Reagerte på prisen Lyse Fiber forlangte

Lyse krevde 17.000 kroner av hver husstand for å grave grøfter og legge ned fiberkabler på Byhaugen.

Publisert: Publisert:

Morten Broch, til venstre og Narve E. Endresen fikk et tilbud fra Lyse som de stusset over. Foto: Pål Christensen

  • Dag-Henrik Fosse
    Journalist
iconDenne artikkelen er over to år gammel

– Vi bor midt i Stavanger, og kan ikke forstå at det skal være så dyrt å få bredbånd, sier Morten Broch.

Han representerer 44 husstander i Vølstadveien og Fjellfaret på Byhaugen som ønsker bredbånd.

– Det eneste reelle alternativet

– Lyse er det eneste reelle alternativet for oss dersom vi vil ha fiber, sier Morten Broch til Aftenbladet som lenge har vært i dialog med Lyse for å på plass fiberkabler inn til husene. Men tilbudet fra Lyse har vært alt annet enn gunstig for huseierne.

– Lyse krever 17.000 kroner for gravearbeidet siden det ikke er bredbånd i disse gatene fra før. I tillegg kommer flere tusen kroner i abonnement.

– Det virker som Lyse kan ta hva de vil for dette. Tidligere var bredbånd mer eksklusivt for noen, og det var lett å argumentere for at kostnaden er ulik - avhengig av hvor du bor.

– I dag er bredbånd like viktig som innlagt vann og kloakk. Man må ha det. Hvorfor skal noen betale 17.000 kroner for å få dette mens andre får det for noen få tusenlapper? undrer Morten Broch og nabo Narve E. Endresen.

Flere selskaper skal tjene penger

Jeg tror at årsaken ligger i at Lyse har delt inn selskapene sine i Altibox og Lyse fiber. Lyse fiber legger kabel, og Altibox tjener på abonnementet. Når begge selskapene skal tjene penger gir det slike merkelige, umoderne utslag. Det fornuftige ville være at man fikk en kryssfinansiering, slik at alle betalte det samme, i alle fall når man bor i samme by, sier Broch og Endresen som også har undersøkt prisene andre steder.

– Norge er svært dyrt på bredbånd. Opp mot tre ganger så høyt som i Sverige, sier de to naboene på Byhaugen. Her er det noen markedskrefter som ikke har fått virke, og noen store aktører som Lyse som har monopol i byene.

– Lyse er svært dyre, og det er mange av husstandene som har trukket seg etter at de fikk tilbudet på 17.000 kroner fra fiberselskapet. Nå er det bare 18 av de 44 husstandene som fortsatt er interessert, sier Broch og Endresen.

– Lyse oppfordrer dere til selv å gå ut for å «verve» husstander til å melde sin interesse slik at flere kan bli med å dekke utgiftene. Hva mener dere om det?

– Det er ikke vår oppgave å skaffe kunder til Lyse. Nå ber selskapet oss om å gjøre jobben deres, som vi oppfatter som litt arrogant, sier de to.

– Med så høy pris er det i praksis umulig å få nok interesse.

– Hva ønsker dere?

– Vi mener at lavere pris vil gjøre bredbåndsmuligheten mer interessant for flere. Lyse må tenke på strategien sin. Fiber og bredbånd er ikke luksus. Vi er skuffet over Lyse. Når vi bor midt i en av landets største byer, må selskapet vise større fleksibilitet. Vi må få en annen pris. Slik dette tilbudet fremstår er det ikke tvil om at Lyse priser seg ut av markedet. Dette er en uakseptabel høy pris for dette som ikke er noe krevende utbygging, sier de to.

En annen nabo, Alisa Warden, kan ikke forstå at det skal være så dyrt å få bredbånd.

– Vi har fiber på hytta, men ikke der vi bor, sier hun.

  • LES LYSES SVAR HER:
Les også

Lyse reduserte prisen med 60 prosent

– Vi må gjøre jobben for Lyse, og skaffe nye kunder for å få prisen ned, sier Morten Broch, til venstre og Narve E. Endresen. Foto: Pål Christensen

Lyse reduserte prisen

Etter at Aftenbladet tok tak i denne saken, har vi vært i kontakt både med Forbrukerrådet og Lyse Fiber.

En stund etter vår henvendelse til Lyse, har det nå skjedd en utvikling i saken. Nylig kom det en e-post fra Lyse fiber, der det står at selskapet har tatt en ny runde med prosjektleder og kommet opp med helt andre priser.

«Hvis Lyse får 18 signerte avtaler her blir prisen pr. boenhet 5000 kroner i forhøyet etablering.

Det betyr at prisen enten blir 6990 kroner eller 8990 kroner i etablering, alt ettersom hvilke produkter kundene bestiller».

E-posten er sendt ut av Privat Telecom i Lyse-konsernet.

Morten Broch er glad for at prisen går kraftig ned, men sier det er et merkelig sammentreff at dette skjer etter at Aftenbladet har begynt å grave i saken.

– Lyse har vært avvisende på å ville diskutere prisen tidligere, og vi har ikke opplevd servicen fra selskapet som god. Det har vært vanskelig å få svar på våre henvendelser, og vi har ikke vært fornøyd med de svarene vi har fått, sier han.

Han håper nå at flere husstander vil melde sein interesse, slik at prisen kan gå ytterligere ned.

LES OGSÅ:

Les også

Forbrukerrådet vil ha større konkurranse

Publisert:

Les også

  1. Vanskelig å sammenligne bredbånd-tjenester

  2. Lyse reduserte prisen med 60 prosent

Mest lest akkurat nå

  1. Familien savner svar etter at sønnen ble funnet død

  2. «Alle» vil gå på denne linja på videregående: – Appellerer til ungdom

  3. «Varsellampene er fleire. Og me kan koma til å høyra meir om QAnon. Det er mørkt nedst i kaninholet»

  4. Rogfast skal være klar i 2031

  5. – Her vil vi ikke være verneverdige

  6. Jeg forlanger at denne boka blir lest

  1. Bredbånd
  2. Lyse
  3. Altibox
  4. Forbrukerrådet
  5. Stavanger