- Jeg skifter biler som andre skifter skjorte

I garasjen har Monty Karlan 12 biler. I årenes løp har 71-åringen hatt nærmere 125.

Monty Karlan sitter klar ved rattet for å kjøre en ny utgave av den historiske delen av Rally Monte Carlo. Foto: Privat

  • Mette Bugge
    Mette Bugge
    journalist
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over tre år gammel

Når Karlan starter i Rally Monte denne gangen, er det 50 år siden han debuterte i konkurranse med datidens tipp topp sjåfører.

Oslomannen, bosatt på Brandbu i Hadeland, har de siste årene deltatt i den historiske versjonen.

Siste seier var i 2004 med Stein Røed fra Asker som annenfører,i en Volvo 142. Foto: Privat

Les også

Kari (36) sa opp jobben for å satse på et hårete mål. Alt startet med amming.

Så var det tid for veteraner

Mens verdens beste bilførere nylig rattet så fort remmer og tøy kan holde i den «moderne» delen, samles folk med veteranbiler til et helt spesielt løp.

For kjørere og kartlesere som har biler som minimum er eldre enn 35 år, er det snitthastighet som teller. Det å komme nærmest idealtid.

Bil hele livet

– Jeg har vunnet Rally Monte Carlo Historique fire ganger, men nå er jeg ikke vinnerskalle i samme grad, ler Karlan.

Han er kjent i dette miljøet fordi han har vært opptatt av og deltatt i løp hele livet.

Nå har han reist fra Norge til oppsamlingsstedet nær Frankfurt, der alle samles fredag 27. januar.

Deretter drar bilene til startstedet Valence i Frankrike i Tyskland. Og så er rallyløpet i gang. Tre dager og 200 nye mil rundt omkring i alpene før deltagerne endelig kommer til Monaco midt på natten onsdag 1. februar.

Alltid stas å være med

Siste gang han vant var i 2004, men gleden ved å delta er like stor som den alltid har vært.

Nå skal han kjøre en Volvo fra 1973, akkurat som han gjorde for 13 år siden. Med Arne Dølerud (76) fra Hallingby ved sin side, blir dette god, gammel aargang.

Mens bilene må ha en viss alder, er det ingen aldersgrense på sjåførene, hverken opp eller ned.

Alltid opptatt av biler

– Jeg bytter løpsbiler som andre bytter skjorte, ler Karlan, som kjøpte sin første bil i 1965. Det var en ti år gammel Wolseley, av den nette sum 4000 kroner

– Jeg var 21 år og kjørte til NATO på Kolsås i ett år uten skilt. Det var ikke så nøye den gangen.

Denne biltypen i British-Leyland-konsernet, forsvant som eget merke i 1975.

Pensjonisten har hatt en rekke ulike merker opp gjennom årene, men liker Opel Ascona og Volvo 142 best.

Må være med hvert år

Løpet er et årlig høydepunkt. Han og makkeren har en Volvo 142 fra 1973.

Den eldste bilen han har i garasjen i dag er for øvrig en Buick fra 1925.

Det moderne løpet hadde nordmannen som deltager fra 1967 til 1995. Deretter måtte Karlan innse at han var blitt veteran.

Selv om det er gjennomsnittshastighet som vi skal være så nær som mulig, kjører vi nok på grensen til det fornuftige. I Frankrike er de ikke så opptatt av fartsgrenser.

Den historiske delen har 330 deltagere

Karlan er seriøs og fortsatt en konkurransemann i sitt hjerte.

I løpet som har 330 deltagere i den historiske delen og omtrent 90 i den «moderne», er det likevel gjensynet med gamle kompiser som teller mest.

– Det å komme i mål ved havnebassenget i Monaco om natten, møte de andre og fortelle historier, er herlig. Og som arrangøren av rallyet i Monaco selv sier:

– Det er mye hyggeligere med veterangjengen, fordi de også legger ned noen kroner som turister.

Oslo får start i 2018

Før starten i Frankrike, er det utgangspunkt flere oppsamlingssteder i Europa.

Karlan valgte Frankfurt. Oslo hadde slik oppsamling i 2016 og får det igjen i 2018. Men det er uansett bare transportetapper frem til startstedet, før alle til slutt ender i Monaco.

– Det er fritt frem hvor man vil starte reisen. Jeg føler det er praktisk i Frankfurt.

– Hva trigger deg med deltagelsen i dette løpet?

– Det er blitt en livsstil.

Rally Monte Carlo 1977. Monty Karlan er sjåfør. Foto: Privat

Jeg er fremdeles en eventyrer.

Etter å ha vært bosatt i mange år i Bærum, valgte oslomannen å flytte til Hadeland.

Veteranen måtte jo ha plass til alle bilene.

– Mitt liv i dag er biler og friluftsliv med bikkjer. Det er mer enn nok for en gammel ungkar, ler Karlan lurt.

PS. Norge har 18 lag (36 deltagere) med i den kommende utgaven.

Hør siste episode av Aftenpodden Sport hvor du får høre om da hunden til Leif Juster gikk til angrep på keeper på treningsfeltet:

Publisert:
  1. Monaco
  2. Rally
  3. Opel
  4. Veteranbil

Mest lest akkurat nå

  1. Sandnesbrødre vil bygge ishall og 50-metersbasseng på Lura

  2. De fikk korona inn på sykehjemmet: – Det var forferdelig, rett og slett

  3. Væpnet politiaksjon etter ran av apotek i Egersund

  4. Skole­barn, barne­hage­barn, bok­klubbens barn og barn av regn­buen regnes som samme kahoot, gitt at disse er nær­kontakter

  5. Helikoptertrafikken stanses – mannskap på plattformer kommer seg ikke i land

  6. – Pent er det jo ikke. Men det er nødvendig.