Forbrukerrådet om pakkereiselover: Folk føler seg snytt

Forbrukerrådet etterlyser tilbakebetaling av penger til dem som fikk pakkereisen sin avlyst før selskapet gikk konkurs. – Forbrukerne føler seg snytt, sier de.

Forbrukerrådet mener at sikkerhetsnettet for avlyste reiser sviktet i fjor. Nå etterlyser de tilbakebetaling av penger til dem som fikk pakkereisen avlyst før selskapet gikk konkurs.
  • NTB
Publisert: Publisert:
icon
Denne artikkelen er over ett år gammel

Flere pakkereiseselskaper har gått konkurs som følge av pandemien. Et utvalg satt ned av barne- og familieminister Kjell Ingolf Ropstad (KrF) skal undersøke reglene for tilbakebetaling av avlyste ferier.

Forbrukerrådet mener regelverket ble feilpraktisert i fjor. De reagerer også på at det i utvalgets mandat hevdes at forbrukerne ikke har krav på pengene sine hvis reisen ble avlyst før selskapet gikk konkurs.

– Vi har derfor skrevet til Ropstad og stiller oss til disposisjon for å bidra med perspektivet til dem det handler om; nemlig forbrukerne, sier direktør Inger Lise Blyverket i Forbrukerrådet.

Hun peker på at folk har bestilt pakkereise i trygg forvissning om at pengene kommer tilbake igjen dersom selskapet går konkurs. Men dette sikkerhetsnettet raknet i fjor, og forbrukerne føler seg snytt, sier hun.

Reisegarantifondet skal sørge for en trygg tilbakeføring av pengene i slike situasjoner. Men de som fikk reisen sin avlyst før selskapet gikk konkurs, har ikke fått en eneste krone, ifølge Forbrukerrådet.

– Det er både uforståelig og urimelig etter Forbrukerrådets vurdering. Vi mener det også må gjelde når reisen var avlyst før konkursen, som på grunn av korona i fjor, sier Blyverket.

Publisert: