Tiden moden for matvarer på døren

I dag kan en bestille alt fra fisk, til brød og middag på døren. Økonomer tror dagens teknologi gjør at en stadig vil få flere tilbud, og at en i fremtiden kanskje til og med får polvarer på døren.

Roy André Larsen leverer brød på døren for Brødboksen.
Publisert: Publisert:
icon
Denne artikkelen er over fem år gammel

Reitan-gruppen prøvde seg på slutten av 90-tallet på Rema Netshop og Rema hjem til deg. De ble raskt lagt ned av økonomiske årsaker. Førsteamanuensis tror dagens marked er mer moden for tjenester på døren.

– Nå er folk mer vant med å gå på nettet og bestille varer. Da er det mulig å selge ferskvarer over nett. De som leverer middag på døren har vist at det nå er penger å tjene, sier førsteamanuensis i markedsføring ved handelshøyskolen BI i Stavanger, Morten Abrahamsen.

Han mener at større aktører som har gått inn med gode avtaler i bunn og mange produkter å leve har klart seg.

I 2015 økte dagligvaremarkedet med 4,16 milliarder kroner, fra 160,1 milliarder året før, en prosentvis vekst på 2,6 prosent.

Les også

Brød på døren blitt millionbransje

Førsteamanuensis i markedsføring ved handelshøyskolen BI i Stavanger, Morten Abrahamsen.

Tilgjengelighet viktig

– Folk er opptatt av at ting skal være enkelt. Dette tror jeg forenkler hverdagen til folk, sier førsteamanuensis i markedsføring ved Handelshøyskolen BI i Stavanger, Morten Abrahamsen.

Han tror faktisk brød på døren kan være noe folk har behov for.

– For barnefamilier, eller folk med travel hverdag som ikke har mulighet til å handle er dette et godt alternativ til frosne rundstykker, sier han.

Abrahamsen tror varer levert på døren vil bli mer og mer utbredt. Han nevner tilbud en har i dag som middagskasser, fisk, delingsøkonomi, hundepass og lignende tjenester en får levert hjem.

Men brød levert hjem vil ta tid før etablerer seg, tror han. Det vil også gjøre at det tar lang tid for aktørene å tjene penger på det. Mange må benytte seg av ordningen før det blir butikk av det.

Tror flere kan satse

Også forsker innen kommunikasjon og kultur har troen på mat eller brød på døren.

– Jeg vil tro at det er flere produkter som kunne vært levert på døren. Jeg tror at mat og drikke vil bli levert på døren oftere i Norge. I England er cirka 7 prosent av all mat og drikke til forbrukere bestilt på nettet, og det meste av dette blir levert på døren, sier førsteamanuensis Peder Inge Furseth fra Handelshøyskolen BI.

Han har også troen på sesongvarer.

– Nå når julen står for døren kunne man kanskje få et juletre levert, og kanskje pinnekjøtt og annen middagsmat til jul som er laget av lokale produsenter. Når det gjelder innovasjon er det ofte de utfyllende aspektene, som distribusjonen, som kan gjøre en forskjell. Å få mat levert på døren er ikke noe helt nytt. Men det er mulig å skape inntjening dersom man leverer i korte tidsintervall.

– Tror du folk er villige til å ta i bruk brød på døren?

– Ja, det tror jeg folk er, fordi tjenesten løser et lite, men viktig nok hverdagsproblem, nemlig ferskhet på brødvarer, sier Furseth.

Han mener at brødbudene kunne tatt betalt for levering.

– De burde ta et lite påslag for å dekke distribusjonen og sikre en bedre forretningsmodell eller inntjening.

Publisert: