Minst 135 norske tunneler oppfyller ikke sikkerhetskrav

Minst 135 tunneler oppfyller ikke EUs sikkerhetskrav, ifølge NRK. Brannsikkerhet, lys og ventilasjon er blant det som må utbedret.

Publisert: Publisert:

Fra kolonnekjøring i Byfjordtunnelen i 2016. Foto: Jon Ingemundsen

  • NTB

Ifølge kanalen vil nå EUs overvåkingsorgan ESA se nærmere på saken.

EUs regler for tunnelsikkerhet ble vedtatt i 2004. I utgangspunktet skulle de nye kravene vært innført innen 2014. Det rakk man ikke, så fristen ble utsatt til 2019.

Ifølge en gjennomgang NRK har gjort, er det fortsatt minimum 135 tunneler som ikke oppfyller sikkerhetskravene.

– På grunn av hensynet til trafikken tar arbeidene lengre tid enn antatt. Enkelte steder er det vanskelig å finne gode omkjøringsveier. Det gjør at arbeidene bare kan gjøres over kortere perioder, sier sjefingeniør Oddvar Kaarmo i Vegdirektoratet til kanalen.

Tunnelene på samtlige riksveier og fylkesveier skal etter planen være oppgradert til å nå EUs sikkerhetskrav innen 2025.

– Det er ikke realistisk i det hele tatt. Det kan være mulig for 10 fylkesveitunneler i Troms. Det handler mye om økonomiske prioriteringer, så det må nesten fylkeskommunene si noe om, sier avdelingsdirektør Tore Lysberg i Statens vegvesen.

Blant kravene er bedre belysning, utbedring av ventilasjon, flere nødskap med telefon og brannslukker og nødlys.

Publisert:

Mest lest akkurat nå

  1. Nedslående beskjed fra Raja til idretten

  2. Ryfast-bommen: - Fortsatt en utfordrende sak

  3. En oase av de sjeldne. Hageentusiaster valfarter til Tor Gundersens hage.

  4. Tre styrepils i 60 knop

  5. Venter «graverende rapport» etter konsert i Egersund

  6. Nå har Bryne-karen valgt å legge opp. – Blytungt valg

  1. Tunnel
  2. Statens vegvesen
  3. NRK
  4. Vegdirektoratet
  5. ESA