Equinor og belgiske Fluxys: Vil sende CO2 i rør til Norge

Equinor og Fluxys vil bygge et CO₂-rør som kan frakte CO₂ fra europeisk industri til Norge for lagring. – Nå tar vi grep for å levere, sier Fluxys-sjef Pascal de Buck.

Equinor har lang erfaring med fangst og lagring av CO2, blant annet her på Sleipner-feltet. Nå planlegger selskapet å frakte CO2 i rør fra industri i Nord-Europa til Vestlandet og lagre den under havbunnen.
  • Kjetil Malkenes Hovland
Publisert: Publisert:

Planene blir presentert i en melding fra Equinor.

Sammen med belgiske Fluxys planlegger det norske selskapet et 1.000 kilometer langt rør som kan frakte CO₂ fra industri i Nord-Europa til Norge.

Røret vil trolig gå fra Zeebrugge i Belgia til Norge, med mulige forgreininger til blant annet Dunkerque i Frankrike og potensielt også andre steder i Europa.

Det betyr at store industriaktører i disse områdene vil kunne fange CO₂ og sende den gjennom røret til vestkysten av Norge, hvor den kan lagres i reservoarer under havbunnen.

Beslutning innen 2025

Investeringsbeslutning for prosjektet er ventet innen 2025, opplyser Equinor. Inntil videre pågår det en forstudie av prosjektet.

Alternativet til et CO2-rør er å frakte CO2 med skip til Norge, noe som koster mye penger. Røret skal kunne frakte 20 til 40 millioner tonn CO2 per år, og kan dermed betjene en rekke kunder.

Store anlegg innen sement, stål og kraftproduksjon kan ha årlige CO2-utslipp på inntil flere millioner tonn hver.

Fluxys er operatør for et nettverk av gassrør, og skal bygge ut et system av CO2-rør på land som kan kobles til eksportrøret for CO2, opplyser selskapene. CO2-en skal lagres i Nordsjøen.

Lager butikk av karbonfangst: Selger CO₂-kart til Equinor

Har tilgang på CO₂-lagre

Equinor fikk nylig tilgang på betydelig CO₂-lagringskapasitet i Smeaheia-området. Tidligere har Equinor, TotalEnergies og Shell etablert CO₂-lageret Northern Lights, som del av regjeringens Langskip-prosjekt.

«Dette felles prosjektet mellom Equinor og Fluxys har som mål å utvikle CO₂-infrastrukturprosjektet slik at det er klart til bygging før utgangen av dette tiåret», skriver Equinor i medingen.

Nå vil selskapene ta kontakt med interessenter i industrier med store utslipp for å lodde interessen. Equinor inngikk allerede i 2019 sine første intensjonsavtaler om CO₂-lagring, da med selskaper som HeidelbergCement, Air Liquide, svenske Preem og finske Fortum.

Equinor inngår avtaler om CO₂-lagring

– Begeistret

– Vi er begeistret over å lansere infrastrukturprosjektet for CO₂-transport med Fluxys i Belgia. Sammen har vi muligheten til å oppnå avkarbonisering i stor skala av europeiske, karbonintensive industrigrener, sier direktør for lavkarbonløsninger Grete Tveit i Equinor ifølge meldingen.

– Sammen med våre partnere kan vi levere en ende-til-ende-verdikjede for fangst og lagring av CO₂. Equinor mener at fangst og lagring av CO₂ er nødvendig for å lykkes i det grønne skiftet, og for å nå målet om netto null utslipp innen 2050, legger hun til.

Fluxys-sjef Pascal de Buck er fornøyd med avtalen med Equinor.

– Vårt mål med Equinor-Fluxys-prosjektet er å tilby en robust infrastrukturløsning for avkarbonisering, og nå tar vi grep for å levere, sier han.

Grete Tveit er konserndirektør for lavkarbonløsninger i Equinor.
Skipa skal transportera karbondioksid: – Ein revolusjonFår støtte til hydrogen og CO₂-rensing: – Jeg syns britene er tøffeSSE og Equinor vil bygge to britiske kraftverkEquinor vil gjøre USAs rustbelte grøntMilepæl for Equinor, Shell og Total: Alt klart for norsk CO₂-lager
Publisert:
  1. CO2
  2. Northern Lights
  3. Karbonfangst
  4. Lagring
  5. Langskip

Mest lest akkurat nå

  1. Varsler styrtregn i Roga­land tirs­dag. Mandag kveld fikk vi en forsmak på uværet.

  2. Byfjordtunnelen var stengt på grunn av gjenstand i veibanen

  3. Politiet: Mange ungdommer samlet på Orstad

  4. Stavanger-politikeren håndterer strømkrisen for Gahr Støre. Hans egen mor er blant dem som ber regjeringen handle

  5. Lysforholdene i tunnelen blir en sentral del av etterforskningen

  6. Drømmen svinner etter dramatisk toppkamp: – Det er kjørt