Nye tanker om gamle veier

AFTENBLADET MENER: Dagens system har ikke løst problemene på den smale og rasutsatte Ryfylkeveien. Derfor er det grunn til å ønske kreative ideer velkommen.

I august raste det på ny i Rødsliane. Aftenbladet mener at Nye Veier AS kan få fortgang i arbeidet med å skaffe innbyggerne langs Rv 13 en skikkelig vei. Foto: Heidi Hjorteland Wigestrand

  • Stavanger Aftenblad
Publisert: Publisert:

Nye Veier, det statlige utbyggingsselskapet for hovedveier, ønsker å overta ansvaret for riksvei 13 mellom Tau og Sogndal. Dette forslaget, som kommer fram i et brev fra Nye Veier til samferdselsdepartementet, kom som en overraskelse på mange.

Ikke minst ordfører Gerd Helen Bø i Suldal kommune, som er styreleder i interesseorganisasjonen for kommunene langs Rv 13, som på våre kanter av landet gjerne kalles Ryfylkeveien.

Men Bø er positivt overrasket, og det kan vi godt forstå. Ryfylkeveien er blant landets mest rasutsatte veier, og i Suldal troner Rødsliane mellom Lovra og Sand på toppen. Denne skråningen er både skolevei og arbeidsvei for mange suldøler, men penger til en ordentlig løsning med tunnel gjennom de verste partiene har latt vente på seg, år etter år etter år.

Totalt 25 nye veistrekninger vil Nye Veier innlemme i sin portefølje. Fra før har selskapet stått for det meste av nye motorveistrekninger i Norge, ikke minst E18 gjennom Vestfold, Telemark og Agder og E6 nordover langs Mjøsa. Dette er prosjekter som finansieres med en stor andel bompenger.

Det vil naturligvis stille seg annerledes på en riksvei som Ryfylkeveien. Grunnen til at rassikring og raskere framkommelighet stadig har blitt nedprioritert der, er at trafikkgrunnlaget er for lite til at «samfunnsnytten» blir høy nok.

Det er kanskje et argument som klinger bra i økonomenes ører, men det er selvsagt ingen trøst for dem som uansett er avhengige av å bruke disse veiene. Bare tilfeldigheter har gjort at rasene i Suldal ikke har kostet menneskeliv.

Store deler av riksvei 13 framstår den dag i dag med samme standard som veien hadde da den åpnet for trafikk i 1965, altså for 55 år siden. Det er ikke godt nok.

Derfor mener vi at forslaget fra Nye Veier er interessant og at det bør vurderes nøye, men raskt, av samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF). Staten har slept beina etter seg i denne saken lenge nok, og nå har Hareide en enestående sjanse til å være handlekraftig.

Den politiske motstanden på venstresida mot såkalt offentlig-privat samarbeid bør ikke ha relevans for Nye Veier, som jo er et helstatlig selskap, men med en tettere involvering av private leverandører, inkludert i planlegging og design av veiene.

Derfor tror vi ikke at en slik løsning trues av et eventuelt regjeringsskifte neste år. Nye tanker om gamle veier er akkurat det vi trenger nå. Ikke minst av hensyn til de mange som bor og arbeider langs disse veiene.

Staten har slept beina etter seg i denne saken lenge nok, og nå har samferdselsminister Hareide en enestående sjanse til å være handlekraftig

Les også

  1. Sjokkforslag fra Nye Veier – vil overta elendig vei i Ryfylke

  2. Rogalands farligste vei ett steg nærmere sikkerhet

  3. – Vi kan ikke slutte å kjøre selv om det raser

Publisert:
  1. Suldal
  2. Ryfylke
  3. Samferdsel
  4. Nye Veier AS

Mest lest akkurat nå

  1. Byfjordtunnelen er åpen igjen

  2. Han fikk ALS: – Jeg blir levende begravet i min egen kropp

  3. Lastebil har veltet i Sandnes - føreren er nå ute

  4. Bilselger til­talt for å ha svindlet over 40 privat­personer, egen arbeids­giver og flere bedrifter

  5. 15 nye smittede i Stavanger, 8 i Sandnes

  6. Over natten ble denne grus­banen til en perfekt isflate. Hvem som har laget den er et mysterium