Forus-gründere sa nei til Petter Stordalen - nytt minus-år for Podbike

For to og et halvt år siden ville Petter Stordalen kjøpe de ti første el-syklene til Podbike for 400.000 kroner mot at han fikk 5 prosent i selskapet. Det sa gründerne nei til. I fjor gikk Podbike AS 1,4 millioner kroner i minus.

Publisert: Publisert:

Slik ser el-sykkelen til Podbike AS ut. Foto: Jon Ingemundsen

  • Kjell-Ivar Gilje Grøndal
    Journalist
iconDenne artikkelen er over ett år gammel

Podbike AS ble etablert i 2016 av gründerekteparet Anne-Lise Heggland og Per Hassel Sørensen. Selskapet holder til på Forus, og har fått mye oppmerksomhet for sin nyvinning av en el-sykkel.

Tung start, men se på Tesla

Nå viser 2018-regnskapet at Podbike AS gikk 1,4 millioner kroner i minus i fjor. I 2017 ble det også minus. Da var beløpet rett i underkant av én million kroner. På inntektssiden står selskapet oppført med 300.000 kroner, mens det i 2017 hadde 250.000 kroner i inntekter. Gjelden har også økt fra 1,9 millioner kroner i 2017 til 3,5 millioner kroner i fjor.

– Som forventet har vi et negativt resultat i utviklingsfasen, se for eksempel på Tesla som utvikler noe helt nytt. Vi driver med innovasjon, utvikler et helt nytt produkt innen personlig transport, sier daglig leder i Podbike, Anne-Lise Heggland, til Aftenbladet.

Les også

LES OGSÅ: Investorene glimrer med sitt fravær: – Sats på noe annet enn olje og eiendom!

Testserie klar på sensommeren

Hun legger ikke skjul på at det har vært utfordrende å skaffe investorer og få inn nødvendig kapital i den tidlige fasen.

– Gjennom en emisjon i slutten av 2018 fikk vi inn en investor gjennom selskapet Helift AS. De bidrar med både penger og kompetanse. Mot slutten av sommeren skal vi ha klar en testserie på 12 sykler 10 av disse skal på veien og testes over en viss periode. Deretter er målsettingen å komme i gang med den første serieproduksjonen i løpet av neste år.

Trenger penger

Fram til det vil vi ha behov for å hente mer penger i markedet, og vi er i dialog flere potensielle investorer, sier Heggland, som hevder at de opplever stor pågang fra folk i hele verden som ønsker å kjøpe en Podbike.

– Vi har en ordrereserve på rundt 40 millioner bare i Europa, og over 1600 forhåndsbestillinger globalt. Rundt halvparten av disse er fra Europa. Spesielt fra Tyskland får vi mange bestillinger, så det er absolutt et spennende marked for oss, sier hun.

Det er gründerekteparet Anne-Lise Heggland og Per Hassel Sørensen som står bak selskapet Podbike AS. Foto: Fredrik Refvem

– Kunne ikke gi bort 5 prosent

I det første intervjuet med Aftenbladet om Podbike i oktober 2016 uttalte daglig leder Anne-Lise Heggland følgende:

«Vi har fått mye oppmerksomhet fra investorer, forhandlere og entreprenører fra hele verden, rundt 700 henvendelser. Rundt 30 Podbikes er forhåndsbestilt. Det virker som om folk ikke kan vente på at den skal bli klar.»

Bare noen dager før dette intervjuet fikk gründerne ganske så overraskende hotellkongen Petter Stordalen med på laget. Milliardæren hadde lovet en million kroner til den gründeren som pitchet ham den beste ideen. Podbike vant ikke, men Stordalen ville ikke gi slipp på sykkelsatsingen fra Sandnes.

Les også

LES OGSÅ: Stordalen falt for smart Sandnes-sykkel

«Han tok det helt på sparket og kjøpte de ti første syklene mot å få 5 prosent av selskapet. Han gir ikke noe bort gratis, men det er fantastisk. Han er vår første investor, resten er selvfinansiert med sparepengene våre», uttalte Heggland.

Men det skulle vise seg å ikke bli helt helt slik. Etter en stund i tenkeboksen valgte ekteparet Heggland og Sørensen å takke nei til Stordalens tilbud.

– Det stemmer. Vi kunne ikke stå inne for å gi fra oss fem prosent av selskapet uten å få noe igjen for det i form av kroner og øre, sier Heggland i dag.

Petter Stordalen ville kjøpe ti el-sykler av Podbike i 2016 mot at han fikk 5 prosent av selskapet. Han fikk nei. Foto: NTB/Scanpix

Les også

LES OGSÅ: Nå har Petter Stordalen tapt over 330 millioner kroner i Stavanger

Har satset «alt»

Ifølge årsregnskapet eier ekteparet Heggland og Sørensen 76 prosent av Podbike AS gjennom sine to selskaper Nocoto AS og Elpedal AS. Helift AS eier 15 prosent, mens øvrige aksjonærer har ni prosent.

Selskapet gjennomført i november i fjor en emisjon hvor de fikk inn i underkant av 3,4 millioner kroner. Aksjekapitalen er på 883.000 kroner. Det står oppført at det er tre ansatte i Podbike AS.

– Fra 1. april er vi fire ansatte og i løpet av sommeren blir vi seks, sier Heggland.

Driften av selskapet har så langt vært finansiert av forhåndsbetaling fra salg av sykler, 600.000 kroner fra Innovasjon Norge og egenkapital som ekteparet selv har skutt inn.

– Vi har gått inn med rundt 3 millioner kroner kontant. Det er sparepengene våre. I tillegg har vi solgt hytta, en bil og en båt. Det lyder kanskje sprøtt, men vi gjør dette fordi responsen i markedet gir oss tro på firmaet, har Heggland tidligere uttalt.

Kronprins Haakon var på besøk hos gründerbedrifter på Forus i 2016. Da var han også innom Podbike AS. Foto: Fredrik Refvem

Publisert:

Mest lest akkurat nå

  1. 18-åring mistet lappen etter å ha kjørt i 131 km/t på Motorveien

  2. Vil kaste Bandidos ut fra hus i Hillevåg

  3. Turistforeningen fra­råder populær tur ved Lysefjorden

  4. Kjørelærer: – Mange må vente for lenge på å få kjørt opp. Nye bestillingsregler bidrar til kaos

  5. Mangemillionær fra Stavanger impulskjøpte sørlandshytte til 19 millioner: - Jeg likte det jeg så

  6. Sjekk denne perlen fra Viking-spilleren: – Jeg bare la den i hjørnet

  1. Økonomi
  2. Petter Stordalen
  3. Innovasjon Norge
  4. Sandnes
  5. Sykkel