Tog 20 ganger mer miljøvennlig enn fly

Utslipp av CO2 fra bil og fly gjør disse transport— alternativene til de største miljøsynderne sammenlignet med buss og tog.

Foto: DB AG/Warter

  • Dag-Henrik Fosse
    Dag-Henrik Fosse
    Økonomijournalist
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over 14 år gammel

SAMFERDSEL: Dersom myndighetene velger å satse på høyhastighetstog, samtidig som miljøbevisstheten blir større hos folk flest, kan dette gi betydelige miljøgevinster. Allerede i dag er toget den store miljøvinneren, sammenlignet med andre transportalternativer (se grafikk). Men skal toget kunne konkurrere med fly, er tidsfaktoren dominerende.

De siste dagene har Aftenbladet presentert flere alternativer til langt mer forurensende og energikrevende fremkomstmidler.

LYNTOG KAN KOMME: Haukelibanen, som åpner for lyntog fra Rogaland både til Bergen og Oslo, og SørVest-banen som vil bety en kraftig oppgradering av togtrafikken mellom Stavanger og Oslo, er på «tegnebrettet». Hvis det blir mulig å kjøre høyhastighetstog fra Stavanger til Bergen på vel halvannen time og til Oslo på 2,5 timer, kan toget få et konkurransefortrinn.

For mange er fly det soleklare førstevalget i dag når de skal fra Stavanger-regionen til Oslo-området. Mange velger også personbil, når de skal østover. Men dette kan endre seg hvis visjonene til entusiastene bak Haukelibanen får politisk gjennomslag. For hvis høyhastighetstog både vinner miljøkampen, samtidig som konkurransekraften styrkes ved at tidsbruken for togreisen kan konkurrere med fly, da kan transportmønsteret vårt gjennomgå en revolusjon.

Hvor store klimaskadelige utslipp kommer så fra våre mest vanlige transportmidler?

MILJØRAMPENE BIL OG FLY: Hvis 1000 personer kjører fra Stavanger til Oslo med hver sin personbil, vil CO2-utslippene være 28 ganger større enn om de samme 1000 personene reiste med toget.

Velger 1000 personer å fly fra Sola til Gardermoen fremfor å ta toget, er CO2-utslippene 20 ganger høyere.

En buss slipper ut omtrent halvparten så mye karbondioksid som flyet og ti ganger så mye som toget.

Miljøgevinstene knyttet til overføring av gods fra vogntog til jernbane på den samme strekningen mellom Stavanger og Oslo, er også betydelig. Ved transport av 1000 tonn gods mellom oljehovedstaden og Oslo, slipper toget ut bare ut 5 prosent av de klimagassmengder som vogntoget sliper ut, i hovedsak CO2. BIL MEST ENERGIKREVENDE: Og når vi samtidig vet at energiforbruket til toget bare er en tredjedel av energiforbruket til vogntoget, forsterker dette miljøgevinsten.

Tog er også svært energigunstig i forhold til fly, og det skinnegående transportalternativet har bare en femtedel av flyets energiforbruk. Toget bruker også mindre enn en fjerdedel av bilens energiforbruk.

Og et fly har dobbelt så store CO2-utslipp som et vogntog.

Høyhastighetstog kan revolusjonere reisetiden mellom byer i Sør-Norge og gi en betydelig miljøgevinst.

VOGNTOG PERSONBIL BUSS FLY TOG
Type Tung godsbil over 20 tonn. Belegg 43 % 1 person pr. bil Belegg 50% Boing 734, belegg 59 % Signatur, belegg 43 %
Antall km 540 540 540 355 591
CO2 29.982 kg 97.310 kg 2 35.242 kg 73.350 kg 3492 kg 1
Energiforbruk kwh 115.794 358.732 53.652 273.550 86.433
  1. Toget har lavest CO2 -utslipp, og er den store miljøvinneren.
  2. 1000 personbiler slipper ut 28 ganger så mye CO2 som tog med like mange personer.

Kilde: miljøkalkulatoren, vestlandsforskning

Les også

  1. Togrevolusjon i høy hastighet

  2. Høyhastighetstog tidligst fra 2014

Publisert:

Mest lest akkurat nå

  1. I en alder av 19 og 17 år har de vært på alle de 44 hyttene til Stavanger turist­forening

  2. Reaksjoner mot NRKs TV-bilder: Slik forsvarer kanalen vurderingene

  3. Matspesialist Maggi Gausel gir deg 19 sunne oppskrifter

  4. Han har toppet hitlister i hele verden, men i Stavanger vil han alltid være sønnen til Bente og Oli

  5. Lukakus gråt før seieren: – Chris, jeg elsker deg

  6. Butikktyv med kniv i Stavanger sentrum