Coop følger opp Æ - nå er det priskrig på frukt og grønt

Rema vil gi kundene 10 prosent rabatt på de 10 varene kundene handler mest av. Det samme kuttet skjer på all frukt og grønt.

Publisert: Publisert:

Med flimrende lys og dunkende musikk fikk Rema 1000-kjøpmenn lansert matkjedens nye app onsdag. Foto: Morten Uglum

  • Marita E. Valvik
iconDenne artikkelen er over tre år gammel

– Dette er ikke bare en app. Men dette er verktøyet som gir kundene de beste prisene. Spør hva kundene kan gjøre for seg selv, sier konserndirektør for strategi og innkjøp i Rema 1000 Norge, Lars Kristian Lindberg fra scenen på Gardermoen.

Rema har brukt de siste ukene på bygge forventning til hva denne Æ-en betyr. Nå er 560 kjøpmenn samlet til et ekstraordinært såkalt «Riksmøte» på Gardermoen for å få vite hva som er nytt, skriver Aftenposten.

560 kjøpmenn har gått inn i bygget bak denne Æ-en på Gardermoen for å få vite hvilken hemmelighet den skjuler. Foto: Morten Uglum

– Dette er krig!

Den siste tiden har Rema jobbet i motvind. Fra analysebyrået Nielsen har det kommet frem at de har tapt markedsandeler måned for måned etter at Coop fikk kjøpe butikkene til Ica Norge. I fjor var de også opptatt av å få stoppet Norgesgruppens søndagsåpne butikker.

– Dette er en blodig priskrig, sier Lindberg.

– Dette skal sikre oss nye kunder, lojale kunder, men uten gammeldagse kompliserte lojalitetsprogrammer. Konkurrentene har aldri vært billigere enn oss, men de har fremstått som billigere enn oss. Det finner vi oss ikke i, sier Lindberg.

  • Rema 1000 på Lura ble forrige uke til Ræma 1000.

Uten innlogging og passord skal du få 10 prosent på de 10 varene du handler mest de 10 siste gangene du handlet. Alle som har lastet ned appen får også 10 prosent på frukt og grønt.

Remas riksmøter er med på å bygge kulturen i selskapet og det viktigste som skjer i selskapet i løpet av året. Slik beskrev Aftenposten hallelujastemningen fra den gangen de trodde de skulle bli større enn Coop: Massiv ris på Remas hallelujamøte.

Priskrigen er igang

Under én time etter lanseringen, følger Remas erkerival Coop opp. Samvirkelaget innfører 11 prosent rabatt på all frukt og grønt til alle som bruker appen deres i Coop Extra og Obs.

– Nå gir vi 11 prosent rabatt bare for å plage Rema. Det Rema har lansert i dag har vi allerede, sier kommunikasjonsdirektør Bjørn Takle Friis i Coop.

Coop gir også 20 prosent rabatt på de mest solgte varene og et gratisprodukt av det du handler mest i måneden, legger han til.

Motorsagen frem igjen

Tidlig i foredraget sa han at han kan høres litt vekkelsespredikant ut fra scenen. Og kjøpmennene sitter som tente lyst og følger med.

– Nå tar vi frem motorsagen og varmer den opp. Vi innfører kuttismen på nytt, sier Lindberg.

Han er tydelig på hva han synes om konkurrentenes lojalitetsprogram.

– De er kompliserte. Med Æ får du kuttet rett i kassen. Enkelt og greit.

– Dette er en priskrig, og nå skal de gule og grønne slås gule og blå, sier han til jubel i salen.

Han kaller dette en beinhard krig, og bruker retorikken deretter.

Kundeinformasjon

Norgesgruppen og Coop har tidligere fortalt at de kjenner kundene sine godt på grunnlag av informasjonen de får gjennom lojalitetsprogrammene.

Dette har ikke Rema tidligere hatt muligheten til. Nå vil de få samme datagrunnlag som sine konkurrenter.

Blant annet forklarte konkurrentene at de i julen hadde brukt informasjonen om kundene til å gi bedre og mer målrettede tilbud.

Dette er noe begge Remas hovedkonkurrenter Coop og Norgesgruppen har, med henholdsvis Coop Medlem og Trumf/Kiwi pluss, men Rema mener nå de har lansert noe som er en mye enklere løsning.

– Dette er vår drøm, men våre konkurrenters mareritt, sier Lindberg til full jubel fra salen.

Tidligere har Rema 1000 avvist kundelojalitetsprogram og markedsført seg hardt på «bare lave priser».

Prinsippet har vært at alle kunder skal bli behandlet likt. I alle fall helt til nå.

Kaster ut merkevarene

Rema har i høst jobbet hardt med noe de kaller «Bestevennerstrategien».

Tanken er å begrense antallet varer som er så å si like, men fra ulike konkurrenter, slik at de får plass til flere egne merkevarer, eller varer fra noen få leverandører, såkalte «Bestevenner».

Så langt har blant annet Kims potechips fra Orkla blitt kastet ut av hyllene til fordel for andre. Flere merkevarer står for døren, etter det Aftenposten kjenner til.

Mens foredraget var spekket av krigsretorikk og referanser, avsluttet Lindberg med rolig musikk, dempet lys og rolig stemme der han snakket om drømmen sin.

Til stående applaus fra de fremmøtte kjøpmennene ba ham dem gå ut og gjøre drømmen til virkelighet.

Publisert:

Mest lest akkurat nå

  1. Haaland hyller sitt store idol: – Det er vilt. Den mannen er ikke normal

  2. 65 færre ansatte i skolen: – Vi er alvorlig bekymret

  3. Siste vrak er hentet ut av P-huset på Sola

  4. Thorbjørn Lea ble korona­smittet i mars. Slik preges han av sykdommen åtte måneder senere

  5. Rolf Kristian Larsen med hovedrolle i filmen om alle norske katastrofers mor: «Nordsjøen»

  6. Kan to familier være samlet? Vi svarer på dine spørsmål om korona

  1. Rema 1000
  2. Coop
  3. Norgesgruppen
  4. Handel
  5. Dagligvarebransjen