For tregt

LEDER: Erna Solberg brenner for store og nødvendige omstillinger for å tilpasse oss endringer i samfunnet. Merkelig at det ikke gjelder klimapolitikken.

Publisert: Publisert:

Statsminister Erna Solberg må sette seg i førersetet for regjeringens klimapolitikk, skal det bli noe. Foto: Håkon Mosvold Larsen

Leder

For den som kunne tenke seg å bli engasjert, inspirert eller oppløftet av retninger i statsbudsjettet for 2020, var det neimen ikke mye å hente. Og fra en statsminister som er så opptatt av å gjøre nødvendige omstillinger i samfunnet, er det rart at vi ikke ser en bred, gjennomtenkt plan når det gjelder klimatiltak.

De hadde hatt muligheten. De kunne, som Une Bastholm i MDG kommenterte, satset ambisiøst for å få til en dreining i industrien. Slik at bedriftene langs kysten, som nå leverer til olje og gass, men ikke jobber direkte i sektoren, kunne sett andre oppdragsgivere vokse. De kunne, som Ap var inne på, satt satsing til havs inn i en større sammenheng. Der de nå kom med tiltak mot forsøpling av havet, kunne de også kommet med en helhetlig plan for Nordsjøen, med satsing på havvind, elektrifisering av sokkelen, og investeringsmidler til karbonfangst og -lagring. Det siste kan bli et nytt industrieventyr. Statsminister Solberg svarer at midlene ikke kom, fordi næringslivet først må løse teknologien. De må rett og slett bore en ny brønn, for å se om de da får til selve lagringen. Men regjeringen kunne likevel satt midler på vent, og gjort det lettere for næringslivet å få andre tunge investorer interessert.

At nyvinninger i industri og næringsliv både er det som vil drive en omstilling framover, og samtidig gi oss tro på at nye arbeidsplasser vil ta over for de som en gang blir borte, er innlysende. Uansett hva vi selv måtte mene om hvor mye og lenge Norge bør produsere olje og gass, er vi svært sårbare for hva andre land og handelspartnere gjør og mener. Vi bestemmer ikke alene hvor lenge det er mulig å tjene penger på olje.

Regjeringen når heller ikke sitt eget mål for utslippskutt for 2020, og i egne framskrivinger ligger de an til å klare å kutte mellom 18 og 19 prosent innen 2030. Målet er 40. Her er Solbergs svar at ting tar tid. Jo. Men regjeringen kunne selv dratt opp tempoet. Det ville ikke bare ført til større kutt i utslipp, men også mer optimisme blant folk.

For visst er det bra at de skrur opp co₂-avgiften, øker satsingen på kollektivtransport og utslippsfrie ferjer, og bidrar med bistandsmidler til klimatiltak i fattige land, men det blir for spedt. Og når man skal bygge ut firefelts motorveier på samme strekning som man satser på tog, kan det ene slå det andre i hjel. Regjeringen kunne skaffet både nye arbeidsplasser og seg selv sårt tiltrengte nye venner, hadde de dratt på skikkelig og troverdig i klimapolitikk og omstilling av næringslivet. Da måtte statsministeren selv satt seg i førersetet, og ikke latt Frp og Venstre nulle ut hverandres satsinger. Det er på alle måter synd at hun ikke gjør det.

Les også

Equinor inngår samarbeid med sju selskaper om CO2-lagring

Les også

Mannen som klarte verdens første «månelanding», mener Norge er blitt verdens beste CO₂-jeger

Les også

Hun leder jobben med å gjøre norsk oljeproduksjon utslippsfri

Publisert: