Stavangermann solgte nettselskap - ble mangemillionær

Magnus Jepson (35) fra Stavanger og hans sørafrikanske partner har solgt internettselskapet WooThemes til amerikanske Automattic, selskapet bak WordPress.com. Salgssummen skal være godt over 200 millioner kroner.

Magnus Jepson (t.v.), Matt Mullenweg, Automattic, og Mark Forrester i New York tirsdag, etter at Automattic kjøpte opp WooThemes.

  • Ellen Kongsnes
  • Lars Petter Einarsson
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over seks år gammel

Jepson er for tiden i New York og sier på telefon til Aftenbladet at han ikke vil kommentere salgssummen, men at den består både av kontanter, aksjer og opsjoner.

— Det er en god deal, men det ligger i avtalen at vi ikke skal gå ut med summer og slikt, sier Jepson.

Flere amerikanske nettsteder opplyser imidlertid at verdien av salget skal være på over 30 millioner dollar, nesten 215 millioner kroner med dagens høye dollarkurs.

Aftenbladet har opplysninger fra flere kilder om at beløpet er langt høyere. Trolig kan Magnus Jepson, partner Mark Forrester og utviklerne deres innkassere nærmere 400-500 millioner norske kroner.

Jepson eier halvparten av selskapet som står bak WooThemes.

Største investeringen

Det er i alt 55 personer som jobber med utvikling i WooThemes, i 16 land, og alle blir nå med over i Automattic, som fra før har over 300 ansatte. Automattic står også bak en rekke andre kjente nettprodukter, som Akismet, Jetpack og VaultPress.

Automattic ble grunnlagt i 2005 av Matt (derav navnet) Mullenweg, som et par år tidligere etablerte WordPress software. Selskapet har hovedkontor i San Fransisco. Mullenweg sier til det amerikanske nettstedet Recode at det er den største investeringen Automattic har gjort.

– Og multipliser det med seks, sier Mullenweg.

Verktøy for nettbutikk

Det var i 2007 webdesigneren Jepson begynte å ta i bruk WordPress i sitt arbeid med å lage hjemmesider. Etter hvert behersket han det så godt at han begynte å utvikle egne verktøyer for å forbedre funksjonaliteten, såkalte plug-ins.

I 2011 knekket de koden for å utvikle en løsning som kunne hjelpe nettbutikkene med å selge produktene sine. Løsningen heter WooCommerce. Det er dette verktøyet som fikk ledelsen i Automattic til å fatte interessen for selskapet. Det er et verktøy som gjør at WordPress også kan brukes som nettbutikk, og ikke bare som det mest brukte av bloggere over hele verden.

Betalingsløsningen for nettbutikker og brukerløsninger for nettbutikkportalen WordPress brukes nå i 1 av fire nettbutikker verden over, ifølge Jepsons egen blogg. Selskapet Automattic er verdsatt til rundt 1,2 milliarder dollar, over 9 milliarder norske kroner.

Eies fra Sør-Afrika

Magnus Jepson sluttet i den faste jobben sin i EM Software Partners for å realisere idèen sin. Han grunnla WooThemes sammen med sørafrikanerne Mark Forrester og Adii Pienaar i 2008. Sistnevnte trakk seg i 2013 ut for å starte PublicBeta.

— Han ville starte med noe annet, og vi kjøpte ham derfor ut, sier Jepson.

Woothemes eies av Bubblestorm Management Limited som er registrert i Sør-Afrika, der Jepson altså er én av to gründere og partnere.

— Vi skal fortsette å jobbe med de forskjellige produktene til WooThemes, men nå ansatt i Automattic, så hverdagen blir i utgangspunktet ikke noe annerledes, sier Jepson.

Bedriften har ikke et felles hovedkontor, alle jobber hjemmefra.

— Jeg kan jobbe på pc-en hjemmefra, eller hvor som helst i verden, sier Jepson, som også er kjent som en av distriktets beste golfspillere, med 0 i handicap (såkalt scratchspiller).

Publisert:

Mest lest akkurat nå

  1. Farevarsel om styrtregn i Rogaland

  2. Reagerer kraftig på at de må til Stavanger i cupen: – Idiotisk

  3. Vil gjøre Byhaugtunnelen om til sykkeltunnel

  4. Ny seier etter nervepirrende finish: – Vi var heldige

  5. Ferdig i Sola - får proffkontrakt i ny klubb

  6. Dette var lenge et unntak innen eldreomsorgen. Det er det ikke lenger