Stavanger må holde på cruisetrafikken

LEDER: Det er ikke veldig mange år siden cruiseskip ble eskortert ut fra Stavanger under full jubel, sjøsprut og småbåtparader. Fortsatt er det mange gode grunner til å hegne om cruisetrafikken.

Publisert:

August 2008: Det hederskronte cruiseskipet «Queen Elizabeth 2» eskorteres ut fra Stavanger for siste gang under stor ståhei. Legg merke til DFDS-skipet «Queen of Scandinavia» i bakgrunnen. Dette var ett av de siste anløpene til englandsbåten i Stavanger. Foto: Thomas Fosse

Leder

Vi kan jo begynne der: Skipene skaper arbeidsplasser i sentrum, som Arbeiderpartiets ordførerkandidat Kari Nessa Nordtun minner om i Aftenbladet torsdag. Videre bidrar passasjerene på skipene til å skape økt liv i sentrumsgatene, ofte på dager og tidspunkt det er temmelig dødt.

Les også

– På tide å legge avgift på cruiseturistene, mener Ap og Venstre

Det er for øvrig langt fram til det stadiet at sentrum ikke kan håndtere dette. Byen er dimensjonert for store innrykk, som Gladmat, julehandel og 17. mai-feiring. Rogaland har aldri vært et stort turistfylke. Trolig er det bare stien til Preikestolen som har en belastning på grensen til det forsvarlige her i fylket.

Videre skaper det økt trafikk til fremragende turistdestinasjoner som Lysefjorden og den oppgraderte Jernaldergården på Ullandhaug, og det legges penger igjen både her og der. I en tid der bruer og tunneler gjør fjordabåtene overflødige og der utenlandstrafikken er flyttet til Risavika, bidrar også cruiseskipene til å bevare bildet av en travel Stavanger havn. De store skipene som kan seile helt inn i Vågen skaper spektakulære – men også kontroversielle – kontraster mot Gamle Stavanger, Torget og sentrum.

Stavangerregionen havn IKS har hatt en tydelig strategi med cruisetrafikken. Og den har vært vellykket. Tirsdag ble det kjent i Aftenbladet at de i et notat til Kystverket anslår at trafikken vil bli enda større, skipene lengre og at det planlegges å sprenge bort undervannsskjær for å gjøre havnebassenget dypere.

Ikonisk bilde fra juli 1980, som Statoil laget plakater av. «Queen Elizabeth 2» møter Stavanger for første gang, mens Statfjord B-plattformen bygges på Rosenberg. I bakgrunnen reises et betongunderstell i Gandsfjorden. Foto: Leif Berge, Statoil

Les også

Klimadebatt: Hvordan vil politikerne kutte utslippene med 80 prosent innen 2030?

Det er her vi er inne i den store målkonflikten. For i tillegg til de rent emosjonelle problemene med denne trafikken, at noen syns det ikke ser fint ut og trekker for mye folk til byen, er noen av skipene regelrette utslippsbomber. Cruisetrafikken henger ikke på greip målt mot kommunens vedtatte mål om utslippsreduksjon på 80 prosent innen 2030.

Det er ikke én enkelt løsning på dette, men løsningen ligger først og fremst hos cruiserederiene selv. De kan ikke vende det døve øret til den stadig økende bevisstheten rundt dette. Landstrøm, mer miljøvennlig drivstoff og andre dramatiske tiltak er helt nødvendig.

Venstre fulgte i går opp andre partier med å foreslå en miljøavgift for cruisepassasjerer. Dette kan muligens være et godt tiltak, men det viktigste er at byen ikke setter seg på sidelinjen når framtidig norsk strategi legges. Derfor var vinterens utspill fra alle Norges viktige cruisedestinasjoner vel så viktig. Ordfører Christine Sagen Helgø (H) og hennes kolleger ble enige om 14 tiltak for en mer miljøvennlig cruisenæring. Det er en god begynnelse for at Stavanger skal kunne holde på denne trafikken.

Norske byer og fjorder er enige om miljøkrav til cruisenæringen
Les også

Ingeborgrud med snill klimaprotest mot cruisetrafikken

Les også

2008: Siste reis for englandsbåten

Les også

Podkast: – Klimakutt på 80 prosent må føre til sterke restriksjoner i trafikken. Da blir folk rasende

Les også

Cruisetrafikken er bra for Stavanger

Publisert: