Bilgiganten Toyota trekker OL-reklamer

Svak oppslutning i det japanske folk rundt de kommende lekene gjør at et av landets ledende merkevarer trekker støpselet ut av sine TV-kampanjer.

TREKKER SEG: Toyota er blant Japans sterkeste merkevarer – men blir ikke å se i reklamepausene til det kommende sommer-OL.
  • Jens Friberg, VG
Publisert: Publisert:

– Vi kommer ikke til å sende noen reklamer koblet opp mot lekene i Japan. Det er også sant at Toyota ikke kommer til å delta på åpningsseremonien, en beslutning tatt blant annet fordi det ikke er tilskuere tillatt, sier en talskvinne for bilgiganten Toyota mandag formiddag, melder Reuters.

Bare fire dager før lekene skal begynne i Tokyo, trekker den japanske bilgiganten alle reklamene de hadde planlagt rundt OL-sendingene i Japan.

– OL er i ferd med å bli et arrangement som ikke har samlet folkets støtte, ble en anonym Toyota-direktør sitert på i den japanske avisen Yomiuri.

Selv om de ikke oppgir offisiell grunn for avgjørelsen, melder Reuters at svak oppslutning til lekene blant det japanske folk er hovedårsaken.

– Toyota vil kjøre sine internasjonale kampanjer som planlagt. Uttalelsen om å ikke kjøre TV-reklame under OL gjelder kun for det japanske markedet, sier informasjonssjef i Toyota Norge, Espen Olsen, til VG.

Avisen Asahi Shimbun gjennomførte nylig en meningsmåling og fant at 68 prosent av respondentene var i tvil om arrangørenes evne til å håndtere pandemien. Flere utøvere er blitt smittet etter ankomst til OL-landsbyen, avisen Süddeutsche Zeitung melder at opp mot 55 tilfeller av smitte er knyttet til lekene – under overskriften «krisen er i gang».

Les også

Mesterskapet som splitter Japan: – OL må stoppes

55 prosent svarte at de mente lekene ikke burde gjennomføres.

Japan har erklært unntakstilstand under lekene, som gjennomføres uten tilskuere til stede. Rundt 60 japanske selskaper skal ha brukt i overkant av 30 milliarder kroner på TV-reklame tilknyttet lekene og står nå overfor samme dilemma som Toyota: Om de skal knytte sine merkevarer opp mot et arrangement som så tydelig sliter med å vinne folkets støtte.

Les også

Samboerne sammen i OL: Han styrer, hun gjør jobben

Fujitsu og investeringsselskapet Mizuho er blant andre japanske merkevarer som samarbeider med OL i Tokyo. Reuters melder tidlig mandag ettermiddag at musikeren Keigo Oyamada trekker seg fra sin rolle under lekene.

Sør-Koreas president Moon Jae-in har ifølge sørkoreanske myndigheter besluttet at han ikke skal delta på åpningsseremonien som planlagt. Samtidig inntar titusenvis av utøvere, støtteapparat og journalister OL-byen for lekene som starter den kommende helgen.

Publisert:
  1. OL 2021
  2. Toyota

Mest lest akkurat nå

  1. Sandnes kommune trapper ikke ned koronaberedskapen fra mandag

  2. Slik blir bompengesatsene på ny E39

  3. – Endelig tror folk på min historie

  4. Knut Arild Hareide inn­rømmer sine «unn­latelses­synder». Nå for­later han riks­politikken

  5. Hovden Høyfjellshotell skal sannsynligvis rives

  6. Anbefaler at samfunnet gjenåpner rundt månedsskiftet september/oktober