Lufthansa vil ikke lenger fly fra Sola

Fra slutten av oktober legger Lufthansa ned sine tre daglige avganger mellom Stavanger og Frankfurt. — Dramatisk, sier flyekspert Jan-Petter Helgesen.

Publisert:

Lufthansa kutter flyvningen sine mellom Sola og Frankfurt. Foto: Scanpix

Aftenbladet får bekreftet fra flere sikre kilder at Lufthansa kutter ruten Stavanger-Frankfurt fra 25. oktober. Dette vil bety et svekket tilbud ut i Europa og verden for øvrig for flypassasjerer fra Rogaland. Det er allerede klart at Air France kutter sine ruter fra Stavanger til Paris i høst. At Lufthansa gjør det samme til Frankfurt er enda mer alvorlig.

Jan-Petter Helgesen.

— Det er overraskende og sterkt beklagelig for Rogaland. Dette skyldes at for mye oljetrafikken har falt vekk. Nå slutter både Air France og Lufthansa å fly fra Sola. Det vil bli et savn, sier Helgesen, som tidligere har vært journalist i Stavanger Aftenblad.

Dyrere

Air France lanserte sin rute med to daglige avganger under stor pomp og prakt i november 2013. Etter to år er det altså slutt på direkteforbindelsen til Paris.

— At Stavanger-Frankfurt forsvinner er mer dramatisk. Lufthansa er blant Europas aller største flyselskap og flyr til nesten alle land i Europa og flere andre destinasjoner ute i verden. Dette svekker næringsgrunnlaget i Rogaland betydelig og bedrifter som nå vurderer Oslo og Stavanger som alternativer, har fått et viktig argument for å velge førstnevnte. Dette vil også gå utover den private flytrafikken, og redusere mulighetene for billige billetter. Dette vil både fordyre og forsinke reisene til rogalendinger, sier Helgesen som selv har brukt Lufthansa til å fly tur-retur Singapore for omlag 4000 kroner ved flere anledninger.

Flytrafikken fra Sola har gått markant ned i årets sju første måneder. Den totale nedgangen er på 5,3 prosent, fordelt på 6,2 prosent på innenlandstrafikken og 2,8 prosent på flightene til utlandet.

Siden 2003

Ruten Stavanger-Frankfurt har eksistert helt siden juni 2003, da Lufthansa startet flygingene med to daglige avganger i hver retning. Den siste tiden har Lufthansa operert med tre daglige avganger og i følge Helgesen skal ruten ha vært lønnsom i starten.

— Spesielt gjaldt det businesstrafikken. Oljeselskapene kjøper ofte dyre businessbilletter. Denne trafikken har gått kraftig ned den siste tida, sier han.

De siste årene har det tyske flyselskapet redusert kapasiteten betydelig. Overgangen fra Boeing 737 til CRJ-900 har medført en reduksjon på 120-140 seter per fly til om lag 80.

I fjor stoppet Lufthansa også flygingene på Bergen. Først reduserte man antallet daglige flyginger fra tre til en. I fjor høst var det helt stopp.

- Hvorfor reduserer man ikke antall flyginger istedenfor å kutte helt?

— Hvis man kutter til én flyging per dag så blir det mye venting i Frankfurt og tilbudet blir for dårlig, sier Helgesen. Han sier videre at dette også vil bety slutten for deler av samarbeidet med SAS gjennom Star Alliance.

— Lufthansa har merket at trafikken har gått ned i sommer og dette har passasjerene merket ved at det er blitt flydd mindre og rimeligere fly fra Sola. Jeg trodde at dette ville være strategien fremover, og er derfor overrasket over at Stavanger droppes helt, sier Helgesen.

Håper på comeback

Harald Minge.

Helgesen mener nå at det vil ta lang tid før Lufthansa kommer tilbake. Også administrerende direktør Harald Minge i Næringsforeningen i Stavanger-regionen synes det er synd at Lufthansa nå dropper Sola.— Et godt flytilbud er noe vi markedsfører her i regionen. Forutsatt at dette blir offisielt bekreftet, så er dett veldig synd. det er ingen regioner i Norge som har jobbet mer målbevisst med å få til et godt flytilbud. Det har vært et samarbeid mellom næringslivet, flyselskapene og Avinor. Vi har et ekstremt internasjonalbasert næringsliv og Frankfurt er en av de aller viktigste hub'ene i Europa, sier han.

Minge vil jobbe for å få ruta tilbake så fort som mulig.

— Jeg håper og tror at Lufthansa eller andre vil starte opp Stavanger-Frankfurt igjen innen ikke altfor lang tid, sier han.

Veldig synd

— Dette er overraskende og synd, sier Stavangerordfører Christine Sagen Helgø.

Hun lurer nå på hvorfor den tyske flygiganten dropper Stavanger.

— Vi har heldigvis fortsatt Kastrup og Amsterdam. Flytilbudet for en region i vår størrelse har vært veldig bra. Jeg håper og tror både Lufthansa og Air France kommer tilbake når aktiviteten i oljebransjen tar seg opp igjen, sier Sagen Helgø.

Aftenbladet har forsøkt å få kommentar til saken fra Lufthansa, men foreløpig uten å lykkes.

Publisert: