Risa styrer unna flere av de største veiprosjektene

Risa frykter at kun store konsern fra utlandet vil kunne ta de største norske infrastrukturprosjektene i fremtiden.

Publisert: Publisert:

Bjørn Risa Foto: Jon Ingemundsen

  • Andreas Askildsen
    Frontsjef
iconDenne artikkelen er over ett år gammel

– Veikontraktene blir bare større og større. Og risikoen større og større. Nå vurderer de store som Veidekke hva de skal gjøre. Hvordan i all verden skal vi klare å håndtere dette. Kontraktene mot Nye Veier er for eksempel blitt så store at vi ikke klarer å prekvalifisere oss. Vi er ikke store nok og har ikke stor nok egenkapital, sier Bjørn Risa til Dagens Næringsliv.

Selskapet har i dag ikke noen pågående saker i rettssystemet.

– Vi har saker som kan ende med tvister på flere titall millioner kroner, sier Trond Viding Tvedt, administrerende direktør i Risa, til DN.

For å unngå prosjekter med det de opplever som altfor stor risiko, har Nærbø-entreprenøren nå et styrevedtak som sier at de ikke skal ha mer enn 30 prosent av omsetningen mot Statens vegvesen.

Les også

Nye E39: Kruse Smiths første milliardkontrakt

Les også

Bjarne Berntsen fyrte av kraftsalve om ny E39: – Dere hiver meg ut av Figgjo!

Høyt konfliktnivå

Tall fra Entreprenørforeningen Bygg og Anlegg (EBA) viser at det er et høyt konfliktnivå knyttet til de store infrastrukturprosjektene. Norske selskaper har til sammen fem milliarder kroner utestående, ifølge EBA sin kartlegging.

EBA peker på større og mer komplekse kontrakter som en av årsakene til det høye konfliktnivået .

– Dette koster anleggsbransjen alene 1,4 milliarder kroner i kostnader knyttet til tvister, sier Kari Sandberg til DN.

Les også

Se bildene: Her er Risa-familien på Syden-tur

Vil ikke krangle om tall

– Tallet EBA referer til er kravene fra entreprenørene mot Statens vegvesen. Erfaringen viser at det vi ender opp med å betale er langt lavere beløp. Det er vanskelig å tallfeste hva det reelle tallet er. Så for oss gir det ingen mening å krangle om tall, sier Bettina Sandvin, avdelingsdirektør i Vegdirektoratet til avisa.

Direktoratet deler EBAs bekymring om at konfliktnivået er høyt.

– Vi har dialog med bransjen om vi skal gjøre ting annerledes på de største kontraktene, sier Sandvin.

Ifølge Sandvin har de flest små kontrakter. Av de nesten 400 utlysningene de hadde i 2017, var 30 av dem med en kontraktsstørrelse på over 250 millioner kroner. Hun bekrefter at det er blitt flere av de store oppdragene.

Publisert:

Les også

  1. – Risa-konsernet er som pizza, ikke biff

  2. Nå er byggingen av det nye sykehuset i gang

Mest lest akkurat nå

  1. Alle grønne land blir gule - ber alle la være å reise utenlands

  2. Trapper opp leteaksjonen ved Månafossen

  3. Tre i Stavanger og en i Sandnes i karantene

  4. Realitykjendiser dømt til fengsel for å ha filmet og delt sexvideo

  5. Grethe Moen går av som Petoro-sjef

  6. Statsministeren hasteinnkaller til pressekonferanse klokka 14

  1. Bjørn Risa
  2. Statens vegvesen
  3. Vegdirektoratet