Folk velger lavpris framfor utvalg i dagligvarehandelen

De siste årene har lavpriskjedene i dagligvaremarkedet tatt stadig større markedsandeler på bekostning av supermarkedene, som har større utvalg.

Publisert: Publisert:

Illustrasjonsfoto: Heiko Junge / NTB scanpix

  • NTB
iconDenne artikkelen er over tre år gammel

Ifølge Aftenposten viser tall fra analysebyrået Nielsen at lavpriskjedene har økt omsetningen med 20 prosent siden 2005. Samtidig har omsetningen til supermarkedene og hypermarkedene falt med nær 12 prosentpoeng, mens omsetningen til nærbutikkene er halvert.

– Lavpris vokser fremdeles på bekostning av supermarkedene. Fortsetter de i denne veksttakten, vil lavpris nå 80 prosent i løpet av fem-seks år, sier dagligvareekspert Arne Reiler i Reiler Consulting.

Han er bekymret på vegne av forbrukerne.

– Uten supermarkedene til å utfordre lavpriskjedene, vil det bli et kjedeligere mattilbud i Norge. Det er her mye av innovasjonen skjer, det er her kjedene tester ut nye varer til forbrukerne og det er her det er rom for de forbrukerne som ønsker å fråtse i matglede, sier han.

Publisert:

Mest lest akkurat nå

  1. Da Charlotte Selstø fikk korona var det særlig to symptomer som dominerte

  2. Se Pøbel sitt penis-stunt i Stavanger

  3. Jobbet uten sikring i høyden. Fikk 117.000 kroner i «straks-bot»

  4. Elev på Stavanger-skole smittet med korona - hele trinnet i karantene

  5. Kan tre familier være samlet? Og telles et par som en person? Kommuneoverlegen svarer

  6. Fritidsbolig totalskadd etter brann i Sandnes

  1. Dagligvarehandel