Markedsføringen av forbrukslån strammes inn

Forbruksgjelden øker så mye, og markedsføringen av forbrukslån er så pågående, at finansnæringen på eget initiativ innfører strengere regler for markedsføring.

Publisert: Publisert:

Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix

  • NTB
iconDenne artikkelen er over tre år gammel

Alle medlemsbedriftene i Finans Norge og Finansieringsselskapenes Forening (FinFo) er blitt enige om den nye bransjenormen for markedsføring av forbrukslån og kreditt. Normen skal begrense uønsket og pågående markedsføring og stille strengere krav enn dagens lovgiving.

– Vi registrerer som mange andre en kraftig vekst i både markedsføring og volumet på forbruksgjeld som over tid ikke er bærekraftig. Dette er bakgrunnen for at vi nå har utarbeidet en bransjenorm som på noen punkter er strengere og mer konkret enn lovverket, og som vil gjelde som en minimumsstandard for alle medlemmene i de to foreningene, sier administrerende direktør Idar Kreutzer i Finans Norge. 

Gjeldsslaver

– Forbrukslån og kreditt er naturlige og gode produkter, men det fordrer selvdisiplin og god informasjon både hos dem som tar opp slik gjeld, og hos dem som tilbyr slike produkter. Ingen er tjent med at noen blir gjeldsoffer fordi de har mer forbruksgjeld enn de kan betjene, påpeker han.

Den nye bransjenormen innebærer blant annet at finansforetaket må gjøre forbrukeren godt kjent med vilkår, avtaleforhold og økonomiske forpliktelser før en avtale om kreditt blir inngått. Avtaler skal passe forbrukernes økonomi, og det skal tas særlig hensyn til unge forbrukere.

I tillegg til tydelig merking av produktet som markedsføres, legges det nå stor vekt på at markedsføringen ikke må legge opp til at forbrukeren må ta raske beslutninger. Et raskt valg skal heller ikke innebære fordeler.

Må gjelde alle

Men ikke alle tilbydere av forbrukslån er medlemmer i Finans Norge eller FinFo. De som står utenfor, er ikke forpliktet til å følge normen. Kreutzer mener derfor at myndighetene må flette inn bransjenormen i lovverket.

– For foretak som ikke er medlem i en av foreningene, kan det kanskje være fristende nå å forsøke å ta markedsandeler ved å ikke følge normen. Det vil være uheldig, og da kan det være klokt om myndighetene tar utgangspunkt i vår bransjenorm og lovregulerer markedet slik at alle må følge de samme reglene, sier Kreutzer. 

I en utredning regjeringen har bestilt fra den danske juristen Tanja Jørgensen, er konklusjonen at direkte markedsføring av forbrukslån kan forbys, skriver  E24. Det samme gjelder markedsføring av forbrukslån som oppfordrer til såkalt uansvarlig låneopptak.

Ris bak speilet

Både Forbrukerrådet og Forbrukerombudet er positive til bransjens grep. De påpeker imidlertid at en bransjenorm ikke er noe reelt ris bak speilet, og at selve lovverket må strammes inn.

– Vi har foreslått en forskriftsregulering som går på noen av de samme tingene, men som er strengere enn det bransjen har foreslått. Dette ligger til behandling i Justisdepartementet og kommer forhåpentlig på høring om kort tid. Vi kan ikke håndheve en bransjenorm, men vi kan håndheve en forskrift, sier fagdirektør Jo Gjedrem i Forbrukerombudet til avisen.

– Svakheten med en bransjestandard sammenlignet med en tradisjonell regulering er at det ikke er noe reelt ris bak speilet. Det er ikke sånn at Finans Norge vil utestenge KLP eller DNB om de bryter denne markedsføringsoverenskomsten, påpeker fagansvarlig Jorge Jensen i Forbrukerrådet.

(©NTB)

Publisert:

Mest lest akkurat nå

  1. Koronasmittet rogalending tok fly fra Tromsø, via Gardermoen, til Sola

  2. National Oilwell Varco sier opp i Stavanger

  3. Vikings styreleder har hatt møte med Berntsen: – Ikke tema å bytte trener nå

  4. Stavanger-kvinne innstilt som FpU-formann

  5. – Hva vil dere her? Henvisningen blir gransket, vekteren må inn i brakken og konferere

  6. Hjemme­sommeren på terrassen: Fire måter å innrede på

  1. Markedsføring
  2. Bank og finans