Erik Hanøy (49) har brukt 150.000 på bilsimulator: – Den eneste forskjellen er at jeg ikke risikerer å skade meg

Når Erik Hanøy setter seg i bilen og trår inn gassen, kommer han ikke av flekken. Bergenseren er én av et voksende antall menn som bruker timevis på virtuell racing.

  • Petter Fløttum-Angeltveit
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over to år gammel

I en loftstue i Fyllingsdalen sitter Erik Hanøy og roper.

Han roper for å overdøve lydene av en bil som bråker et eller annet sted der bare han kan se og høre den.

– Dere hørte det ikke, men der driftet jeg rundt svingen. Da kan jeg føle i stolen hvor vekten er i bilen, forklarer han mens fingrene griper om rattet.

Kjørehansker og VR-briller

Rundt ham i loftstuen står treningsapparater og en sofa, og i det ene hjørnet står det som best kan beskrives som hodeskallen til en bil.

På en stålramme har Hanøy montert et Direct Drive-ratt med force feedback (det er et veldig bra ratt, forsikrer han, for det drives av en elektromotor, ikke av reimer), to pedaler og et bilsete plassert på en bevegelsesplattform av ypperste merke.

I det setet sitter nå 49-åringen med kjørehansker og VR-briller og kjører en virtuell bil så raskt han kan rundt en tro kopi av en ekte bane.

Dette er Hanøys «mancave», og her lever han ut hobbyen som simracer på et rigg han har brukt opp mot 150.000 kroner på.

– Jeg syklet før, men så måtte jeg gi meg med det. Jeg trenger noe å konkurrere i, svarer han på spørsmålet om hvorfor.

LÆRERBLIKKET: Erik Hanøy snører på seg kjøreskoene mens han følger med på hvordan BTs journalist kjører (kort fortalt var det bra at bilen var digital, ikke ekte). – Det nytter ikke å kjøre i sokkelesten! er simracerens klare formaning.

Konen synes det er helt greit at han bruker penger på hobbyen sin, og han vil heller gjøre det enn å kjøpe en dyr bil. Noen drøm om å bli racingstjerne har han aldri hatt.

– Her kan jeg kjøre alle verdens baner når jeg vil. Det er så mye mer praktisk. Å holde på med dette i virkeligheten er et pengesluk av en annen verden. Nei, det gidder jeg ikke.

  • LEST DENNE? Branns nye landslagsspiller: – Du kan ikke være i dårlig form og drive med dette

– Aldri noen damer, never ever

Bilsportmiljøet er mannstungt, men du trenger likevel ikke lete lenge for å finne kvinner. I den virtuelle verden risikerer du å måtte lete lenge.

– Det er aldri noen damer noe sted, never ever. Jeg har sikkert kjørt flere tusen løp og aldri sett ett kvinnenavn, forteller Hanøy.

I simracing-NM er det i år 58 påmeldte. På listen finner du Erik, Sindre, Christian, Jarl, Glenn, Stein Ove og så videre, og så videre. Ikke et eneste kvinnenavn, der heller.

– Det er faktisk bare menn, dessverre, erkjenner NM-arrangør Tommy Østgård.

Både han og Hanøy vil gjerne ha damer i miljøet, og de ser ingen grunn til at det ikke skal være det.

TIMENE GÅR: Som foredragsholder og kommentator ar Hanøy en fleksibel nok jobb til at han kan trene på dagtid, i snitt tre timer hver dag, uten at det går utover forholdet til konen eller barna.

Ferdighetene avgjør, ikke pengene

Økonomien bør ikke være noe hinder, mener de. Det holder med 2000 kroner til ratt og pedaler, hvis du har en PC med skjerm. De beste er uansett best, uavhengig av om de har 2000 eller 100.000 kroner under panseret, understreker Hanøy.

Akkurat dette er også noe av det som lokker simracerne ut på den digitale asfalten: muligheten til å konkurrere uten å bli stoppet av sponsormangel og dyre reparasjoner.

Den 25 år gamle NM-arrangøren Østgård var selv en lovende Formula-fører.

– Drømmen min er å bli verdensmester. Det er ikke så farlig hva jeg blir verdensmester i, så ... Racing ble for dyrt, det var aldri noen reell mulighet, men i simracing går det mer på føreren og mindre på utstyret, sier fjorårets nummer tolv i VM.

«For likt virkeligheten», mener e-sport-kjenner

Simracing er e-sport, men likevel litt på siden av skytespill som Counter Strike eller sportsspill som FIFA. Både fordi det er så realistisk og på grunn av økonomien. E-sport er big business.

Ifølge VG har de mest profilerte utøverne i Norge millioninntekter, internasjonalt dro e-sporten inn over syv milliarder kroner i markedsinntekter i 2018 ifølge samme avis, og de største konkurransene har flere hundre millioner seere.

Der er ikke simracing ennå, men miljøet selv tror de er på vei. Nye sponsorer kommer til og flere og flere konkurrerer. Østgård håper han kan leve av digital kjøring om noen år.

SJEFEN: Tommy Østgård, som har ansvaret for NM-serien, er en av Norges fremste simracere. På sikt drømmer han om verdensmestertittel og en inntekt å leve av utelukkende fra simracing.

Liga- og turneringsansvarlig i Gamer.no, Erling Rotsvåg, er ikke like sikker på hvor stort det vil bli.

– Det er så likt at det er litt vanskelig å forstå hvorfor man skal gidde å se på dette istedenfor «the real deal», sier han.

Han er usikker på om det er et stort nok marked for simracing som en egen gren, på samme måte som de mer virkelighetsfjerne spillene.

For Erik Hanøy er det ikke farlig om han driver med e-sport eller bilsport. Han sammenlikner det med sjakk. Har det noe å si om han og motstanderen sitter ved et fysisk brett eller spiller mot hverandre på mobilen?

– Dette er akkurat det samme som å kjøre vanlig. Den eneste forskjellen er at jeg ikke risikerer å skade meg.

Når han drar VR-brillene over øynene og griper om rattet er han fullt og helt i bilen. Og når han i sekundene før et løp ser motstandere rundt seg, pumper adrenalinet. Den følelsen gjør at han trener flere timer om dagen for å bli litt bedre, selv om han vet at han aldri kan bli så god som ungguttene som også kjører på ekte.

– Den følelsen gir et utrolig rush. Den følelsen er det som teller, forteller han.

Publisert:
  1. E-sport
  2. Motorsport

Mest lest akkurat nå

  1. For 30 år siden skremte denne gjengen vannet av foreldre og rektorer i Sandnes

  2. Slik så det ut ved Vålandstårnet i kveld

  3. Avhørte vitner kan ha husket feil

  4. Stor test av 15 brød: To får toppkarakter

  5. Kommuuuuuuuuuuuuunen!

  6. Bygget Norges billigste sykkel- og gangsti, helt uten byråkrati