Dramatisk uke i sportsbransjen endte med krisetall for XXL. Her er syv grunner til at kjedene sliter.

Sportskjempen G-sport begjærte seg konkurs. XXL faller tungt på børsen. De sliter med store butikker, store kampanjer, svak norsk krone og svak norsk vinter.

Publisert: Publisert:

Fredag hang ansatte på XXL i Storgata i Oslo opp skilt om en helt nødvendig lagertømming. Store lagre som binder mye kapital er ett av problemene i bransjen. Foto: Signe Dons

  • Nina Selbo Torset
  • Sveinung Berg Bentzrød

Fredag morgen rapporterte XXL om minus 460 millioner kroner for oktober, november og desember i fjor. I samme periode i 2018 gikk de 55 millioner i pluss.

Opplysningen sendte XXL-aksjen ned med 17,9 prosent fredag. Den kom fire dager etter at Gresvig Retail Group med G-sport/G-Max og Intersport begjærte seg selv konkurs. Til tross for egne svake tall vurderer XXL nå å legge inn bud på G-sport.

Men hvorfor går det så dårlig? Dette er forklaringen fra butikkene og ekspertene som følger bransjen.

Les også

Sportskjeden Gresvig begjærer selskapet konkurs - butikkene holder fortsatt åpent

1. Kostbare varehus – og lagre

De fysiske butikkene er en hovedårsak til sportsbransjens problemer. Fysiske butikker er kostnadskrevende. Man må betale husleie, ha arbeidskraft og store varelager. Når inntektene faller kjennes kjedene disse utgiftene ekstra godt på kroppen.

XXL tapte penger de tre siste månedene i fjor, men Hans Olav Reim gjorde fredag et godt kjøp på sitt første par felleski. Lørdag venter tur i marka med gode venner. – Dette blir spennende, jeg gleder meg, sier han. Foto: Signe Dons

– Når kjeder som XXL, som er vant til å vokse med ti prosent i året, ser at topplinjen begynner å falle, har de en kjempeutfordring, sier analytiker Markus Borge Heiberg i Kepler Cheuvreux.

Veksten har vart fra 2003 til 2018. I 2016 sto kjedene for 90 prosent av omsetningen i bransjen, opplyser Trond Evald Hansen, administrerende direktør i Norsk Sportsbransjeforening.

Les også

Gresvig-bostyrer sier mange vil drive virksomheten videre

Han sier at kjedene har kjøpt inn etter slike historiske tall.

– Nå har XXL varelager rundt omkring som ikke er solgt ut. De kommer til å kjøre et massivt salg fremover. Det kommer konsumentene til gode, men skaper igjen et nytt problem for XXL fordi de kan komme til å måtte selge med tap, sier Heiberg i Cheuvreux.

2. Svak krone – leverandører krever mer

Både den norske og svenske kronen har vært rekordsvake mot euro og dollar i 2019.

Svak norsk krone rammer for tiden alle som driver med faghandel, sier Bjørn Næss, administrerende direktør i Oslo Handelsstands Forening.

Les også

Gresvig-konkurs svekker konkurransen

Disse bildene kan bli en klisjé når pengerelaterte saker skal illustreres, men det endrer ikke på det faktum at betalingsmidlene du ser på bildet nå langt mindre verdt enn andre valuter enn på mange, mange år. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix

– De aller fleste varene importeres. Innkjøpene blir dyrere og dyrere. Samtidig er dette en bransje med hard konkurranse. Marginene skvises. Det er vanskelig å sette opp prisene, sier han.

Svak valutakurs fører også til økte priser fra XXLs leverandører, som igjen gjør at de i utgangspunktet må skru opp prisene.

– Det medfører dårligere salg og sviktende inntjening, sier analytiker Markus Borge Heiberg.

3. Mettet marked – må ikke bytte hvert år

– Det er ingen andre land i verden der det selges så mye sportsutstyr pr. innbygger som i Norge, sier Trond Evald Hansen i Sportsbransjeforeningen.

– Men tilbudet av sportsutstyr er nå for stor. Det er for mange som selger. Da er det ikke nok at det har vært en vekst i markedet. Da får vi en nedjustering, slik vi ser nå. Vi som er aktører i markedet må kjøpe inn litt mindre, eller gå ned på antall butikker, sier Ole-Henrik Skirstad, daglig leder i Sport 1 Gruppen AS.

Nordmenn er storforbrukere av både ski og annet sportsutstyr. Foto: STIAN LYSBERG SOLUM / SCANPIX

Han tror ikke at nordmenns behov for sportsutstyr plutselig er blitt mindre.

– På grunn av de ulike sesongene i Norge, og fordi vi nordmenn er aktive, er vi blant de landene i verden som pr. person handler mest sportsutstyr. Jeg tror at det norske folk vil forbruke like mye sportsutstyr i 2020 som i 2019, sier Skirstad.

Les også

Fant 1350 timer med ulønnet XXL-jobbing: «Jeg måtte sove i telt på varehuset»

Analytiker Markus Borge Heiberg sier at dette markedet har hatt en enorm vekst i Norge, men at markedet nå synes mettet.

– Særlig i 2016/2017 var det en kjempesterk vekst, blant annet på grunn av fallende renter og økt kjøpekraft. Nordmenn fikk ekstra penger og kjøpte mye sportsutstyr. Det var Birken-feber, og vi skulle ha mange par ski. De siste årene har etterspørselen vært mindre, sier han.

– Hvorfor det?

– Det kan blant annet forklares med at mange har kjøpt utstyret de trenger. Sportskjedene selger produkter som man ikke trenger å bytte ut hvert år. Det er også en klar og underliggende trend om at folk er mer bevisste, i disse miljøtider, på at de ikke kjøper mer enn de trenger. Det har kanskje truffet sportsvarebransjen mer enn andre bransjer, sier Heiberg.

4. Dårlig vinter – XXL rammes ekstra hardt

– Det som skjer akkurat nå handler om fravær av vinter for de store byene og over store deler av Østlandet. Det er likt for alle. Man sammenligner gjerne med 2017/2018, som var den beste vinteren på Østlandet på 40 år, og 2018/2019, som også var en bra vinter. Situasjonen ligner mye mer på den vi hadde i 2016/2017, sier Ole-Henrik Skirstad i Sport 1.

Det har ikke akkurat vært vintertilstander i januar på Østlandet. Her i Lørenskog var det bare inne i det innendørs skianlegget Snø Oslo (i bakgrunnen) det var skiføre 15. januar. Foto: Stian Lysberg Solum

– Det er så enkelt at når et ikke er snø, så går ikke folk på ski. Og når det ikke er kaldt trenger de ikke varme klær. Vær og vind er en viktigere forklaring enn folk tar inn over seg, sier han.

– Vinterforholdene påvirker nok XXL i større grad enn Gresvig. XXL kjøper inn mye varer på forhånd. De vet ikke hvordan været blir og må bare anta at det blir som i fjor, sier analytiker Heiberg i Kepler.

– Gresvig har i større grad samarbeidet med leverandørene, som andre kjeder i utlandet også gjør. Ved å samarbeide tettere med merkevarene og ikke bestille så mye på forhånd, deler man risikoen i større grad. XXL tar risikoen selv, sier han.

Les også

Forbrukertilsynet politianmelder XXL etter prisjuks

5. Rammes av egne kampanjer

– Dette er også en bransje som er veldig drevet av kampanjer. Butikkene selger mye i julesesongen, og under kampanjer som Black Friday, sier Bjørn Næss, administrerende direktør i Oslo Handelsstands Forening.

– De «gir bort» så mye under disse kampanjene at de ikke klarer å hente seg inn igjen med høyere priser ellers i året, sier Næss.

6. Vanskelig å være nummer to og tre

Sjefen for Oslo Handelsstands Forening peker også på et fenomen som rammer kjedene som ikke er størst, men som er nummer to, tre eller fire, innenfor sportsutstyr, matvare og elektro.

– De største blir veldig dominerende og har veldig store markedsandeler, sir Bjørn Næss.

7. Netthandelen vokser

Netthandel tar stadig mer av andelen av varehandel i Norge. Ifølge Statistisk sentralbyrå (SSB) er veksten i handel på nett 8,3 prosent fra 2018 til 2019. Og nordmenn handler ikke bare i norske nettbutikker. En fersk SSB-rapport viser at nordmenn i 2018 handlet mer i utenlandske nettbutikker enn i norske nettbutikker.

Mange nordmenn velger den digitale butikken fremfor den fysiske. Og det er ikke nødvendigvis norske nettbutikker. Foto: Robert Schlesinger

– Kjedenes andel har falt fra 90 til 71 prosent. Kanskje har du har sett en ullgenser i butikken, så reiser du hjem og ser at du kan få den billigere på nett, sier Trond Evald Hansen i Sportsbransjeforeningen.

– Netthandel vokser, og mer enn tradisjonell butikkhandel. Men jeg tror at tradisjonell butikkhandel likevel er mer bærekraftig enn netthandel. Frakt er dyrt, og mange vil uansett se og prøve ut utstyr i butikkene, sier Ole-Henriks Skirstad i Sport 1.

Publisert:

Mest lest akkurat nå

  1. Frigir navnet på 16-åringen som omkom i ulykke i forbindelse med skoleprosjekt

  2. Trener forgrep seg på spiller: Dømt til 15 måneders fengsel

  3. Milliongave til Arboretet - vil lage botanisk vitensenter og knytte seg til UiS

  4. Her rygger leddbussen ned på Diagonalen

  5. Ka då ittepå skilsmissen?

  6. Bjørshol mister serieåpningen – De Lanlay kjemper mot klokken

  1. XXL
  2. Sportsbransjen
  3. Butikker
  4. Varehandel