Disse tre kvinnene kan bryte en forbannelse i «Norges tøffeste konkurranse»: - Vi skal klare det!

Tre kvinner på teamet WildWomen har tatt en utfordring som kan gjøre dem historiske.

Tre kvinner underveis i løpet. De vet hverandres styrker og svakheter, på godt og vondt. Foran Monica Silvia Valm, Ruth Cecilie Jakobsen og Anita Jensen.
  • Mette Bugge
    Journalist
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over fire år gammel

Aldri tidligere har et kvinnelag fullført Offroad Finnmark, et av verdens tøffeste terrengløp på sykkel. Det pågår i disse dager. 70 mil er den lengste distansen.

Rittet går i villmarken, over kjerreveier, fjell, myrer og elver. Det har dessuten vært mye nedbør i området i det siste, så vannstanden i Altaelven, som deltagerne må krysse, er spesielt høy.

Anita Alice Jensen (foran), Ruth Cecilie Jakobsen og Monika Silvia Valm i siget. Fortsatt er det mange mil og mange påkjenninger igjen.

Men da Monica Silvia Valm (41) fra Oslo, Anita Alice Jensen (44) fra Jessheim og Ruth Cecilie Jakobsen (29) fra Alta først bestemte seg, var det ingen vei tilbake. Lysten til å klare det er stor.

– Det er dette jeg har trent mot i et helt år. Det er ikke noe alternativ – jeg skal i mål. Det er dette jeg har trent på, sier Jakobsen.

  • Se video av laget her (ekstern lenke)

Anita Alice Jensen føyer til:

– OffroadFinnmark er en saling blanding av smerte, euforisk glede, det å kjenne at kroppen klarer de utroligste tingene. At du faktisk klarer å sykle gjennom villmark hvor du kun har deg selv og lagkameratene som støtte. Skjer det ting, så vet vi at det må vi fikse selv. Det er ingen andre som kan hjelpe oss.

Hun fortsetter:

– Løpet tilbyr også fantastiske naturopplevelser. Når du sykler inn i solonedgangen, opplever fargerik himmel, tåke, pøsregn, elver hvor du tenker at herregud – kommer jeg til å drukne her? Hvordan skal jeg klare å komme meg gjennom en stri elv? Alle de følelsene du kjenner på i løpet av døgnet er mange – man blir avhengig av det.

Monica Silvia Valm i aksjon i rittet som pågår i disse dager.
Les også

En av verdens største syklister kommer til Tromsø: – Han blir en kjempeattraksjon

Har prøvd før

Den eldste er også fullstendig klar over hvor tøft dette rittet kan være. Anita Alice Jensen måtte bryte ti mil fra mål i fjor. Det irriterte den hardbarkede sykkelrytteren.

Også Malm har prøvd seg tidligere, uten å fullføre. Det er ikke uvanlig at utøverne bryter underveis.

Kvinnene har fullført distansen over 30 mil flere ganger. Det er barnemat sammenlignet med turen som er dobbelt så lang.

Ambulansearbeideren Ruth Cecilie Jakobsen fra Alta har drømt om å sykle OF700 km i mange år. Hun blir betegne som en jernkvinne med ekstrem kapasitet av lokale eksperter.

– Jeg har jo fulgt med på OffroadFinnmark siden starten og har tenkt at de som er med her er i en helt egen liga. Hva de er laget av har jeg ikke helt klart å skjønne, men det var helt til den dagen jeg meldte på selv. Da var det som en mental knapp ble skrudd på. Da var det ikke noe alternativ: Jeg skulle også klare å gjennomføre rittet, sier tobarnsmoren.

Må være flere på lag

– Rittet over 70 mil er en kraftprøve som krever så utrolig mye av deltagere, sier Morten Broks, som er presseansvarlig.

– I fjor var det kun én dame som klarte hele distansen. Lena Halvari fra Bærum syklet da på et mixlag med en mann.

– Hvorfor må det være lag?

– Av sikkerhetsmessige grunner får ingen sykle alene. Laget må bestå av minimum to syklister, men noen stiller med tre. Vi snakker tross alt om terrengsykling i Norges eneste skikkelige villmark. Som eksempel har vi onsdagens strekning fra Kvænangsbotn til Kautokeino, en distanse på nesten 12 mil. Den går både på på og utenfor sti. Veldig kupert og vanskelig terreng. Og det sykles også om natten. Det er ikke et eneste hus på denne strekningen, og ingen mobildekning gjennom store områder. Da kan vi ikke sende de alene ut.

Les også

Kristoff bekreftet som UAE-rytter

Mer og mer populært

I år arrangeres rittet for tiende gang. Det er 40 deltagere på denne kraftprøven, og de kommer fra inn- og utland. OffroadFinnmark har tre distanser, der 15 og 30 mil er de to andre tilbudene. Drøye 300 deltar totalt. Det var syv det første året.

Det er knyttet spesielt stor spenning til om laget WildWoman vil klare oppgaven.

– Mange mener denne «forbannelsen» blir brutt i år nettopp av dette laget. Jeg har selv sett dem i aksjon på fjellet, da jeg kjørte inn på vidda med en firehjuling. De imponerer med god sykling i tøft terreng.

Broks føyer til at det som er spesielt er at mange tror at Finnmarksvidda er flat, men slik er det ikke.

– På 700-distansen er det 14.000 klatremeter. Sammenligner du det med Birken er det der under 1500 klatremeter. OfftroadFinnmark har altså ti ganger så mange høydemeter.

Trolig i mål på fredag

Broks mener at løpet må sees på som en ekspedisjon.

– Ja, fordi det er fire-fem dagers sykling. Når du sykler så langt, sier seg selv at man ikke kan holde så høy intensitet. Det jobbes hele tiden, men det blir mye i pratetempo. En av de store utfordringene underveis er å få i seg nok mat og drikke.

De som står bak er lokale terrengsykkelentusiaster.

– Det er en blanding av lokale altaværinger og akademikere fra Sør-Norge som jobber på universitetet i Alta. Tilflyttere fra andre deler av landet så potensialet i et slikt spektakulært ritt, sier Broks.

Han bor selv i Gjerdrum i Akershus, men har en kjærlighet for Finnmark og alt som skjer der.

– Men OffroadFinnmark 700 kan vel aldri bli noen massemønstring?

– Noen mener med god grunn dette er Norges tøffeste idrettskonkurranse. Det ligger et ekstremt stort treningsarbeid bak for å kunne starte et slikt ritt, sier Broks. Han har mer på hjertet:

– Det tar mye tid og den tiden er det ikke alle som har. Dessuten skal du være ekstremt tøff mentalt. Men når du er klar for et slikt ritt, så er du garantert fantastiske opplevelser. 15 og 30-mila har stort potensial. En stor del av deltagerne her kommer fra andre deler av landet.

Publisert:
  1. Sykkel
  2. Finnmark

Mest lest akkurat nå

  1. I kveld kan snøen komme

  2. Nils Arne Eggen (80) er død

  3. Planlegger barnehage til 150 millioner ved Mosvatnet

  4. Ny fabrikksjef hos Nortura Forus

  5. 16 innlagte med korona på SUS

  6. Etter­lyser bil etter på­kjørsel av politi­bil i Klepp i helga