Det er gjenbruk og bærekraft som gjelder

Gjenbruk, jakt på kvalitet og mindre materialistisk orientering, er i ferd med å endre handlemønsteret. Det gir blant annet utfordringer for kjeder med lavprisprofil.

Gjenbruk betyr nå suksess. Her fra NMS’ butikk i Egersund, som, ikke unaturlig, har spesialisert seg på fajanse. Foto: Jonas Haarr Friestad

  • Leder
Publisert: Publisert:

Netthandel har gjerne vært det eneste svaret når problemene i detaljhandelen skal forklares. Men det er bare ett av mange svar på det som skjer. Onsdag skrev Aftenbladet om den formidable omsetningsøkningen til bruktbutikkene til NMS (Det Norske Misjonsselskap). Fra 2018 til 2019 økte omsetningen med over 12 prosent, til 62, 5 millioner kroner.

Suksessen speiler en tidsånd der gjenbruk, bærekraft, kvalitet og samfunnsengasjement er viktigere enn lave priser og månedens mote. De som er født på 1980-tallet og seinere er representanter for det nye forbruksmønsteret og nettopp alderen gjør dem viktige i markedsføringen til kjedebutikker, reisebransjen og rubrikkselskaper som Finn.no. De bruker millioner på å vise engasjement i form av klimaavtrykk, likestilling og for den saks skyld «Black lives matter». De som ikke tør vise engasjement faller utenfor.

De yngre generasjonene er heller ikke så opptatt av ting. Noen har sett fjernsynsserien med den japanske ryddeguruen Marie Kondo på Netflix, eller lest bøkene hennes. Det handler om å ta vare på og sette pris på noen få ting og kvitte seg med resten. De fullt brukbare tingene havner for eksempel i ett av utsalgene til NMS, som på toppen av det hele drives av 2500 frivillige medarbeidere. Det gir godfølelse blant dagens forbrukere å handle slike steder.

I gjenbruksbutikkene finner nyetablerte par flotte og fullt brukbare middagstallerkener. Der finner unge kvinner eviggrønne vintage-kjoler, som de supplerer med den ene, dyre de har kjøpt i en merkebutikk. Å kjøpe fire billige til prisen av én hos en lavpriskjede, er de ferdige med. E24 rapporterte i sommer at klesgiganten Hennes & Mauritz gikk med et underskudd på 6,5 milliarder svenske kroner i annet kvartal. Det hadde flere årsaker enn pandemien.

Les også

Bruktbutikker merker at folk har korona-ryddet: – Ikke kapasitet til å håndtere alle varene som kommer inn

Konkurrenten Zara har lignende problemer og skal legge ned 1200 butikker i Europa og Kina. Fra USA og Storbritannia kommer det nærmest ukentlig rapporter om tap, kutt og omstilling blant de store, etablerte kjedene.

Følelsen av å handle fornuftig, følelsen av å kjøpe ting som ikke må kastes etter ett år og det å handle fra noen som både har et budskap og gode lønns- og arbeidsvilkår, er blitt en betingelse for stadig mer bevisste forbrukere. Når dette også påvirker butikkenes økonomiske resultater, har vi fått en viktig og vesentlig endring i atferdsmønsteret.

Les også

  1. Kaster du for mange klær? Her er sju enkle redesign-tips

  2. Hun elsket kjøttdeig, plastposer og shopping. Slik fikk hun familien på fem til å leve mer miljøvennlig.

  3. Slik skapte Wainy Camilla drømmehjemmet med bruktkupp

Publisert:
  1. Bærekraft
  2. Gjenbruk
  3. Detaljhandel
  4. Netthandel
  5. Likestilling

Mest lest akkurat nå

  1. 106 grader øst: – En hyllest til mamma

  2. Ti videregående skoler på rødt nivå fra torsdag

  3. Barnehager og skoler i Stavanger settes på rødt tiltaksnivå – holder stengt onsdag

  4. Tiltakene på Nord-Jæren videreføres: – Vi sitter klare med både brems og gasspedal

  5. Mette Dybwad Torstensen mener hun fikk anoreksi etter å ha blitt veid på skolen. Nå overrasker ny studie om unge og vekt.

  6. Kjærviks samboer «fullstendig traumatisert» – drapssiktet sønn samtykker til fengsling