Ett skritt nærmere veibetaling uten bomstasjoner

En løsning der folk betaler for bilkjøring etter hvor og hvor langt de har kjørt, og ikke ved bomstasjoner, kom tirsdag nærmere realisering.

Bjørn Erik Thon, direktør i Datatilsynet, gir grønt lys for satellittbasert veiprising. Han mener personvernproblemene kan løses og mener Norge bør ta en lederrolle internasjonalt i utviklingen av personvernvennlig teknologi i samferdselssektoren. Foto: Monica Strømdahl

  • Sveinung Berg Bentzrød
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over to år gammel

Tirsdag ettermiddag ba Stortinget ved transportkomiteen regjeringen om å utrede veiprising som ikke har utgangspunkt i bomstasjoner.

Realisering av den nye løsningen skjøt fart tidlig i januar, da Aftenposten kunne fortelle at Datatilsynet mener at utfordringen med personvern og veiprising kan løses.

Det er KrF som har gått i bresjen for saken på Stortinget. Ettersom partiet ikke lenger er representert i Transportkomiteen var det tirsdag Høyre, Frp og Venstre som presenterte forslaget på vegne av KrF.

Les også

Dette er bompenge-avtalen Sandnes ikke vil være med på

Kan bli et faktum i 2025

Begrepet «veiprising» har stått i veien for en enighet om å utrede en ny løsning. Tirsdag ble følgende formulering vedtatt i komiteen:

«Stortinget ber regjeringen inkludere utredning av ny teknologi som kan erstatte dagens bompengeordning, som en del av gjennomgangen av dagens avgiftssystem for bil.»

Les også

Bompengeforslag for nye E 39: Lyngdal - Ålgård vil koste 276 kroner

Les også

Bomstasjonene forsvinner og erstattes av en avgift pr. kilometer du kjører

Regjeringen er i gang med en gjennomgang av dagens avgiftssystem for bil for å sikre et såkalt bærekraftig avgiftssystem mot 2025. Flertallet i komiteen mener spørsmålet om en erstatning for dagens bompengesystem må ses i sammenheng med denne gjennomgangen.

Komiteen viser til at det i flere land diskuteres ulike former for veiprising basert på Global Navigation Satellite System (GNSS), blant annet i Tyskland, Belgia, Sveits, Singapore, Ungarn, Slovakia og Russland. Sverige vurderer GNSS-basert veiprising. For de fleste land dreier dette seg først og fremst om næringstrafikk. Det er i dag ingen land som har innført satellittbasert veiprising for personbiler.

Publisert:
  1. Bompenger
  2. Samferdsel
  3. Datatilsynet

Mest lest akkurat nå

  1. Nytt koronarelatert dødsfall på SUS

  2. 22 nye smittetilfeller på Nord-Jæren

  3. For to måneder siden kom parets første baby – nå kommer parets første album

  4. Vært i utlandet? Nå kan du få besøk av en politi­pensjonist

  5. FULL OVERSIKT: Oppda­terte tall for smittede og døde – sjekk din kommune

  6. Flere har søkt erstat­ning etter korona­vaksi­nering