Verstappens hodepine: Bytte eller vente

Red Bull-teamet vurderer å sette inn ny motor i bilen til Max Verstappen (23) til helgens løp i Sotsji – selv om det betyr at han må starte sist i feltet.

RED BULL-STJERNE: Max Verstappen fotografert på Monza-banen.
  • Ole Kristian Strøm, VG
Publisert: Publisert:

Det avslører Red Bull-rådgiveren Helmut Marko til tyske RTL.

– Takk Gud for at forbikjøring er mulig på banen i Sotsji, sier han.

Saken er at Max Verstappen uansett må bytte motor i løpet av de neste løpene. Førerne har lov til å bruke tre motorer per sesong. I det øyeblikk de tar i bruk den fjerde, blir de straffet med å starte sist i det neste løpet. Verstappen bruker allerede sin tredje denne sesongen. På Monza startet Mercedes’ Valtteri Bottas sist, fordi det var den fjerde motoren som ble tatt i bruk.

Les også

Brudd mellom Oliver Solberg og kartleseren: – Det er ikke ideelt

Etter den dramatiske krasjen mellom Verstappen og Lewis Hamilton på Monza-banen sist, kommer nederlenderen uansett ikke til å starte først ved Svartehavets bredd til helgen. Han fikk en straff på tre plasser i neste startoppstilling for sin kjøring der.

Hvert eneste poeng teller i gullkampen mot Lewis Hamilton. Når skal Red Bull ta i bruk en ny motor til Verstappen?

– Vi må bytte motor i løpet av de neste løpene. Det trenger ikke å skje i Sotsji, men det kan skje der. Vi avventer kvalifiseringen, vi avventer været - og så tar vi en avgjørelsen, sier Helmut Marko til RTL.

– Gudskjelov er det mulig å kjøre forbi i Sotsji. Vi får se hvordan farten blir sammenlignet med Mercedes. Så må vi justere strategien vår derfra.

Les også

Red Bull-stikk: – Blir et show om stakkars Hamilton

Sotsji-banen er den gamle OL-parken fra vinter-OL i 2014. Der er det en langstrekke der det er gunstig å kjøre forbi. Marko ser altså muligheten for å hente VM-poeng, selv om Verstappen skulle måtte starte helt sist i feltet.

Valtteri Bottas i Mercedes kjørte seg opp fra startposisjon 19 til 3. plass på Monza sist.

Les også

Verstappens sjef: Ny regel årsak til krasjen

Viaplay-ekspert Stein Pettersen skjønner godt at Red Bull vurderer å ta motor-byttet i Sotsji:

– Verstappen har uansett sin grid-straff fra Monza. Han har en bil som er en god del raskere enn mange av konkurrentene, det er mulig å kjøre forbi i Sotsji - og Verstappen er også en fører som har evnen til å kjøre forbi. På et eller annet tidspunkt er Red Bull uansett nødt til å ta motor-byttet. Sotsji er et bedre egnet sted enn mange andre.

Stein Pettersen peker også på at denne tredje motoren kan tas i bruk igjen senere i sesongen om Verstappen skulle komme utfor en ny krasj.

– Denne motoren er ikke ødelagt. Så da får de en ekstra motor å sjonglere med. Den kan hentes tilbake uten at Verstappen får en ny straff.

Les også

Verstappen sjekket ikke om alt var bra med Hamilton etter ulykken: «Overrasket»

– Formel 1 er mye strategi, også mellom løpene. Og så spennende som det nå er i VM-sammendraget, kan hver eneste lille tvist avgjøre mesterskapet til syvende og sist.

Ifølge Helmut Marko har Sotsji vært en utpreget «Mercedes-bane» tidligere.

– Men nå i år er vi konkurransedyktige på praktisk talt alle baner, sier 78-åringen.

Max Verstappen fra Red Bull leder VM med 226,5 poeng foran regjerende verdensmester, Lewis Hamilton fra Mercedes, med 221,5 poeng. Disse to er i særklasse i årets Formel 1-mesterskap.

PS: Det ble ingen medaljer til Norge i OL-parken i Sotsji i 2014-OL. Samtlige medaljer ble tatt i fjellene ovenfor Sotsji. Derimot forsvarte Magnus Carlsen samme år sin VM-tittel i sjakk i området der Formel 1-banen ligger.

Publisert:
  1. Formel 1
  2. Motorsport
  3. Lewis Hamilton
  4. Max Verstappen

Mest lest akkurat nå

  1. Næringsministeren frykter brå oljenedtur: - Jeg tror ikke vi er godt nok forberedt

  2. Siktedes kjæreste bodde i nabolaget til Birgittes foreldre

  3. Kraftig regnvær og kuling på vei

  4. Omdiskutert ordning gjør at Tage og kompisene kan sove 40 minutter ekstra hver morgen

  5. Eldre kvinne kjørte gjennom gangsti på Stokka

  6. – Akkurat nå ligger strøm­prisen i Sverige og Danmark på 15 øre. Hvordan forklarer dere det? Vi betaler 82 øre