Fant lakseoppskrift i Hjelmeland

Da verdens største oppdrettsselskap lette etter den mest kundevennlige og effektive måten å organisere seg på, fant de svaret i Hjelmeland.

Publisert: Publisert:
  • Foto)
  • Jan Soppeland (tekst
iconDenne artikkelen er over 18 år gammel

HJELMELAND: Med 3800 ansatte er Marine Harvest verdens største havbruksselskap. Etter kjøpet av Hydro Seafood for to år siden er selskapet også den største aktøren både i Norge og i Rogaland.

Selv om selskapet er langt fremme både innen kveite— og torskeoppdrett, er denne satsingen fremdeles i startgropa. Det er oppdrett, markedsføring og salg av laks som skaffer de store pengene i kassa.

Marine Harvest eies av det nederlandske konsernet Nutreco. Fiskefôrfabrikanten Skretting, med hovedkontor i Hillevåg er samme familie, og det var derfra administrerende direktør Ingvald Løyning kom fra for to år siden.

— Den internasjonale laksenæringen er svært konkurranseutsatt. Vi jobber hele tiden hardt for å drive mest mulig effektivt og for å gi kundene den kvalitet og service de forventer, sier Løyning til Aftenbladet. I Norge sysselsetter Marine Harvest 800 arbeidstakere og henter laks fra nær 120 konsesjoner. Det siste året er disse delt inn i fire geografiske regioner. Rogaland og Agder hører hjemme i region sør, som ledes fra Hjelmeland.

Her styrer Magnus Skretting en virksomhet som tjente penger selv da lakseprisene var på et lavmål i vinter. Av hensyn til børsreglementet er resultatet foreløpig hemmelig. Men etter det Aftenbladet erfarer, får Marine Harvest Sør knalltall også fra 2001. Det er det ikke mange andre oppdrettsvirksomheter som kan vise til.

Mye av forklaringen er tette bånd og langsiktige avtaler med store europeiske kunder.

Mens store deler av laksebransjen har solgt fisken til høystbydende på det såkalte spot-markedet, har man i Hjelmeland knyttet seg opp til hypermarkedskjeden Auchan og røykeriet Foppen gjennom langsiktige avtaler med fast pris.

For dem er det avgjørende å kunne stole på at fisken de får holder den kvaliteten de forventer, og at både opprinnelsessted og oppvekstvilkår kan dokumenteres. Har de spørsmål eller kommentarer er det bare å ta en telefon til Hjelmeland og få svar fra folkene som faktisk passer på fisken.

I Hydro Seafood-systemet var salgs- og distribusjonsapparatet sentralisert til Bergen.

Nå innfører Ingvald Løyning og hans norske ledergruppe Hjelmelandsmodellen som ny standard.

— Vi har fokus på strategisk viktige kunder, og kobler dem direkte til en av regionene som får ansvaret for leveranser og daglig oppfølging. Dette er langt på vei det de har vært svært flinke til i Hjelmeland.

Fra salgskontorer i Bergen, USA, Storbritannia, Frankrike, Russland, Kina og Japan skal det først og fremst kapres nye kunder. Hovedkontoret i Bergen fungerer fremdeles som en distribusjonssentral dersom noen avdelinger rundt om i verden har for mye eller for lite fisk. Akkurat nå sender den hver uke 300 tonn laks med fly til USA fordi Marine Harvest i Chile ikke greier å forsyne sine amerikanske kunder med nok fisk.

— Vi har redusert den sentrale logistikkavdelingen i Bergen og bygger i stedet opp mer logistikk- og markedskompetanse lokalt i regionene. Kundene liker å ha faste holdepunkter og en følelse av å få større påvirkning på kvaliteten de får. Nå setter vi dem praktisk talt i direkte kontakt med oppdretteren, sier Ingvald Løyning.

Publisert:

Mest lest akkurat nå

  1. Helsetilsynet mener Sirdal har begått flere lovbrudd i behandlingen av gravid kvinne

  2. Frigir navnet på 16-åringen som omkom i ulykke hjemme

  3. Disse Viking-spillerne får tidenes mulighet

  4. Ferjemøte om Hjelmeland: - Jeg er forsikret om at saken blir tatt opp på høyeste hold

  5. Treningssentrene må fortsatt vente med gjenåpning

  6. Brann i søppeldunk på Arkaden