Bedre økonomi i Stavanger Aftenblad

Stavanger Aftenblad har solgt flere annonser i år enn i fjor og selger flere abonnementer enn for ett år siden. Sjefredaktør Lars Helle er veldig godt fornøyd.

Publisert: Publisert:

Sjefredaktør i Stavanger Aftenblad, Lars Helle sammen med styreleder i avisa, Torry Pedersen. Foto: Anders Minge

  • Ellen Kongsnes
    Nyhetssjef
iconDenne artikkelen er over to år gammel

– Det går bedre med alle de fire abonnementsavisene i Schibsted, ifølge Aftenbladets sjefredaktør, Lars Helle.

Både Bergens Tidende, Aftenposten, Fædrelandsvennen og Stavanger Aftenblad opplever økning i annonseinntekter og flere abonnenter.

Sjefredaktør i Stavanger Aftenblad, Lars Helle. Foto: Lars Idar Waage

– En veldig gledelig utvikling, sier Lars Helle, sjefredaktør i Stavanger Aftenblad.

Etter flere krevende år, med fall i annonseinntektene på grunn av sterk konkurranse fra digitale giganter som Facebook og Google, ser Helle en trend der Stavanger Aftenblads styrker posisjonen sin som annonsemedium.

Flere annonserer

– Annonsørene våre ønsker å bruke både papiravisa og digitale plattformer til å annonsere i, sier Helle. Han registrerer at mange abonnenter fortsatt ser på papiravisa som et godt produkt å annonsere i.

– I noen måneder i 2017 har vi hatt større annonsesalg enn vi hadde i 2016. Det er vi veldig fornøyd med, sier Helle.

Aftenbladet er et eget aksjeselskap i Schibsted Norge. Mediehuset leverer eget regnskap, men bare én gang i året, ikke hvert kvartal slik børsnoterte selskaper gjør.

Økonomien er bedre

Aftenbladets regnskap ble publisert i juli i år. Driftsresultatet for 2016 endte på 21,5 millioner kroner, resultat før skatt på 25,3 millioner og et årsresultat på 17,7 millioner.

Etter forholdene er Aftenbladets sjefredaktør Lars Helle fornøyd med fjoråret.

- Driftsresultatet er etter omstendighetene bra. Vi har en margin på 5,7 prosent, noe som er en betydelig forbedring fra året før. Problemet er at vi har et fall i annonseinntekter på 60 millioner kroner fra i fjor, sier Helle.

Tredje kvartal fra Schibsted

I dag, fredag leverte Schibsted Norge sitt kvartalsresultat som viser et driftsresultat på 783 millioner kroner. Resultatet fra før av- og nedskrivninger i tredje kvartal, mot 572 millioner kroner.

Rolv Erik Ryssdal er konsernsjef i Schibsted. Foto: Bendiksby, Terje / Scanpix

Mediekonsernet omsatte for totalt 4.161 millioner kroner i tredje kvartal, noe som er en økning på 10 prosent dersom man sammenligner med tredje kvartal i 2016.

Sterkt resultat

– Vi er glade for å presentere et sterkt resultat i tredje kvartal for Schibsted, med en økning i EBITDA (driftsresultatet) på 37 prosent. Som tidligere i år, er veksten et resultat av at gode prestasjoner både når det gjelder annonsevirksomhet, Schibsted Trykk, og Schibsted Vekst, sier toppsjef Rolv Erik Ryssdal i en børsmelding fredag.

Ifølge Schibsted har mediehusene samlet sett for første gang på mange år hatt inntektsvekst sammenlignet med året før. Konsernet eier mediehus som Aftenposten, VG og Aftonbladet og melder at de samlet sett nærmer seg 600.000 digitale abonnenter.

–Igjen er VG stjerna, med en inntektsvekst på 7 prosent og en driftsmargin (EBITDA) på 20 prosent, sier Ryssdal.

Publisert:

Mest lest akkurat nå

  1. Stupebrett i Stavanger ble fjernet umiddelbart etter dybdemåling

  2. Forbrukerrådet frykter uforståelig nettleie for folk

  3. KrF nekter å gi opp håpet om bioteknologiloven

  4. Byfjordtunnelen er åpen for fri ferdsel igjen

  5. Gjestene strømmer til fra hele verden. Noen hater ham intenst for nettopp det

  6. Britisk regjerings­medlem trekker seg

  1. Økonomi
  2. Schibsted
  3. Lars Helle
  4. Stavanger Aftenblad
  5. Rolv Erik Ryssdal