Digital vekst i Schibsted, og Aftenbladet bedre enn tredje kvartal i fjor

Schibsted Media Group la fram resultatet for tredje kvartal. Aftenbladet er en del av Schibsted-konsernet og har sammen med resten av abonnementsavisene vekst.

Publisert: Publisert:

Schibsteds konsernsjef Rolv Erik Ryssdal under en pressekonferanse i september. Ryssdal skal overta ledelsen av et nytt selskap som foreløpig har fått navnet MPI, som skal konsentrere seg om internasjonale rubrikkannonser. Foto: NTB

  • NTB
  • Carl Gunnar Gundersen
    Nyhetsredaktør
iconDenne artikkelen er over to år gammel

For konsernet som helhet økte driftsresultat før renter, skatt, avskrivninger og nedskrivninger med 82 millioner kroner til 865 millioner. Inntektene økte med 5 prosent, mens bunnlinjen - resultat etter skatt - ga et overskudd på 429 millioner kroner.

700.000 digitale

– Det digitale markedet vokser sterkt, en vekst som i stor grad er drevet av data og analyse, i kombinasjon med svært dyktige ansatte. Vi har passert 700.000 digitale abonnenter, og til nå har veksten vært drevet av volum, men det er naturlig at denne veksten avtar noe etter hvert, sier administrerende direktør i Schibsted Media, Raoul Grünthal.

– Svært bra

Stavanger Aftenblad er en del av Schibsted-konsernet og inngår i det som heter abonnementsavisene.

– Abonnementsavisene i Schibsted gjør det svært bra, og økte resultatet totalt sett med 21 prosent, fra 62 millioner kroner i fjor til 75 i år. Dette til tross for at inntektene var 1 prosent lavere enn året før (825 mot 837), sier Raoul Grünthal.

For publishing alene var det en resultatnedgang på hele 14,8 prosent og et resultatfall på 32 millioner kroner til 186 millioner.

– At vi har lavere inntekter i publishing er ingen overraskelse, og årsaken er godt kjent for oss alle: print. Selv om volumutviklingen på print er noe bedre enn ventet, fortsetter kurven å peke nedover. Og det vil den fortsette å gjøre i flere år fremover, Raoul Grünthal.

VG 15 millioner opp

VG gjør det veldig bra, med en inntektsvekst på 15 millioner kroner og et resultat som steg med 8 prosent. God vekst i både digitale annonseinntekter og abonnenter til VG+ er hovedårsaken.

I Sverige fikk Aftonbladet et overskudd på 22 millioner, noe som er langt svakere enn i fjor. Her har ikke den digitale utviklingen klart å kompensere for inntektsfallet på papir.

Samtidig fastslår Grünthal at til tross for et lite fall i inntektene for alle mediekonsernets abonnementsaviser, så økte resultatet med 21 prosent til 75 millioner kroner. Schibsted-avisene har nå over 700.000 digitale abonnenter. Veksten har fram til nå vært drevet av volumøkning, men det ventes at denne veksten vil avta noe etter hvert.

– Fremover vil vi fokusere mer på å skape verdi for hver enkelt bruker. Vi tror at våre merkevarer har et uforløst potensial når det gjelder å skape og sette sammen enda mer skreddersydde abonnementsløsninger, sier direktøren.

Deler Schibsted i to

Schibsted kunngjorde i september at det skal starte en prosess med å reorganisere selskapet i to vekstorienterte selskaper. Det ene, som foreløpig er kalt MPI, skal konsentrere seg om internasjonale rubrikkannonser. Det andre skal omfatte all aktivitet i Norge, Sverige og Finland – inkludert rubrikktjenestene Finn.no, Blocket.se og Tori.fi.

Publisert:

Mest lest akkurat nå

  1. - Litt blonder er tydeligvis alt som skal til

  2. Kommuneoverlege tror det vil strammes inn på særlig ett område

  3. Hadia Tajik øydelegg for seg sjølv med dette bokomslaget

  4. Vikings første kamp på tre uker: – Det kan slå begge veier

  5. TV-signalene skal tilbake straks – ellers må Vardafjellet Vindkraft stoppe turbiner

  6. Se de spektakulære planene for nytt folkebad i Sandnes

  1. Økonomi
  2. Journalistikk
  3. Schibsted
  4. Schibsted Media Group
  5. Medier