Skolevalg og skoletvang

AFTENBLADET MENER: Hvordan skal flest mulig av elevene våre få et best mulig tilbud i videregående? I hvert fall ikke med tvang.

At 15-åringer flest trenger å få søke seg til skoler de kan kjenne seg igjen i, både sosialt og faglig, er lett å forstå. Foto: Berit Roald / NTB

  • Stavanger Aftenblad
Publisert: Publisert:

Den norske fellesskolen er vår viktigste kulturinstitusjon. Den gir barn og unge kunnskap og forståelse innenfor nokså like rammer. Men denne skolen klarer ikke å utjevne forskjellene mellom barn så godt som vi gjerne liker å tro. For hvor gode karakterer du har med deg ut av grunnskolen, henger sammen med hvem foreldrene dine er - den sosiale og økonomiske bakgrunnen du har med deg fra første dag. Og akkurat nå er den forskjellen noe av det som sender temperaturen langt over kokepunktet i en debatt om såkalt fritt skolevalg.

Da snakker vi om inntaket til videregående skoler, og vi snakker om karakterbasert inntak. Det er ikke nødvendigvis en dårlig løsning - Rogaland har hatt det i flere tiår. Men det er ikke særlig presist å kalle det fritt. Karakterbasert opptak betyr at det er hvor gode karakterer du har med deg fra grunnskolen som avgjør om du klarer å komme inn på den skolen eller det programmet du helst vil. Jo bedre karakterer, jo friere valg har du. Men det er også motsatt.

Alternativet har vært en nærskolerett - du har rett til å gå på skolen i nærmiljøet ditt. Men det har også betydd at du ikke uten videre kan søke deg bort fra nærmiljøet.

Regjeringen vil ha slutt på det siste, og de vil ha slutt på at fylkene velger opptaksmodell selv. De vil tvinge alle fylkene til å la elevene ha fritt skolevalg - altså innføre tvungent karakterbasert opptak over hele landet.

Opposisjonen på Stortinget er imot. De snakker om tvang, og om segregering i storbyene og nedlegging av distriktsskoler.

At 15-åringer flest trenger å få søke seg til skoler de kan kjenne seg igjen i, både sosialt og faglig, er lett å forstå. At det er vanskelig å få dette til å gå helt opp, er også lett å se. Men det finnes flere og mer nyanserte løsninger enn det som nå kommer fram, i en debatt hvor alle bruker svært store bokstaver.

Mens høyresiden - her ved regjeringen - hopper bukk over at karakterbasert opptak ikke gir frihet for alle, hopper venstresiden bukk over at nærskoleretten også kan holde skoleflinke elever tilbake, og bruke dem som levende buffere mot segregering og tapende distriktsskoler.

Begge deler er helt urimelig. De voksne må ta ansvaret for problemene i videregående skole. Ikke skyfle forskjellene under en stol, og ikke bruke skoleflinke elever som en slags jevning på sausen. En begynnelse er å la fylkene selv finne gode løsninger.

Les også

  1. KS sier blankt nei til å skrote nærskole­prinsippet

  2. Himmelropande naivt

Publisert:
  1. Skole og utdanning
  2. Skolepolitikk

Mest lest akkurat nå

  1. Over natten ble denne grusbanen til en perfekt isflate. Hvem som har laget den er et mysterium

  2. Folkehelse­instituttet bommet kraftig på smitte­tall i julen

  3. Ber folk slutte med «smitte-shaming»: - Gapestokken ble faktisk avskaffet for mange år siden i Norge

  4. Havarert traktor skapte lange køer i Brekko

  5. Brann i lager­bygning i Dusavik

  6. Sola vurderer å trekke seg fra lokalt sam­arbeid hvis skjenke­stoppen videre­føres lokalt