

Nilsen og Sæbø går i fotsporene til alle jevnaldrende som i vår og sommer var så opprørt over alle disse vannscooterne, som angivelig herjet rundt kysten. Selv etter at sjøfartsmyndighetene var ute og sa at de representerte et lite problem, sommeren viste ganske få ulykker med denne farkosten og det ble understreket at sjøveisreglene gjelder også for dem, utgjorde de både en pest, plage og altfor mye bråk for de som mener at farkoster på sjøen bare skal bevege seg ved hjelp av påhengs eller årer (akkurat her støttet vel Nilsen vannscooterskipperne).

Hvis vi skal dra denne debatten inn på sporet igjen, så må vi tilbake til det som tross alt var Sæbøs utgangspunkt: det har vært en enorm vekst i bruk av sykler, med og uten batteri, på Nord-Jæren. Dette utfordrer plassen både på fortau, bilveier og sykkelstier.

Derfor må folk, også syklister, både vise folkeskikk og følge trafikkregler. Det er bare ett svar på dette, og det er at både harde, halvharde og myke trafikanter må ta dette mer på alvor, og at kapasiteten i enda større grad må økes på sykkelveinettet.

Det er svært gledelig at flere bruker sykkel. Flere elsykler på veiene vil også gjøre livet lettere for de som hver morgen stamper i en eller annen bilkø. Der har vi et virkelig problem. Hvis det fins problem med elsykler må det være at altfor mange halvgretne 50-åringer misliker elsykler.

Les også

  1. Kommentar: Med en elsykkel kan selv de middels trente komme seg smidig over Ullandhaug uten å være gjennomvåte av svette ved ankomst.

  2. Elsykkelsalg eksploderer

  3. I sykkelfelt er det ikke registrert en eneste dødsulykke i Norge.

Publisert:
  1. Debatt
  2. Nord-Jæren
  3. Sæbø
  4. Rogalands Avis
  5. Jæren

Mest lest akkurat nå

  1. Byggetiden har økt fra 7 til 12 år: – Kan fort bli utrolige kostnader

  2. Professor la seg flat etter upassende meldinger

  3. Enighet mellom TV 2 og Telenor

  4. 325 mulige tilfeller av dobbel smitte i Sør-Rogaland: – Må regne med å bli smittet flere ganger

  5. En 25 år lang epoke er over - vil slå tilbake med gulljubel

  6. Hvorfor sluttet håndballgutta med dette kampropet?