Kristen TV-kanal risikerer solid bot for salg av «virushemmende» kosttilskudd

Visjon Norge risikerer et gebyr på 250.000 kroner for salg av «virushemmende» kosttilskudd. Forbrukertilsynet mener de har utnyttet frykten for koronasmitte.

– Vi har ikke fått noen melding fra Forbrukertilsynet ennå, men vi vil selvfølgelig komme med en redegjørelse til dem, sier TV-pastor Jan Hanvold fra Visjon Norge til Vårt Land.
  • NTB
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er 573 dager gammel

Informasjonen i artikkelen kan være utdatert. Gå til vårt direktestudio for siste nytt om korona-utbruddet.

-> Gå til direktestudio

Visjon Norge solgte kosttilskuddet i sin egen nettbutikk. Der står det at produktet «styrker immunforsvar, er betennelse- og virushemmende» og er «viktig i disse tider», skriver Dagen.

Forbrukertilsynet mener Visjon Norge bevisst har forsøkte å utnytte befolkningens frykt for å bli smittet med koronaviruset for å øke salget.

– Utformingen av markedsføringen og tidspunktet for publisering taler sterkt for dette, skriver Forbrukertilsynet i sitt varsel, som Dagen har fått tilgang til.

Styreleder og pastor Jan Hanvold i TV Visjon Norge vil ikke kommentere saken overfor Dagen, men gir en kommentar til Vårt Land.

– Vi har ikke fått noen melding fra Forbrukertilsynet ennå, men vi vil selvfølgelig komme med en redegjørelse til dem, sier Hanvold til Vårt Land.

Forbrukertilsynet ber selskapet om å umiddelbart stanse salget eller endre annonseringen, og de har fått frist til fredag med å komme med sine kommentarer til varselet. Deretter vil forbrukermyndighetene på nytt vurdere om vedtaket opprettholdes, får Vårt Land opplyst.

Publisert:

Korona-viruset

  1. Korona påvirket søvnen vår – og vil fortsette å gjøre det

  2. Boris Johnsons koronapolitikk slaktes

  3. FHI: Risiko for økning i syke­hus­innleggelser

  4. Nakstad med hard skyts mot FHI i ny bok

  5. 60 personer blir vak­sinert dag­lig i vaksine­buss

  6. FHI-rapport viser hvor skjevt pandemien rammet. Frykter disse etter­virkningene mest

  1. Korona-viruset
  2. Forbrukertilsynet
  3. Markedsføring