Skolevalg og skoletvang
AFTENBLADET MENER: Hvordan skal flest mulig av elevene våre få et best mulig tilbud i videregående? I hvert fall ikke med tvang.
At 15-åringer flest trenger å få søke seg til skoler de kan kjenne seg igjen i, både sosialt og faglig, er lett å forstå. Foto: Berit Roald / NTB
Den norske fellesskolen er vår viktigste kulturinstitusjon. Den gir barn og unge kunnskap og forståelse innenfor nokså like rammer. Men denne skolen klarer ikke å utjevne forskjellene mellom barn så godt som vi gjerne liker å tro. For hvor gode karakterer du har med deg ut av grunnskolen, henger sammen med hvem foreldrene dine er - den sosiale og økonomiske bakgrunnen du har med deg fra første dag. Og akkurat nå er den forskjellen noe av det som sender temperaturen langt over kokepunktet i en debatt om såkalt fritt skolevalg.
Da snakker vi om inntaket til videregående skoler, og vi snakker om karakterbasert inntak. Det er ikke nødvendigvis en dårlig løsning - Rogaland har hatt det i flere tiår. Men det er ikke særlig presist å kalle det fritt. Karakterbasert opptak betyr at det er hvor gode karakterer du har med deg fra grunnskolen som avgjør om du klarer å komme inn på den skolen eller det programmet du helst vil. Jo bedre karakterer, jo friere valg har du. Men det er også motsatt.
Alternativet har vært en nærskolerett - du har rett til å gå på skolen i nærmiljøet ditt. Men det har også betydd at du ikke uten videre kan søke deg bort fra nærmiljøet.
Regjeringen vil ha slutt på det siste, og de vil ha slutt på at fylkene velger opptaksmodell selv. De vil tvinge alle fylkene til å la elevene ha fritt skolevalg - altså innføre tvungent karakterbasert opptak over hele landet.
Opposisjonen på Stortinget er imot. De snakker om tvang, og om segregering i storbyene og nedlegging av distriktsskoler.
At 15-åringer flest trenger å få søke seg til skoler de kan kjenne seg igjen i, både sosialt og faglig, er lett å forstå. At det er vanskelig å få dette til å gå helt opp, er også lett å se. Men det finnes flere og mer nyanserte løsninger enn det som nå kommer fram, i en debatt hvor alle bruker svært store bokstaver.
Mens høyresiden - her ved regjeringen - hopper bukk over at karakterbasert opptak ikke gir frihet for alle, hopper venstresiden bukk over at nærskoleretten også kan holde skoleflinke elever tilbake, og bruke dem som levende buffere mot segregering og tapende distriktsskoler.
Begge deler er helt urimelig. De voksne må ta ansvaret for problemene i videregående skole. Ikke skyfle forskjellene under en stol, og ikke bruke skoleflinke elever som en slags jevning på sausen. En begynnelse er å la fylkene selv finne gode løsninger.
Mest lest akkurat nå
Over natten ble denne grusbanen til en perfekt isflate. Hvem som har laget den er et mysterium
Folkehelseinstituttet bommet kraftig på smittetall i julen
Ber folk slutte med «smitte-shaming»: - Gapestokken ble faktisk avskaffet for mange år siden i Norge
Havarert traktor skapte lange køer i Brekko
Brann i lagerbygning i Dusavik
Sola vurderer å trekke seg fra lokalt samarbeid hvis skjenkestoppen videreføres lokalt
Aftenbladet anbefaler
Mest debattert
Går inn for å forlenge smitteverntiltakene i Stavanger til 8. februar: – Situasjonen er fortsatt svært alvorlig
Vi har ikke tid til å vente på at folk bytter ovner og lærer seg å fyre på rett måte
– Klimaplanen er et historisk taktskifte
Pøbel rørte verden, nå vil han gi denne gigantiske skulpturen til Jæren