Første positive driftsresultat siden 2019: Norwegian tjente 1,3 milliarder kroner

For første gang siden før pandemien tjener Norwegian penger på driften, og omsatte for 4,8 milliarder i andre kvartal. – Vi er veldig fornøyde, sier Geir Karlsen.

FORNØYD: Norwegian-sjef Geir Karlsen er fornøyd med overskuddet selskapet leverte i andre kvartal, men sier likevel at kvartalet var iblandet flere operasjonelle utfordringer.
Publisert: Publisert:

Norwegian leverer dermed det beste andre kvartalet i flyselskapets historie, målt etter driftsresultat.

  • Driftsresultatet (ebit) endte på 1,36 milliarder kroner, noe som er det høyeste noensinne i et andre kvartal. Det utgjør en driftsmargin på 28 prosent.
  • Norwegian leverer det første positive driftsresultatet siden 2019, før pandemien.
  • Omsetningen endte på 4,8 milliarder kroner, og flyselskapet fraktet nesten 5 millioner passasjerer i andre kvartal.
  • Resultatet før skatt ble 1,25 milliarder kroner.
  • Norwegian har en kontantbeholdning på 7,5 milliarder, noe som er nær uforandret siden forrige kvartal.

– Vi er veldig fornøyde med at vi har fått et overskudd på 1,4 milliarder kroner, det er veldig bra, sa konsernsjef Geir Karlsen på kvartalspresentasjonen.

– Med det sagt tror jeg vi kan si det har vært et blandet kvartal, der vi hadde flere operasjonelle utfordringer.

Andre kvartal pleier å være blant de bedre for flyselskapene. Flyselskaper forsøker å tjene penger på vår og sommeren, som kan få dem gjennom de tyngre vintermånedene.

Tallene er trolig ikke særlig preget av streiken i SAS, da denne startet først i starten av tredje kvartal.

Norwegian skriver at de har tro på en god høst og vinter, og skriver at bestillingene for høstferien ser «lovende» ut.

Under kvartalspresentasjonen sier Karlsen at selskapet har planer om å øke andelen forretningsreisende, som de i økende grad ser mer til.

– Vi må bli bedre på forretningsreisende, og tenker seriøst på hvordan vi kan gjøre det bedre fremover, sier han.

Les også

Tiden etter Norwegian: – Det tyngste jeg har opplevd i næringslivet

Venter høye drivstoffkostnader

Norwegian skriver i kvartalsrapporten at de tror høye drivstoffpriser vil kunne påvirke resultatet deres for 2022.

– Det makroøkonomiske miljøet er usikkert, med høye energi- og drivstoffpriser, inflasjonspress, endringer i valutapriser og mulige forstyrrelser i globale verdikjeder. Slike faktorer kan ha betydelig påvirkning på Norwegians forretning og finansielle resultater, skriver selskapet.

Norwegian skriver at de delvis har gjort opp for de økte drivstoffprisene med å skru opp billettprisene.

– Drivstoffprisene treffer oss «big-time», og treffer andre flyselskaper også, sier Karlsen på selskapets kvartalspresentasjon.

Tjente penger i flyplasskaos

Norwegian skriver at kapasitetsutfordringene på europeiske flyplasser påvirket punktligheten til flyene, som var på 78 prosent.

Flyene var i snitt fylt til 81 prosent av full kapasitet.

I andre kvartal annonserte Norwegian at de ville kjøpe 50 Boeing 737 Max 8-fly, som skal bli levert mellom 2025 og 2028.

– Flyavtalen med Boeing er helt avgjørende for Norwegians neste kapittel, sier konsernsjef Geir Karlsen i en børsmelding.

Selskapet har betalt 800 millioner kroner i såkalt PDP-betalinger (Pre Delivery Payments, journ.anm.), altså det man betaler for flyene før levering, for de 50 flyene i juli. Ifølge Karlsen er store deler av egenkapitalen som trengs for å få levert flyene allerede betalt.

Norwegian ser nå etter finansiering for resten.

– Det er mange som banker på døren vår som vil finansiere dem, så etterspørselen er veldig god. Jeg tror planen kanskje er å gjøre noen få salg eller tilbakeleasing, og dermed finansiere den lille delen av egenkapital som vi trenger for å finansiere resten av flåten. Og med det planlegger vi å eie majoriteten av de første flyene som kommer inn, sier Karlsen under kvartalspresentasjonen.

Publisert: