Avisannonsene svikter, digitale øker i Aftenbladet

Annonseinntektene ble redusert med ni prosent i Aftenbladet i tredje kvartal. Det er annonser i papiravisene som svikter.

Papirinntektene faller, men inntektene øker på digitale flater hos Stavanger Aftenblad.
  • Rune Nedrebø
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over syv år gammel

— Det er ingen grunn til å legge skjul på at det er krevende tider i mediebransjen, vi ser en tilsvarende svikt i andre mediehus. Det er likevel oppmuntrende at vi har en annonsevekst i det digitale markedet, selv om ikke det oppveier fallet i papirannonsene, sier administrerende direktør i Stavanger Aftenblad og Bergens Tidende, Siv Juvik Tveitnes til Aftenbladet.

Driftsresultatet i tredje kvartal var på 10,6 millioner kroner, mot 17, 8 millioner kroner i samme tidsrom i fjor. Hittil i år ligger driftsresultatet på 37,8 millioner kroner, mot 45,5 millioner kroner i fjor.

Men selv om annonsørene svikter papiravisen, har de digitale inntektene fra annonser og lesermarked økt med over 30 prosent.

130114Enquete4.jpg

Søndag-suksess— Det er vi svært godt fornøyd med, og det viser en klar dreining mot det digitale markedet. Det er det beste kvartalet på over to år, og viser at vi er på rett vei, mener Tveitnes.

Mediedirektøren finner også andre lyspunkter i tallene.

LES OGSÅ:

Les også

Nye kutt i Aftenbladet

Les også

Felles toppsjef i Aftenbladet og BT

— Abonnentstallet er økende og per dags dato har vi 500 flere abonnenter enn på samme tid i fjor. Aftenbladet mobil har hatt en økning på 15 prosent, som tilsvarer 8000 nye dagligere lesere. Vi er nå den klart største lokale aktøren i dette markedet, sier Tveitnes, som også fremholder Aftenbladets brettavis som ble lansert i høst.

Schibsted-fremgang

— Den har tydeligvis truffet et marked og blitt veldig populær om søndagene. Vi har lenge ønsket å lage en digital søndagsavis, og nå har vi et fått til noe som det er all grunn til å være stolt over, mener Siv Juvik Tveitnes, som legger til at også e-avisen har hatt en svært sterkt vekst. 8000 unike brukere leser e-avisen daglig.

Inntektene i Aftenbladet hittil i år ligger på 380 millioner kroner, mot 416,5 på samme tid i fjor.

For hele Schibsted-konsernet endte tredje kvartal med et forbedret resultat. Inntektene ble totalt på 3,5 milliarder, mens driftsresultatet endte på 216 millioner mot 87 millioner kroner i 2013. Polaris media, som blant annet eier Adresseavisen og Harstad Tidende, endte på et driftsresultat på minus 45 millioner kroner i tredje kvartal.

A-media, som blant annet eier Haugesunds Avis fikk et negativ resultat på 214 millioner kroner i tredje kvartal mot pluss 90 millioner på samme tid i fjor.

Publisert:

Mest lest akkurat nå

  1. Familien prøvde å overtale kvinnen til å ta vaksinen. Men hun sto på sitt

  2. Dei sat i baksetet då foreldra døydde

  3. Tenåringer hengt ut som voldtektsmenn på Tiktok: – Det tok livet av ungdomstiden vår

  4. – Veldig overrasket over bivirkningene. Hadde ikke trodd jeg skulle bli så preget

  5. Kulturlivet er ikkje stengt. Men lørdag kveld var det heilt tomt

  6. Børge har tatovert barens navn på låret. Lars har sittet på samme krakk siden 1992. Bob og hunden Nancy finner alltid roen. Stampuben er deres andre hjem