Widerøe tjente mellom 15 og 20 millioner kroner på SAS-streiken

Widerøe leverer solide tall i juli til tross for utfordringer i sommertrafikken.

  • Andrine Resvoll
Publisert: Publisert:

Widerøe fløy 288.000 passasjerer i juli, en oppgang fra 236.000 passasjerer i samme måned i fjor. Det kommer frem i de ferske trafikktallene fra selskapet.

Økningen kommer til tross for en måned preget av store utfordringer i luftfarten.

– Juli leverer solid og vi er svært fornøyde med å kunne presentere gode tall for nok en måned i 2022. Dette til tross for streik og store driftsforstyrrelser i luftfarten i øvrige Europa, sier konsernsjef i Widerøe Stein Nilsen i en melding.

Til sammenligning fløy selskapet 303.000 passasjerer i juni.

Widerøe skriver at deres kunder har i stor grad vært berørt av SAS-streiken.

Positiv inntektseffekt av pilotstreiken

Gjennom streiken ble nærmere 3000 kunder med kombinasjonsreiser SAS/Widerøe daglig berørt av streiken, ifølge selskapet. De opplyser at totalt 51.000 passasjerer trengte bistand gjennom konflikten.

Selskapet skriver at pilotstreiken negativ økonomisk effekt på Widerøes arbeidsruter, som er avhengig av tilførsel av trafikk fra SAS og stamrutenettet.

Samtidig ble dette kompensert gjennom økt etterspørsel på Widerøes kommersielle ruter på strekninger der de flyr i konkurranse med SAS.

Widerøe anslår at streiken totalt ga en positiv inntektseffekt for juli på mellom 15 og 20 millioner kroner.

Mer bagasje på avveie

Ifølge meldingen har årets sommerruter både innenriks og utenriks prestert bra, med en kabinfaktor, eller fyllingsgrad, på 77 prosent.

Widerøe satser sterkt i ferie- og fritidssegmentet, og målet er å øke produksjonen på deler av året med flere feriereisende, skriver selskapet i meldingen.

Les også

Kø-kaoset på storflyplassene fortsetter: – Viktig å komme i god tid

Det har vært store problemer knyttet til håndtering av bagasje på en rekke av Europas flyplasser denne sommeren.

Widerøe melder at de har hatt en tredobling av bagasje på avveie i juli sammenlignet med juni.

Selskapet skriver at de har økt bemanningen for å avhjelpe situasjonen, men det tar likevel lengre tid enn normalt å bli gjenforent med den bortkomne bagasjen.

Billettsamarbeid med Norwegian

I juli inngikk Widerøe og Norwegian en intensjonsavtale som innebærer at de to flyselskapene vil samarbeide tettere på en rekke områder.

Blant annet vil de nå ha billettsamarbeid på hele rutenettet, og passasjerene skal få reise sømløst med begge selskaper. Dette kalles «interlining».

Konsernsjef Stein Nilsen i Widerøe opplyste til E24 på pressekonferansen i etterkant at de sikter på at samarbeidet vil være merkbart for kundene til høsten.

Les også

  1. Fra luksus og stolthet til økonomisk kollaps: Dette er historien om SAS

Publisert:
  1. Widerøe

Mest lest akkurat nå

  1. Utslitte turister trenger hjelp ned fra fjellet

  2. E39: Køer etter påkjørsel bakfra på Vikeså

  3. Nå er det slutt for «oljemesså»

  4. Jonas Gahr Støre mener at folk flest ikke forstår strømkrisa. Han har litt rett i det

  5. Politiet vil opprett­holde fører­kort­beslaget: – Det er en såpass alvorlig sak

  6. Fem boliger i rekkehus totalskadd