Verdien på norsk sjømateksport falt 9 prosent
I mai ble det eksportert 162.718 tonn norsk sjømat til en verdi av 7,8 milliarder kroner. Det er en nedgang på 764 millioner kroner fra samme måned i fjor.
- NTB

Det er andre måned på rad at sjømateksporten opplever en nedgang sammenlignet med samme tid i fjor. Nedgangen i april var den første Norge opplevde på 18 måneder.
Tom-Jørgen Gangsø i Norsk Sjømatråd sier at nedgangen i eksportverdien skyldes blant annet bortfall av restaurantsegmentet i flere markeder, samt svekket kjøpekraft og betydelig usikkerhet i markedet.
– I tillegg opplever vi økte fraktkostnader fordi mange passasjerfly som tidligere har fraktet fersk sjømat nå er satt på bakken, sier Gangsø, som er direktør for markedsinnsikt og markedsadgang i sjømatrådet.
Foreløpig årsvekst
Tross nedgangen for april og mai er det en foreløpig verdivekst i år. Så langt har det blitt eksportert sjømat for 44,6 milliarder kroner, noe som er en økning på 1,5 milliarder kroner fra samme periode i fjor.
I grove trekk står sild og makrell for to tredeler av verdiøkningen så langt i år, mens laks og ørret står for resten.
– Selv om det har vært en nedgang i laks- og ørreteksporten de to siste månedene, startet året sterkt. Det er årsaken til verdiveksten så langt i 2020, sier Gangsø.
Mindre nedgang for laks
I mai ble det eksportert laks for 5,7 milliarder kroner, noe som en reduksjon på 5 prosent. I april var nedgangen på 19 prosent.
– De negative effektene av tiltakene mot koronaviruset ser gradvis ut til å bli redusert for lakseeksporten. Samtidig ser vi betydelige utfordringer i de viktigste markedene for konvensjonelle produkter av torsk og for skalldyreksporten, spesielt i de siste månedene.
Lakseeksporten var på 85.000 tonn. Det er 5 prosent mindre enn mai i fjor.
Verst gikk det for klippfisk som hadde en volumnedgang på 30 prosent, noe som i stor grad skyldes uroligheter i Brasil.
Flere kjøper i butikk
I mai opplevde eksporten av ørret og fryst torsk en volumøkning på henholdsvis 20 og 10 prosent.
Sjømatrådet kan samtidig glede seg over at flere kjøper sjømat i butikk.
– Det kan bidra positivt på lengre sikt ettersom terskelen for å lage sjømat hjemme er blitt lavere. Hvis vi i tillegg får en åpning i våre viktigste markeder fremover, kan det styrke etterspørselen etter norsk sjømat.