Snøhetta: – Aldri opplevd lignende medieinteresse

CNN, Fox News, Lonely Planet og Time Magazine er blant de hundrevis av mediene som har skrevet om den undersjøiske restauranten som skal bygges på Spangereid. – Helt hinsides, sier gründeren.

Slik skal se den undersjøiske restauranten Under se ut når den står ferdig første kvartal 2019 like i sjøkanten ved Båly i Spangereid. Foto: MIR og Snøhetta

Faksimile The Telegraph Foto: Faksimile The Telegraph

Faksimile Lonely Planet Foto: Faksimile Lonely Planet

Faksimile Time Magazine Foto: Faksimile Time Magazine

Faksimile The Independent Foto: Faksimile The Independent

Faksimile Le Figaro Foto: Faksimile Le Figaro

Faksimile People’s Daily (Kina) Foto: Faksimile People’s Daily (Kina)

Faksimile MSN.com Foto: Faksimile MSN.com

Faksimile Playboy Foto: Faksimile Playboy

Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over tre år gammel

Se bildekarusell av faksimiler ved å trykke på bildet øverst i artikkelen.

– Vi hadde jo et håp om internasjonal oppmerksomhet, men at det skulle bli nærmere 600 artikler i over 60 land er jo helt hinsides og over all forventning, sier Gaute Ubostad til Fædrelandsvennen.

Det har gått litt over en uke siden Ubostad-brødrene Gaute og Stig presenterte de endelige og godkjente Snøhetta-tegningene av Under, det som skal bli Europas første undervannsrestaurant ved Spangereid i Lindesnes.

Siden den gang har altså prosjektet blitt omtalt i over hundre artikler i USA, over femti i Kina, over tredve i Frankrike, over 20 i Russland samt i de fleste europeiske land og steder som Australia, Brasil, Chile, Japan, Malaysia og Singapore.

I USA har Ubostad-brødrenes undersjøiske restaurant blitt omtalt i over 100 artikler, deriblant hos Fox News. Foto: Faksimile Fox News

– Truffet markedet

– Det tyder vel på at vi har truffet markedet med et produkt som skaper interesse, sier Ubostad og fortsetter:

– At vi i Kina alene har fått flere titalls omtaler er spesielt bra. Kombinasjonen av natur, gastronomi og arkitektur slår godt an der, og med et voksende betalingsvillig marked er det et land som er veldig interessant for oss.

Av mediene som har omtalt den undersjøiske restauranten er det likevel et amerikansk et som Ubostad setter høyest.

CNN, Fox News, Lonely Planet, The Telegraph, Daily Mail, New York Post, Time Magazine, Aftenposten, Dagbladet, The Independent, Le Figaro og Berlingske er blant medier som har omtalt det undersjøiske restaurantprosjektet på Båly ved Spangereid i Lindesnes. Foto: Faksimile CNN

– Vil lage tv-dokumentar

CNNs omtale synes jeg jo er staselig. Så har du Discovery Channel som vil lage en dokumentar om restauranten, sier den kommende restauranteieren, som innrømmer at lista nå er lagt høyt.

– Om ikke vi hadde forventningspress fra før, har vi det iallefall nå! Men nå liker jo vi press, så det er bare bra, kontrer Ubostad, som ikke kan tenke seg hva som nå skulle velte prosjektet.

Arkitekt Rune Grasdal i Snøhetta forteller at Under er designet for å tåle mye vær og vind, samtidig som bygningen skal være linket til naturen og det ville og rå som Lindesnes har å by på. Foto: MIR og Snøhetta

– Det hadde vel vært kjedelig å måtte trekke seg etter alt dette?

– Da hadde jeg tatt meg en tur under selv, humrer Ubostad.

Snøhetta: – Aldri opplevd lignende

Hos Snøhetta har aldri opplevd en medieoppmerksomhet som rundt den undersjøiske restauranten i Lindesnes.

Elin Helgeland Nilsen, kommunikasjonssjef i Snøhetta. Foto: Snøhetta

– Vi har en rekke forskjellige prosjekter over hele verden med blant annet Operaen i Oslo og Times Square og Ground Zero i New York, men har aldri opplevd et så massivt medietrykk som rundt undervannsrestauranten, sier Elin Helgeland Nilsen, kommunikasjonssjef i Snøhetta.

Ny artikkel hvert sjette minutt

Hun mener Under har appellert til hele verden på en helt annen måte enn andre prosjekter.

– Bygget utfordrer tradisjonell arkitektur og oppfatningen av hva og hvor det er mulig å bygge. Samtidig er det nok også noe ved det autentiske ved restauranten som appellerer. Restauranten er tett på naturkreftene, en opplevelse som mange søker, sier Nilsen om de over 600 artiklene i over 65 land.

– Det tok helt av de første dagene etter lanseringen. Vi registrerte nye artikler hvert sjette minutt. Fortsatt popper det opp artikler og prosjektet har gått viralt verden over, sier Nilsen.

Bente Bratland Holm, reiselivsdirektør i Innovasjon Norge. Foto: Astrid Waller

– Har truffet en nerve

Reiselivsdirektør Bente Bratland Holm i Innovasjon Norge forteller at deres egne pressefolk rundt om i verden har hjulpet til med å pushe nyheten om undervannsrestauranten.

– Dette er mer verdifullt enn enhver markedskampanje kunne vært. Nyheten har tydeligvis truffet en nerve i et reiselivsmarked der man er opptatt av å se og oppleve nye ting, sier Holm.

Turister interessert i mat, såkalte «foodies», tror hun vil kunne legge turen til Norge ene og alene for undervannsrestauranten.

– For dem er det to ting som gjelder: god mat og spektakulær lokasjon. Hvis lokalbefolkningen i regionen i tillegg trykker restauranten til sitt bryst, og tar med venner og kjente på besøk, kan dette lykkes, tror Holm.

Publisert:
  1. Snøhetta
  2. Spangereid
  3. Lindesnes
  4. Næringsliv
  5. Restaurant

Mest lest akkurat nå

  1. Da arkitektene skulle kjøpe bolig sammen, skulle bydelen være Storhaug. Og et gammelt trehus

  2. Syden-boom etter lettere koronatiltak

  3. Pride-bryllup: – Fantas­tisk å gifte seg i selveste bibel­beltet

  4. Ni koronasmittede i Suldal

  5. De satte alltid Irene først, fordi hun trengte dem mest

  6. Viking ble rundspilt og ydmyket: – Fryktet at det skulle bli sånn