Båtsalget halvert på fire år

Dårlig vær og økonomisk krise får skylden.

Publisert: Publisert:

Båtene ligger tett i tett i Hillevågsvatnet, ettertraktet båthavn med lang venteliste for dem som måtte ønske seg ny båt -og plass å ha den. Foto: Anders Minge

Denne artikkelen er over syv år gammel

— Båtbransjen er inne i en sterk krise. Folk bruker ikke båt lenger. Mange faktorer spiller inn. Men vår største fiende er nok det dårlige været, sier Erik Brauner i bransjeorganisasjonen Norboat til Aftenbladet.

— Finanskrisen har rammet oss knallhardt. I 2008 ble det solgt cirka 15.000 fritidsbåter i Norge. Dette var antakelig et kunstig høyt tall. Alle skulle ha båt, og folk hadde råd. I år blir det solgt mellom 6.500-7.000 båter, altså mindre enn halvparten. Det er klart at det rammer hardt.

Eksportstans

Noen av de største norske produsentene eksporterte mange båter. Men i tillegg til elendig salg hjemme, er det nesten full stans i eksporten. Det har den økonomiske krisen i Europa sørget for.

Tvert om, så importeres det nå billigere båter fra andre land. Også det rammer, sammen med den sterke kronen. En sterk krone gjør at produksjonskostnadene øker hjemme i Norge, mens det blir desto mer lønnsomt å handle i utlandet.

Stanser produksjonen

Scand Boats i Fevik er konkurs etter 36 års båtproduksjon. Skibsplast i Evje gjennomfører en styrt avvikling, stanser produksjonen og selger lagerbeholdningen. Svenske Nimbus, et lokomotiv innen skandinavisk båtbransje som solgte båter for over én milliard kroner i året, er konkurs. Og båtmerket Ryds gikk med i dragsuget.

Windy Boats i Arendal har sagt opp over 50 produksjonsarbeidere og flagger ut til Polen og Sverige. Dette er nyheter fra båtbransjen bare i juli 2012. Og verre kan det bli.

— Jeg har vært dumsnill

— Sånn som kostnadene er blitt i Norge, ble det helt umulig å fortsette. Vi betaler 120 kroner pr time i Polen, og 318 kroner i Norge. Da er regnestykket enkelt. Vi måtte flagge ut for at bedriften skal overleve, sier Trygve Hegnar til Aftenbladet.

Han er styreleder i Windy Boats AS, bedriften som nylig bestemte seg for å legge ned all produksjon i Norge og flytte den til Polen og Sverige.

— Har du dårlig samvittighet for at du legger ned norske arbeidsplasser og flytter dem ut?

— Absolutt ikke. Jeg er blitt kalt dumsnill og treg fordi jeg ikke har gjort dette tidligere.

Alle har gitt opp

Ifølge Hegnar har norsk båtbransje gitt opp å produsere her hjemme.

— Askeladden som den største, flyttet jo ut produksjonen til Polen for noen år siden. Marex har også produksjon ute. Dette er umulig å stanse. Med et norsk lønnsnivå som trolig vil øke med 4-5 prosent i flere år framover, tvang dette seg fram. Det er jo også en rekordsterk krone. Vi kan ingenting gjøre. Jeg klager ikke, sånn er norsk økonomi for tiden.

Eksport vekk

Windy, som produserer båter i en høy prisklasse og med høy kvalitet, hadde på det meste 80 prosent av salget sitt i utlandet.

— Men nå er det ikke en eneste båtkjøper igjen i Sør-Europa, sier Hegnar. Vi har tapt mange nok millioner de siste årene.

— Men blir kvaliteten på båtene like god når de produseres ute?

— Vi nordmenn tror gjerne at vi er de flinkeste i verden, men jeg er overbevist om at Polen har vel så god arbeidskraft, og altså til en tredel av prisen.

Får ikke solgt

Mange kan tenke seg å kjøpe ny båt. Eller rettere sagt: De vil gjerne selge den gamle båten og kjøpe en annen. Men de får ikke solgt. Det viser med all tydelighet annonseutbudet på Finn.no.

I går var det 15.588 båter til salgs på nettstedet. 1462 av dem bare i Rogaland. Samtidig var det på landsbasis bare 190 personer som annonserte at de ville kjøpe båt.

— Krisen gjenspeiles på Finn.no, sier Brauner. Der er det definitivt kjøpers marked. Mange som kjøpte båt for noen år siden, vil gjerne bytte, men de kvier seg for å ta tapet ved å selge mye billigere enn de kjøpte for. Dermed blir omløpshastigheten svært lav.

Askeladden størst

Askeladden er den største fritidsbåtprodusenten i Norge.

Henrik J. Askvik i Askeladden melder at salget ikke er så verst.

– Det kunne selvfølgelig ha gått bedre, men det er som forventet. Hittil i år har vi solgt rundt 250 båter, det er kanskje 50 færre enn i fjor, men i forhold til omsetning ligger vi nesten likt med 2011, sier han til ABC Nyheter.

Får ikke båtplass

Det er selvsagt fortsatt mange som ønsker seg båt. Men hvor skal båten ligge? Ved årsskiftet var det 1.264 personer på ventelisten til Stavanger Motorbåtforening i Hillevågsvatnet, der det er 1133 båtplasser. I fjor fikk 39 personer tildelt ny båtplass.

Det er vanskelig å finne båtplass også andre steder, og de som tilbys, er ofte kostbare.

Publisert: