Flere må være med og ta ansvar for Norwegian

AFTENBLADET MENER: Regjeringens stans i pengeoverføringene til flyselskapet Norwegian, var en tøff beskjed å gi, men den var trolig helt nødvendig.

Tydelig tale fra statsrådene Iselin Nybø (V) og Knut Arild Hareide (KrF) om stopp i Norwegian-støtten.
  • Stavanger Aftenblad
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over ett år gammel

Næringsminister Iselin Nybø (V) er tydelig på at de ikke kan bruke mer av fellesskapets penger for å redde Norwegian. Så langt i år har myndighetene brukt hele 14 milliarder kroner på forskjellige stimulansepakker til luftfarten.

Norwegian sier det kjennes som «en knyttneve i magen» at de ikke har fått positivt svar på søknaden om enda mer penger. Selskapet er viktig for Norge av mange grunner, men det er likevel vanskelig å akseptere at de så ensidig legger byrdene over på staten.

Det er nemlig mange andre som bør ha interesse av at selskapet overlever. For eksempel alle kreditorene, særlig leasingselskaper, som har prøvd å sikre sine interesser gjennom å konvertere lån til aksjer. Forsvinner Norwegian vil det få store ringvirkninger, både for dem og hele bransjen.

For Norge handler det om infrastruktur. Luftfarten er og blir avgjørende for å holde landet sammen, så det er ikke uten grunn myndighetene allerede har brukt millioner av kroner på ekstra innkjøp av flyruter. Det handler også om veldig mange arbeidsplasser. Bare her i landet sysselsetter Norwegian 2000 mennesker. Indirekte bidrar selskapet så mye inn mot reiselivsnæringen at det kan skje ytterligere rystelser i denne, dersom flytrafikken inn til Norge svekkes også etter koronakrisen.

Det er derfor forståelig at fagforeningene i luftfarten reagerer på statens nei. Myndighetene må høre på bekymringene. De ansatte vet hvor skoen trykker og kan, sammen med alle flyselskapene i Norge, gi gode bidrag til løsninger.

Selvsagt er saken blitt politisk. Senterpartiet ber om en løsning der staten involverer seg, men Fremskrittspartiet har allerede sagt nei til dette. Dermed er det neppe flertall i Stortinget for en Norwegian-pakke. Frp’s parlamentariske leder, Hans Andreas Limi, etterlyser overfor NTB eiere som er villige til å bidra med risiko og kapital. Når ikke dette fins, mener han det er for stor risiko for staten alene.

Her har Limi et viktig poeng. Uten eiere som tar ansvar og påtar seg forpliktelser, vil næringsministerens bekymring for fellesskapets penger bli enda mer reell.

Pandemien har gjort at det offentlige har gått inn med helt nødvendige redningspakker til svære mange bransjer. Luftfarten generelt og Norwegian spesielt har fått mye av dette. Samtidig skyldes ikke alle problemene koronakrisen. Disse ytelsene må skilles helt fra hverandre, ikke minst fordi vi har å gjøre med en bransje som bare er i begynnelsen av en total endring.

Les også

  1. «Braathen Air» har søkt om flylisens: Over 1.000 har søkt jobb

  2. Wizz Air med kart­bommert: – Alle byene er plassert feil

  3. Staten sier nei til mer Norwegian-støtte: – En knyttneve i magen

  4. Når billetten koster 200 kroner, er det noen som har dårlig lønn

Publisert:
  1. Norwegian
  2. Flyselskaper
  3. Aksjer
  4. Luftfart
  5. Iselin Nybø

Mest lest akkurat nå

  1. Bryne-talent blir trolig klar for Viking innen kort tid

  2. Hun fortsetter som styreleder i Norsk Olje og Gass

  3. Web-kameraet på Hanafjellet er på plass: Se utsikten over Sandnes i vinterdrakt

  4. Apotek ber om å få lov til å hjelpe til i vaksineringen

  5. Munnbind på bussen – men ikke på julebordet: – Det er en logisk forklaring

  6. Gjert Ingebrigtsen mener folk gjør én klassisk feil når de trener