Netflix vil satse på annonser etter kundeflukt

Netflix lager lavprisversjon av strømmetjenesten for å demme opp for kundene som nå rømmer fra tjenesten.

Toppsjef i Netflix, Reed Hastings, vil gi kundene mer valgfrihet og røper at selskapet jobber med en lavprisversjon av tjenesten.
Publisert: Publisert:

Netflix-aksjen faller over 25 prosent i førhandelen på Wall Street etter at strømmegiganten kunngjorde skrekktall tirsdag kveld.

Nå vil Netflix skape en lavprisversjon av strømmetjenesten som inkluderer annonser, ifølge Bloomberg. De skal også gjøre grep for å hindre passorddeling og kutte investeringer i filmer og TV-programmer.

Det er en stor endring for strømmetjenesten, som så langt har vært helt reklamefri.

Det var Netflix-sjef Reed Hastings som fortalte om potensialet for annonser i en telefonkonferanse med investorene tirsdag kveld, i etterkant av tall-slippet.

– De som har fulgt Netflix, vet at jeg har vært imot kompleksiteten av reklame, og at jeg er en stor fan av abonnementets enkelhet, sa Hastings under samtalen.

– Jeg er en større fan av forbrukervalg, og det er veldig fornuftig å la forbrukere som ønsker å ha en lavere pris og er reklametolerante, få det de vil ha, sa han videre.

Netflix vil jobbe med å lage en annonsestøttet versjon av tjenesten i løpet av det neste året eller to, sa Hastings videre.

Strømmetjenesten hadde 221,6 millioner abonnenter ved utgangen av mars. I første kvartal mistet selskapet 200.000 abonnenter, ifølge kvartalsrapporten.

Det er første gang strømmetjenesten mister abonnenter på over et tiår.

Samtidig venter Netflix å miste to millioner kunder i andre kvartal.

Ifølge rapporten har selskapet til nå trodd at mye av den avtagende veksten i 2021 skyldtes at effektene av koronapandemien roet seg. Nå peker selskapet på andre faktorer:

  • Konkurransen med strømmetjenester som Disney+, Amazon Prime og HBO har dratt seg til de siste tre årene.
  • Vekstmulighetene hemmes av at mange deler kontoen sin med andre, ifølge strømmetjenesten. De anslår at så mye som 100 millioner husholdninger har tilgang til Netflix i tillegg til de drøyt 221 millionene abonnenter de har i dag.
  • I tillegg mener strømmetjenesten at faktorer som økende inflasjon, treg økonomisk vekst og Russlands invasjon av Ukraina også har en innvirkning. Tilgangen på tv-er det er mulig å vise Netflix på og kostnader for internett-trafikk, er også elementer som trekkes frem.
Publisert: