Togrevolusjon i høy hastighet

<p> 2,5 timer med tog mellom Oslo og Stavanger kan bli fremtiden. Kostnad 40 milliarder.</p>

Foto: Fredrik Refvem

  • Dag-Henrik Fosse
    Dag-Henrik Fosse
    Økonomijournalist
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over 14 år gammel

HØYHASTIGHETSTOG: En ny Haukelibane kan gi oss 2,5 timers reisetid Stavanger-Oslo. Sørvestbanen kan gi oss 5 timers reisetid mellom de to byene.

Begge alternativene har både dokumenterte reisetidsreduksjoner og betydelige miljøgevinster, ikke minst knyttet til mindre utslipp av miljøgifter og overføring av godstransport fra vei til jernbane.

Onsdag inviterer Næringsforeningen i Stavanger-regionen til møte for å diskutere temaet, Norsk høyfartsbane — en drøm eller en mulighet?

  • Er det klimatrusselen og større bevissthet rundt miljøbevaring som har fått Næringsforeningen til å tenke nytt?

POLITISK VILJE: - Nå er det politisk vilje til å bygge en fremtidsrettet infrastruktur, sier adm. direktør Jostein Soland i Næringsforeningen til Aftenbladet. Han medgir at banebaserte transportløsninger ikke har stått høyt på dagsorden de siste tiårene.

  • Vi må helt tilbake til elektrifiseringen av Sørlandsbanen, som ble fullført i 1956, for å finne en like stor vektlegging på jernbane.
  • Jeg var selv til stede når det siste damplokomotivet gikk fra Stavanger til Egersund, sier Soland som påpeker at det moderne Jæren ble bygd rundt jernbanetraseen som et fremtidsrettet og effektivt transportsystem.

Lørdag fortalte Aftenbladet at utbygging av Haukelibanen kan redusere antall miljøforurensende vogntog fra veiene med 1000 per døgn og spare 450.000 liter drivstoff per dag.

  • Er det miljøprofilen eller bedre kommunikasjoner som bør være drivkraften her,?

STAVANGER- BERGEN PÅ HALVANNEN TIME: - Kan vi finne frem til løsninger som sparer tid og kostnader, er det viktig. Og får vi positive miljøeffekter i tillegg, vil dette være et fantastisk prosjekt, sier Soland som mener togtraseen Stavanger-Bergen, med reisetid på 1 time og 35 minutter er vel så viktig som traseen Stavanger-Oslo via Haukeli.

  • I dag koster det 2,5 ganger så mye for et vogntog med gods å kjøre mellom de to vestlandsbyene Stavanger-Bergen sammenlignet med de to østlandsbyene Oslo-Lillehammer. Strekningen er omtrent den samme, sier Soland.
  • Vil Næringsforeningen i Stavanger-regionen bidra aktivt til utbygging av høyhastighetstog?

DOBBELT SÅ ATTRAKTIVT: - Ut fra et Rogalands-ståsted vil det være en drøm å binde sammen Rogaland til ett rike. Dette vil gjøre det dobbelt så attraktivt å bo på Nord-Jæren. Og trivsel og gode kommunikasjoner vil trekke folk til regionen, sier Soland som påpeker at Næringforeningen i Stavanger-regionen i mars skal ha et møte med Bergen Næringsråd for blant annet å drøfte høyhastighetsprosjektet. Vi vil gjerne bidra til å sette dagsorden og skape bevissthet rundt Haukelibanen, sier Soland.

  • Haukelibanen vil kanskje kreve investeringer rundt 40 milliarder kroner, SørVestbanen 25 milliarder kroner. Hvor realistisk er denne storsatsingen på ulike hurtigtogalternativer i Sør-Norge?

- TENK SAMFUNNSØKONOMISK: - Vi har et oljefond som nærmer seg 2000 milliarder kroner, så dette har vi råd til. Investeringer i så sentral infrastruktur er helt avgjørende for å sikre konkurransekraften i fremtiden, sier Soland som fremholder at 40 milliarder kroner, som er prislappen på Haukelibanen, er det samme som Troll-plattformen kostet. Rennfastsambandet kostet 50 millioner kroner per kilometer.

Hvordan klarte de i sin tid å bygge Sørlandsbanen eller Bergensbanen? undrer Soland som understreker at det ikke var bedriftsøkonomiske kalkyler som var tungen på vektskålen den gang, men samfunnsøkonomiske vurderinger. Slik må det også være når høyhastighetsbaner planlegges i dag, der kostnytte effekten er avgjørende, sier næringsforeningens frontfigur i Stavanger. Han understreker at selv om høyhastighetsbaner nå står på dagsorden, er han like opptatt av å investere i annen infrastruktur, selv om Haukeliprosjektet er god samfunnsøkonomi.

Foto: www.norskbane.no

Publisert:

Mest lest akkurat nå

  1. Først løp han Norge på langs og knuste verdensrekorden. Så ble han rammet av syndromet som gjør løperen tom og trist

  2. Politiet fant usikret dynamitt, en bombe - og bazooka i kjelleren

  3. Oransje farevarsel: Svært kraftig styrtregn - vannlekkasjer flere steder

  4. Lastebil kjørte på elg

  5. Rødt-Mimir om fødekapasiteten på nye SUS: – En skandale

  6. – Byhaugtunnelen for syklister, det er lov å snu i tide!