Minst 470.000 biler tåler ikke bensinen Stortinget har vedtatt å innføre

Biodrivstoffet som flertallet på Stortinget vil du skal bruke de nærmeste årene, kan i verste fall gi motorhavari.

Publisert: Publisert:

SKRUR SELV: Jan Helge Soldal (28) lever av å skru på biler. Privat kjører han gamle dieselbiler. Han har ikke videre tro på den store klimaeffekten av biodrivstoff. – Det hjelper kanskje litt med biodrivstoff, men jeg tror det blir smått, sier han. Foto: EIRIK BREKKE

  • Tron Strand
    Leder Stortingets presselosje
  • Hilde Øvrebekk
    Kommentator
  • Simen Granviken
  • Eysstein Røssum
iconDenne artikkelen er over tre år gammel

Allerede fra neste år skal det blandes inn ti prosent etanol i all bensin i Norge. Det ble bestemt i budsjettforliket i fjor, da Stortinget vedtok at 20 prosent av alt drivstoff i 2020 skal være biodrivstoff.

Personbiler produsert før 2002 tåler ikke denne bensinmiksen. Det kommer frem i underlagsmaterialet til regjeringen og undersøkelser gjort av bilbransjen.

Det vil si at rundt 470.000 biler ikke kan bruke denne bensinen, viser tall fra Statens vegvesen.

I tillegg kan etanolen skade motorer i nyere modeller av store bilmerker som Volkswagen, Toyota, Mercedes og Opel, viser en oversikt fra de europeiske bilprodusentenes forening, European Automobile Manufacturers' Association.

  • Sjekk selv! Her kan du se om bilen din tåler den nye bensinen
Les også

Tidenes klimabudsjett koster milliarder for bilistene og øker utslippene

Forsikringen kan ryke

Etanol har lavere klimautslipp enn vanlig bensin, men Knut Skårdalsmo i Fuel Consulting mener det ikke er realistisk å blande inn ti prosent etanol i bensin.

– Innblanding av etanol i bensin – i størrelsesorden ti prosent og mer – vil føre til havari i innsprøytningssystemet hos et ikke ubetydelig antall biler. Motorer med tidlig generasjon direkte innsprøytning vil være særlig utsatt, sier han.

Skårdalsmo er mannen NAF lener seg på når de skal se på konsekvensene av Stortingets vedtak om biodrivstoff (se faktaboks).

Han konstaterer at feil bruk av biodrivstoff kan føre til at bilforsikringen ikke lenger gjelder, og at reparasjoner kan bli dyre og kostbare.

EKSPERTEN: Drivstoffekspert Knut Skårdalsmo advarer mot feil bruk av biodrivstoff. Mange biler tåler ikke høy innblanding. Det gjelder også dieselbiler. – Svært få biler, uansett alder, kan benytte diesel med høyere innblanding enn syv prosent, fastslår sivilingeniør Skårdalsmo. Foto: Morten Antonsen

Les også

Transportkjempene går tilbake til fossil diesel

Hva kan egentlig gå galt?

Listen over det dokumenterte skadepotensialet fra biodrivstoff er omfattende, ifølge bilbransjen:

Katalysatorer kan gå føyken. Filtre tettes. Gummi og pakninger vil langsomt ødelegges. Drivstoff kan havne i smøreoljen. Det kan oppstå rust. I verste fall kan det oppstå motorhavarier.

Kortversjonen til Fuel Consulting er:

  • Økt innblanding av etanol i bensin (over fem prosent), og av første generasjon biodiesel i diesel (over syv prosent), kan medføre havari og eller kostbare reparasjoner, eventuelt ombygging, for en lang rekke biler og bilmodeller, spesielt eldre.
  • Stort sett alle biler nyere enn 2010 kan benytte bensin med inntil ti prosent etanol, men ingen bilmodeller utenom enkelte Citroën- og Peugeot-modeller er konstruert for å kunne benytte diesel med over syv prosent innblanding av første generasjon biodrivstoff.

Tore Lillemork i Bilimportørenes Landsforening gir de samme svarene:

– Faren for lekkasje av drivstoff over i smøreoljen og dermed fare for motorhavari, eller i hvert fall økt slitasje, er reell. Det samme er faren for avleiringer i innsprøytningssystemene, som er avhengige av rene dyser.

Les også

Biodrivstoff: Den største kamelen for Høyre?

Ingen redningsplanke fra Regjeringen

Regjeringen ønsker ikke å redde bilistene som eier eldre biler. De vil ikke pålegge landets bensinstasjoner å selge bensin som de eldre bilene kan bruke. Det kalles sikringskvalitet og dreier seg om etanolfri bensin og med innblanding under fem prosent etanol.

Det vil være å pålegge bransjen «unødvendige merkostnader», kommer det frem i Klima- og miljødepartementets budsjett for 2017.

Der skriver de også at det må være opp til bransjen og markedet å løse denne utfordringen.

Bransjen advarte mot vedtaket

Norsk Petroleumsinstitutt (NP) organiserer landets bensinstasjonseiere og leverandører av drivstoff.

– Konsekvensene av dette vedtaket må utredes, fastslår generalsekretær Inger Lise M. Nøstvik.

NP har i et notat, som ble oversendt regjeringen i fjor, advart mot å innføre ti prosent etanol før det er gjennomført en vurdering og analyse av bensinforsyningen i hele landet.

Dieseltrøbbel

Heller ikke når det gjelder dieselbiler er vedtaket om å øke den totale omsetningen av biodrivstoff uproblematisk. Bilprodusentene godtar ikke mer enn syv prosents innblanding av den mest brukte og tilgjengelige biodieselen. Og forsikringsdekningen kan ryke dersom man bruker diesel med høyere innblanding.

– Svært få biler, uansett alder, kan benytte diesel med høyere innblanding enn syv prosent, fastslår sivilingeniør Skårdalsmo.

Jan Helge Soldal (28) i Bergen er bilmekaniker og har selv to eldre biler: En firehjulsdreven Nissan Patrol fra 1992 som han bruker til og fra jobb, og et gammelt klenodium fra 1971: En Mercedes 220 som Soldal har restaurert selv.

Begge går på diesel. At regjeringens klimamål kan få konsekvenser for om han kan få tak i drivstoff som er brukendes, har han ikke tenkt over – før nå.

– Dette er ikke noe man går rundt og tenker på, nei. Ikke jeg, iallfall, sier Soldal.

Han har heller ikke videre tro på den store klimaeffekten.

– Dette blir en liten fisk i havet. Det hjelper kanskje litt med biodrivstoff, men jeg tror det blir smått. Og vanlige folk er de som straffes, sier 28-åringen.
Han tror det vil være mulig å få kjøpt diesel til bilene hans i mange år fremover.

– Selv om det i Norge er en tendens til at politikerne bestemmer seg for noe nytt veldig brått, gjerne uten at folket og demokratiet får sagt så mye verken fra eller til, mener Soldal.

Kundene spør om pumpepris, ikke biodrivstoff, forteller Kolbjørn Sandstad Olsen hos Cirkel-K i Stjørdal, her i prat med drivstoffekspert Knut Skårdalsmo fra Skårdalsmo Fuel Consulting AS. Foto: Morten Antonsen

Les også

Transportkjempene går tilbake til fossil diesel

Amcar-entusiaster må parkere

Medlemmene i Amcar Norge har svært mange eldre, amerikanske biler. De har motorer som lager mye godlyd, men er ikke akkurat laget for å tåle biodrivstoff laget av matplanter.

– Det vil ramme biler produsert så sent som 2010. Bilene vil over tid få store utfordringer. De blir ødelagt. Motorene tåler heller ikke å stå med etanolholdig bensin. Hvis det ikke sikres forsyning av bensin med lite eller ingen etanol, vil det i ytterste konsekvens være et kjøreforbud, en kjørestopp, sier lederen i Amcar-klubben, Hilberg Ove Johansen.

Johansen mener det hele er dårlig politikk:

– Det vil påføre norske husholdninger svært høye verkstedsutgifter, for kjøretøyene kommer til å gå i stykker. Det er en svært dårlig politikk, mener Amcar-lederen.

Publisert:

Bioeventyret

  1. Ny rapport: Økt bruk av biodrivstoff kan føre til avskoging på størrelse med Nederland

  2. Vil påby flyselskapene å bruke biodrivstoff

  3. Stortinget ber regjeringen utrede muligheten for økte avgifter på palmeoljebasert biodrivstoff

  4. Regjeringen håper Stortinget ikke gjør ulovlig vedtak fredag

  5. – Lyses gassrør er Rogalands Mongstad-skandale!

  6. «Den norske gassfortellingen går ut på dato om ti–femten år»

  1. Bioeventyret
  2. Biodrivstoff
  3. Bensin
  4. Klimautslipp
  5. Diesel