Aftenbladet øker opplaget for første gang på svært lenge

For første gang på mange år øker opplaget til Stavanger Aftenblad. – Et tydelig trendskifte, sier sjefredaktør og administrerende direktør Lars Helle.

Sjefredaktør og administrerende direktør Lars Helle i Stavanger Aftenblad gleder seg over opplagsøkning.
  • Dag-Henrik Fosse
    Dag-Henrik Fosse
    Journalist
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over fire år gammel

Aftenbladet er den eneste av de norske abonnementsavisene i Schibsted-konsernet som kan vise til en opplagsøkning fra 2015 til 2016 selv om opplagsøkningen bare er på 38 eksemplarer.

Aftenbladet nådde opplagstoppen tidlig på 2000-tallet, med over 73.000. Siden har opplagstallet falt jevnt og trutt.

Ved utgangen av 2016 hadde Stavanger Aftenblad et godkjent opplag på 55.450 mot 55.412 ved utgangen av 2015.

– Tydelig trendskifte

– Er bunnen nå nådd, og kan vi vente at opplaget fortsetter å stige igjen fremover?

– Vi ser et tydelig trendskifte som bryter en mangeårig trend med fallende opplag. Dette er godt nytt som gir håp om ytterligere opplagsøkning, sier Lars Helle.

Han peker på at det nå er nye grupper lesere som bestiller digitale abonnementer. Dette er et abonnement som er attraktive for mange. - Vi passer snart 13.000 digitale abonnenter, sier Helle.

I dag kan man abonnere på en komplett pakke med papiravis seks dager i uken og tilgang til alle digitale produkter, inkludert alle sakene på aftenbladet.no og e-avisen. Eller man kan velge full digital pakke og papiravis i helgene. En tredje variant er å være digital abonnement uten papiravis, der man får tilgang til e-avis og alt på aftenbladet.no.

– Viktig med opplagsvekst

– Vi må i mye større grad enn før basere oss på større inntektsstrømmer fra abonnentene, sier Helle som påpeker at annonseinntektene går ned. Da er det viktig å få vekst i opplagsinntektene, sier han.

– Hvorfor faller annonseinntekten?

– De største aktørene i det digitale markedet, er Facebook og Google. De tar mye av dette reklamemarkedet. Men vi ser også at mange aktører ønsker å annonsere i publikasjoner som våre, der annonsene står sammen med saker basert på troverdig journalistikk. Dette er også en motvekt til alternative og falske nyheter, sier Lars Helle.

Les også

Avisannonsene svikter, digitale øker i Aftenbladet

De fire abonnementsavisene til Schibsted; Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad og Fædrelandsvennen, leverte ifølge Oslo Børs et driftsresultat i fjerde kvartal på 71 millioner kroner, som er en økning på 34 prosent fra fjerde kvartal året før.

Samlet for hele 2016 var samlet driftsresultat i de fire avisene 161 millioner kroner, som er en nedgang fra året før på 13,4 prosent.

Resultatvekst

Tar vi med alle de norske mediehusene til Schibsted, som i tillegg til abonnementsavisenen også omfatter VG og Schibsted Growth, var ifølge Kampanje samlet omsetning 1421 millioner kroner i 2016, mot 1449 millioner kroner i 2015. Driftsresultatet økte imidlertid fra 121 millioner kroner i 2015 til 139 millioner kroner i 2016, en vekst på 14,9 prosent.

Bare Aftenbladet øker av abonnementsavisene i Schibsted Norge

Av de fire abonnementsavisene i Schibsted-konsernet i Norge, er det bare Stavanger Aftenblad som har en positiv opplagsutvikling i 2016:

Aftenposten, opplag 210.472, tilbakegang på 1297 eksemplarer.

Bergens Tidende, opplag 69.067, tilbakegang på 1153 eksemplarer.

Stavanger Aftenblad, opplag 55.450, fremgang på 38 eksemplarer.

Fædrelandsvennen, opplag 32.104, tilbakegang på 635 eksemplarer.

Les også

  1. Utfordres av fall i annonseinntektene

Publisert:
  1. Schibsted
  2. Stavanger
  3. Stavanger Aftenblad
  4. Lars Helle
  5. Digital

Mest lest akkurat nå

  1. Viking sikret nytt cupgull etter straffedrama - keeperhelten hylles: – Hun elsker det

  2. FHI ønsker å stoppe omikronutbrudd i Norge før jul

  3. Julekort er en egen greie. Et år dro familien til Ikea for å ta bilde i julepysjamas i soveromsavdelingen

  4. Trafikkuhell på Solasplitten

  5. Danmark bekrefter omnikronsmitte

  6. Helsearbeider forsøkt voldtatt på jobb