195 ansatte mister jobben

Den høyteknologiske flymotorbedriften Pratt & Whitney Norway Engine Center på Stavanger lufthavn, Sola, innstiller driften etter mange år med store tap. 195 ansatte mister arbeidet sitt.

Jetmotorbedriften Pratt & Whitney Norway Engine Center skal nedlegges. Foto: Fredrik Refvem
  • Jan-Petter Helgesen
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over ni år gammel

Flymotorbedriften har tapt 658 millioner kroner på driften de siste fem årene. Bare i 2010 tapte bedriften 64 millioner kroner av en omsetning på 931 millioner kroner, opplyser talsmann Tore Svanes som er talsmann for Pratt & Whitney Norway Engine Center, til Aftenbladet.

De store tapene gjorde at det ikke lenger er muligheter til å fortsette driften. Det var styret i bedriften som fredag formiddag besluttet å innstille all virksomhet på Sola.

Motorverkstedet som er spesialisert på vedlikehold og reparasjoner av avanserte jetmotorer av typen CFM-56, skal avvikle driften gradvis utover våren og sommeren. Noen endelig dato for sluttstrek er ikke satt.

Les også

195 arbeidsplasser i fare på Sola

Plan for nedtrapping

Tore Svanes kan derfor ikke si når dørene stenges for godt i verkstedhallen på Sola. Sammen med tillitsvalgte og ansatte skal den amerikanskeide bedriften utarbeide en plan for nedtrapping.

Etter å ha evaluert eventuelle muligheter for fortsatt drift målt opp mot nedleggelse i hele mars måned fant styret ut at det ikke var noen som helst mulighet til å opprettholde virksomheten. Overfor de ansatte lover styret at de skal hjelpe til med å skaffe det høyt kvalifiserte og teknisk utdannede personalet nytt arbeid.

Konkurransen med vedlikehold av jetmotorer er stor på global basis. Presset på lønnsomhet har alltid vært et problem for Sola-bedriften. Bortsett fra et par år med marginal fortjenesten har Norway Engine Center alltid tapt penger.

Den amerikanske motorprodusenten kjøpte verkstedet av flyselskapet Braathens i år 2000. Det var skipsreder Bjørn G. Braathen som i 1990 etablerte verkstedet.

Solgt av Braathens

Heller ikke Braathens klarte å få lønnsomhet ut av driften. Tapene var så store at Braathen-familien sommeren 2000 besluttet å selge anlegget på Sola til Pratt & Whitney for noen hundre millioner kroner.

Det var da 100 ansatte som jobbet med motorvedlikeholdet. En stadig større ordremasse gjorde at tallet på ansatte ble nesten fordoblet det neste ti-året. Inntjeningen ble imidlertid ikke forbedret.

Med nedleggelsen av Pratt & Whitney Norway Engine Center forsvinner også siste rest av den omfattende flyvirksomheten Braathen-konsernet drev på Sola i 48 år. På det meste arbeidet rundt 1000 personer i det private flykonsernet lokalt.

Ensidig næringsliv

Flere av de 195 motoransatte som blir uten arbeid har også bakgrunn fra Braathens. Gjennom avviklingen forsvinner enda en høyteknologisk virksomhet i Rogaland som ikke har tilknytning til oljebransjen. Mangfoldet i det lokale næringslivet blir fattigere.

Som da Braathens flyverksted ble nedlagt i 2006 vil nok de fleste motoransatte ha små problemer med å finne seg nytt arbeid. Oljeindustrien her i fylket skriker etter folk med avansert teknologisk yrkesbakgrunn.

Flymotorene som ble ettersett til den minste detalj i motorverkstedet blir brukt av de velkjente jetpassasjerflyene Boeing 737 og Airbus A320. Selv om Sola-verkstedet arbeider med flymotorer fra hele verden var ikke ordretilgangen stor nok til å holde liv i bedriften.

Pratt & Whitney har hovedkontor i byen Hartford i staten Connecticut i USA. Eier av Pratt & Whitney er United Technologies som mange regner som verdens største industrikonsern.

Publisert:

Mest lest akkurat nå

  1. Unge menn uten førerkort krasjet inn i gjerde på Jåttå

  2. Magne surfer på en ustabil kobberlinje

  3. På papiret var alt i orden. Bak hyttefasaden skjulte det seg underbetaling, falske timelister og livsfarlige arbeidsforhold

  4. Smittevernoverlege: – Kan bli en fin vår og sommer, men ny bølge til høsten

  5. Borgli testet banesykling: - Hjelmen knuste momentant

  6. Staten kan ikke betale for alt