Fædrelandsvennen selges

Schibsted selger Fædrelandsvennen til Polaris Media, som også innlemmer Agderposten i konsernet. Aftenbladet tror det gode samarbeidet med Fædrelandsvennen vil fortsette.

Her, på Torvet i Kristiansand, holder Fædrelandsvennen til. Nå blir det nytt eierskap for mediebedriften anno 1875.
  • Rune Øidne Reinersen
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over to år gammel

KRISTIANSAND: – «Timingen» er god. Vi har hatt det bra i Schibsted, men vil få det enda bedre i Polaris-konsernet, sier Eivind Ljøstad, Fædrelandsvennens sjefredaktør og administrerende direktør.

Fredag morgen, i henhold til en strengt regissert tidsplan i forhold til Oslo Børs og alle ansatte, ble det kjent at Fædrelandsvennen anno 1875 får ny eier.

Samarbeid med Aftenbladet

For Aftenbladet får ikke dette stor betydning, sier Lars Helle, Aftenbladets sjefredaktør og administrerende direktør.

– Vi forholder oss til våre eiere, som vi er veldig tilfredse med. Og vi vil beholde våre gode relasjoner til Fædrelandsvennen. Det nære redaksjonelle samarbeidet mellom Aftenbladet og Fædrelandsvennen har vært viktig, og det skal fortsette. Våre lesere har interesse av det som skjer langs E39-aksen, og det er mange hyttefolk fra Rogaland på Sørlandet. Her skal vi fortsatt samarbeide om nyheter og reportasjer, til beste for leserne både i Rogaland og på Sørlandet, sier Helle.

Polaris Media Agder AS

I pressemeldingen fra de involverte sto følgende:

Polaris Media ASA og Agderposten Medier AS har avtalt å etablere et nytt, regionalt mediehuskonsern på Sørlandet med virkning fra 1. januar 2020. Konsernet etableres med utgangspunkt i Agderposten Medier AS og Schibsted ASAs mediehus og distribusjon i Vest-Agder.

Siv Juvik Tveitnes er konserndirektør for nyhetsmedier i Schibsted. Her er hun sammen med Fædrelandsvennens sjefredaktør og administrerende direktør, Eivind Ljøstad, under et allmøte fredag morgen.

Navnet blir Polaris Media Agder AS. Polaris Media, med hovedkontor i Trondheim, vil eie 51 prosent, mens eierne av Agderposten Medier vil kontrollere de resterende 49 prosent.

Konsernet vil bestå av de tre regionale mediehusene Fædrelandsvennen (Kristiansand), Agderposten (Arendal) og Varden (Skien), samt de seks lokale mediehusene Lister (Farsund), Lindesnes (Mandal), Søgne og Songdalen Budstikke, Vennesla Tidende, Lillesands-Posten og Grimstad Adressetidende.

Fra minst til størst

Polaris Medias største mediehus er Adresseavisen i Trondheim.

– At vi har vært minst i Schibsted, har tidvis betydd et kostbart rigg for Fædrelandsvennen. Nå går vi fra å være minst til å bli klart størst i Polaris Media Agder, og nest størst i hele Polaris-systemet, kommenterer Eivind Ljøstad.

Han understreker at de journalistiske ambisjonene ikke skal påvirkes.

– Eiernes oppgave er å skape gode rammebetingelser for journalistikken, og det har jeg tiltro til at Polaris gjør. For øvrig eier jo Schibsted 29 prosent av Polaris Media, opplyser Ljøstad.

Av de rundt 100 menneskene som jobber i mediehuset på Torvet i Kristiansand, inngår halvparten i redaksjonen og har Fædrelandsvennen som arbeidsgiver. Flesteparten av de andre er formelt ansatt i andre Schibsted-selskaper.

– Alle som jobber her, skal fortsette med det og bli med inn i den nye konstellasjonen, understreker Eivind Ljøstad.

Torgeir Eikeland, leder for Fædrelandsvennens redaksjonsklubb, sier han er positiv avventende.

Positive tillitsvalgte

Torgeir Eikeland, leder av Fædrelandsvennens redaksjonsklubb, har visst om den kommende endringen i noen dager, i kraft av å sitte i mediehusets styre.

– Det har så vidt sunket inn, og jeg får si at jeg er positiv avventende. Det blir mer spennende å være størst i et mediekonsern på Agder, enn minst i Schibsted. I den grad mine kolleger har gjort seg opp noen mening, virker det som de ser lyst på det, uttaler klubbleder Eikeland.

Steinar Vindsland, mangeårig Fædrelandsvennen-journalist, er nå konserntillitsvalgt i Schibsted på full tid.

– Dette ser jeg positivt på; det vil gi ny energi til alle og fine utviklingsmuligheter. Og ikke minst vil vi stå bedre rustet i kampen mot mediegigantene, fremholder Vindsland.

– Hadde ikke solgt til hvem som helst

Siv Juvik Tveitnes er konserndirektør for nyhetsmedier i Schibsted og styreleder i Fædrelandsvennen.

– Hvorfor selger Schibsted Fædrelandsvennen?

– Vi er opptatt av å skape best mulig eierskap og forutsetninger i de store omstillingene bransjen er inne i. Her bidrar vi til å bygge et kraftsenter av mediehus på Sørlandet. Det åpner muligheter innen trykk og distribusjon, og ikke minst betyr det at Fædrelandsvennen får utvidet annonsesamarbeidet med Agderposten - i tillegg til at markedsamarbeidet med Schibsted og Polaris fortsetter som før, svarer Tveitnes.

Hun poengterer at Schibsted er største aksjonær i Polaris Media, at eierskapet er av strategisk karakter, og at de to konsernene langt på vei deler grunnleggende filosofi.

– Vi hadde ikke solgt til hvem som helst!

Det var en lydhør forsamling som ble orientert om eierbyttet fredag morgen.

Schibsteds initiativ

– Fædrelandsvennen får en litt annen tilhørighet i mediesystemet. Vår oppgave blir å gjøre et godt mediehus enda bedre, sier konsernsjef Per Axel Koch i Polaris Media på klingende kristiansandsdialekt til Fædrelandsvennen.

Han forteller at initiativet kom fra Schibsted, og at det har vært jobbet med transaksjonen siden juni.

Koch legger vekt på at mediehusene som heretter vil inngå i Polaris Media Agder AS, kommer til å speile hele regionen.

– Men er det ikke sånn at Agderposten speiler stor-Arendal og Fædrelandsvennen stor-Kristiansand? Burde ikke heller Agders to ledende mediehus slås sammen?

– Nei, det ville være helt feil. Om det skal bli et tettere, praktisk samarbeid, er noe sjefredaktørene får finne ut av. Men vår intensjon er å bygge videre på dagens sterke merkevarer, lyder det bestemt fra Per Axel Koch.

– Da Fædrelandsvennen ble 100 prosent Schibsted-eid i 2008, ble verdien beregnet til cirka 900 millioner kroner. Hva er den nå?

– Verdiene var ganske høye den gang, men har sunket siden. Når det er sagt, har vi sett en gryende interesse for mediehusenes digitale posisjoner de siste tre-fire årene. Utover det kommer vi ikke til å kommentere noe rundt verdsettelse, fastslår Polaris-sjefen.

Samlet Agder

Til nå har Agderposten vært eid av den hollandsk-/norske Sijthoff-familien.

- Agder er en region i endring, med nært forestående fylkessammenslåing fra 1. januar 2020 og en sterkt utbedret infrastruktur som har skapt økt mobilitet og handel innad i regionen. Med grunnlag i et sterkt industrielt rasjonale for økt samarbeid i regionen har Polaris Media, Agderposten Medier og Schibsted over tid arbeidet med sikte på å slå sammen medievirksomhetene. Vi mener det nye konsernet vil få en betydelig styrket posisjon og plattform til å videreutvikle dagens mediehus og øvrig virksomhet, som igjen vil legge grunnlaget for en økt lønnsomhet, sier Willem Sijthoff, styreleder i Agderposten Medier, i fredagens pressemelding.

Nils K. Gauslaa, adm. direktør i Agderposten Medier, følger opp:

- Vi har i mange år samarbeidet svært godt med Fædrelandsvennen på flere viktige områder. Med Schibsted har vi siden 2012 hatt et omfattende og godt trykkerisamarbeid, og med Polaris Media får vi inn en tung industriell medeier med matchende kultur og tankesett. Gjennom partnerskapet med Polaris Media vil vi stå enda bedre rustet til å møte fremtidens utfordringer og til å videreutvikle mediene til nytte for eksisterende og nye brukere og kunder i ett samlet og spennende Agder.

Må godkjennes

Transaksjonen forutsetter ellers Konkurransetilsynets godkjenning og at en økonomisk gjennomgang («due diligence») ikke resulterer i negative overraskelser.

Og det inngår i avtaleverket at Agderposten Medier vil kunne selge sine 49 prosent av aksjene i det nye Polaris Media Agder AS til Polaris Media mellom 2023 og 2026, til en pris hvis prinsipper inngår i avtalen.

Publisert:

Mest lest akkurat nå

  1. Slutt etter 110 år: – Jeg synes det er vanskelig å miste jobben

  2. Snøkaos på Sørlandet: Vurderer å evakuere biler som er tomme for strøm

  3. Metersregel, skjenkestopp og maksantall hjemme: Dette er de nye korona­tiltakene

  4. Åpner onsdag: Slik blir den nye brannstasjonen ved Motorveien

  5. Hastverk og uenighet på kammerset. Slik gikk diskusjonen om de nye tiltakene.

  6. Fyrer løs mot Viking-speakeren: – Det er nok nå. Pakk sammen