Krise for Høgsfjord-ferja

LEDER: Det er krise i Sandnes kommune når kontakten mellom den ytre delen i Forsand, og sentrum må gå gjennom to andre kommuner.

Høgsfjord-ferja har stoppet opp inntil videre. Foto: Jarle Aasland

  • Stavanger Aftenblad
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over ett år gammel

Omveien er en ting. Det store spørsmålet er hvordan dette skal løses etter at Boreal «inntil videre» har stanset ferja mellom Oanes og Lauvvik. Og vil denne kunne komme tilbake igjen i normal drift i henhold til vilkårene i konsesjonen?

Det er ingen grunn nå til å hovere over situasjonen. La gå at kommunesammenslåingen var et feilgrep. Nå er det gjort, og nå handler det om å finne løsninger som er til å leve med. Boreal kan ikke uten videre stenge sambandet uten at det blir brudd på konsesjonsvilkårene.

Les også

Koronaviruset fører til kraftig trafikknedgang – Høgsfjord-sambandet innstilt på ubestemt tid

Nå vil selskapet kunne påberope seg force majeure, altså helt uforutsette endringer i grunnlaget for driften. Da vil man også kunne peke på at fylkeskommunen har forsømt nødvendig vedlikehold av kaiene. For utenforstående har det vært vanskelig å forstå hvordan Boreal kunne forsvare døgnåpen forbindelse og tro at dette ville bære seg økonomisk.

Forklaringen må ha vært at selskapet, som også er en stor bussoperatør, så for seg å kapre en stor del av Lysefjord- og Preikestol-trafikken. Gjerne også ved bruk av egne hurtigbåter i sommersesongen, eller i samarbeid med lokale hurtigbåtoperatører. Nå står vi imidlertid i fare for å oppleve at turistene uteblir denne sommeren, og kanskje enda lengre tid. Det gjelder også Preikestol-turistene.

I en slik situasjon kan ikke et ferjerederi forsvare å fortsette med store utgifter, når inntektene uteblir også på lengre sikt. Operatørselskapene innen kollektivtrafikken i Norge har det til felles at de har stor omsetning, men svært lav inntjening. Nå rammes de ytterligere av nedstengningen som følge av koronaviruset. Også Boreal.

Å kaste inn håndkleet, og levere tilbake tildelt konsesjon kan være en løsning. Men uansett vil det skape problemer, og gi grunnlag for rettsrunder med krav og motkrav. Å endre konsesjonsvilkårene gjennom å gi offentlig støtte er heller ikke en vei å gå. Da kommer man i konflikt med selskapene som tapte anbudet fordi de baserte seg utelukkende på å drive økonomisk. Og i konflikt med EØS-reglementet.

Her kreves grundig jobbing der Sandnes, Boreal og fylkeskommunen setter seg ned sammen. I mellomtiden må alle parter være takknemlige for Ryfast-løsningen.

Les også

  1. – Det eneste vi ønsker oss er et ferjesamband vi kan stole på

  2. Denne ferja skal trafikkere Høgsfjorden

Publisert:
  1. Boreal
  2. Sandnes
  3. Leder
  4. Forsand
  5. Sandnes kommune

Mest lest akkurat nå

  1. To til SUS etter trafikkulykke i Randaberg

  2. Berit Elise Pedersen var på ferie i Italia og lurte på hva hun skulle bruke livet til. Så reiste hun hjem, sa opp jobben og startet egen bedrift

  3. Boblende start på ute­livet: – Helt fan­tastisk!

  4. Mistet lappen etter å ha blitt tatt i 184 km/t

  5. Her ble folk i Stavanger og Sandnes korona­smittet i april

  6. «Jeg får fysisk vondt i magen av å lese alt dere skriver om oss russ som ’egois­tiske dred­unger’»