Duket for potetgullstrid i lagmannsretten

Den såkalte «potetgullsaken» skal nå opp til behandling i Borgarting lagmannsrett. Det er potetgullprodusenten Maarud som barker sammen med Orkla i rettssalen. Maarud vil ha enerett til å bruke betegnelsen potetgull.

Publisert: Publisert:

Maarud har varemerkeregistrert ordet «potetgull». Det gjør at ingen andre aktører får bruke samme betegnelse. Det vil altså Kims ha slutt på, de krever at Maaruds varemerkeregistrering kjennes ugyldig. I tingretten tapte Maarud, men tirsdag kommer ankesaken opp til behandling i Borgarting lagmannsrett. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix

  • NTB
iconDenne artikkelen er over tre år gammel

I september i fjor tapte Maarud AS i Oslo tingrett i saken mot Orkla Confectionery & Snacks Norge AS. Tirsdag begynner ankesaken i Borgarting lagmannsrett.

Etter å ha brukt betegnelsen «potetgull» på sine potetchips i nesten 80 år, registrerte Maarud betegnelsen som varemerke i 2010. Det fikk Orkla til å gå til sak ettersom de ønsket å benytte betegnelsen på sine Kims-chips.

  • Slik gikk det i tingretten: Knasende potetgullseier til Kims

Delvis medhold

Orkla mente at potetgull er et ord alle har et forhold til, og som alle bruker om det gylne og salte potetsnackset. Kims ville også ha lov til å bruke ordet på sine snacksposer, og fikk medhold.

Orkla fikk delvis medhold i tingretten, som kjente selve varemerkeregistreringen ugyldig, men som samtidig i dommen ikke ville slå fast at andre produsenter kan bruke ordet potetgull i sin markedsføring uten å krenke Maarud.

Degenerering

Saken dreier seg om noe som i varemerkelovgivningen blir kalt for degenerering av varemerker. Et varemerke, som potetgull i dette tilfellet, er da blitt så kjent og hyppig brukt i befolkningen at det ender opp som den vanligste benevnelsen for en hel produktgruppe.

Og det er det tingretten i sin dom fastslo hadde skjedd: Folk sier potetgull når de mener potetgull, men også når de mener knasende chips, potetchips eller franske poteter.

Ikke alene

Ifølge Patentstyret er Maarud langt fra alene om å lide en tilsvarende varemerkeskjebne. Både thermos, grammofon og linoleum er kjente eksempler på registrerte varemerker som er blitt «degenerert» og dermed opphevet.

Hos Maarud mener man at Orkla forsøker å «ødelegge vår sterkeste og viktigste merkevare», og derfor har selskapet anket dommen fra Oslo tingrett.

Det er satt av fire dager til behandling av ankesaken.

Publisert:

Mest lest akkurat nå

  1. I fem-seks meter høye bølger hoppet Kim (44) fra redningsskøyta til seilbåten for å redde Thore (74)

  2. Nå øker smitten i Italias suksessregion. En superspreder får skylden.

  3. De frykter stans i historisk laksefiske på havet

  4. Så mye større er risikoen for å bli korona-smittet dersom du reiser utenlands i sommer

  5. – Vi påførte gutten traumatiske opplevelser. Så ser vi at hendelsesforløpet ikke blir bedre, men verre.

  6. Dette er Norges mest populære hundenavn

  1. Orkla
  2. Rettssaker