Karrieren i motorsport startet i bleier. Nå nevnes 16-åringen som Norges kommende Formel 1-fører.

To år gammel satt Dennis Hauger bak rattet. Som åtteåring vant han sitt første løp. Ekspertene er enige: Han kommer til å kjøre Formel 1.

Denne Opelen betyr mye for Dennis Hauger. Det var med den bileventyret startet. Foto: Ketil Blom Haugstulen

  • Mette Bugge
    Aftenposten
Publisert: Publisert:

Tenåringen glir lett inn i kjøredressen og tar oppstilling ved en oransje og sort Formel 4-bil. Det er i denne han i år har vunnet 18 løp og tatt 26 pallplasser.

Bilen kom tilbake til Norge i desember, en lokal sponsor overtok den for en sum penger, men unggutten har lovet følgende:

«Hvis jeg blir Formel 1-fører, skal jeg kjøpe den tilbake til dobbelt pris.»

Godbilen som Dennis Hauger kjørte siste sesong, ble kjøpt av Morthen Bakke, som har vært sponsor i mange år, med sterk tilknytning til Aurskog. Han bidrar også årlig med én million kroner i sponsorpenger. Foto: Ketil Blom Haugstulen

Den motorfrelste unggutten fra Aurskog har ikke bare tatt innersvingen på de fleste konkurrentene i ulike klasser. Han har vokst frem som en voksen, trygg og reflektert ungdom, og han har imponert sjefene for de største stallene. De drar i kjøredressen hans, de vil ha ham på laget, de snakker om en kommende storstjerne, Norges første Formel 1-fører.

Det er det ypperste man kan komme innenfor dette fagfeltet, i en sport som følges av hundrevis av millioner over hele verden, og der pengene og berømmelsen er stor for dem som lykkes.

Foto: Ketil Blom Haugstulen

Har tatt den riktige veien

Og akkurat som storheter før ham, som Michael Schumacher, Lewis Hamilton og Max Verstappen, har nordmannen fulgt i deres bane. De var også tidlig ute med å levere resultater som tenåringer, nesten ustoppelige. Og det startet med gokart.

– Jeg husker at jeg fikk kjøre gokart første gang på en gårdsplass, men jeg har sett videoer der jeg sitter i en elektrisk firehjuling. Da var jeg ett år, forteller Hauger.

Bare smil og glede for en ung gutt som tidlig får kjøre billøp. Her er Dennis Hauger ni år gammel. Foto: Privat

Familien har bilder der veslegutten får teste pappas kjørestol i rallybilen, sitter på pappas arm i et motorsportarrangement, eller selv er aktiv, men fortsatt veldig ung.

Det første løpet foregikk da han var rundt seks-syv. Det var i motocross, og han styrte en 50 kubikker motorsykkel. Gokarten dukket opp da han var fem, første løp da han åtte. Det endte med seier.

Med kjærlighet på pinne foran rattet. Dennis Hauger er to år gammel og er med pappa på rally. Foto: Privat

– Jeg husker følelsen av å stå der med pokalen med masse godteri oppi. Jeg klarte nesten ikke å holde den.

Pokalen står fortsatt i hans stue i kjelleren i familiens enebolig, på hyllen sammen med premier fra de store øyeblikkene i karrieren.

– Det største følelsesmessig var da jeg vant gokart i Tyskland som den yngste noen gang. Selv om jeg boblet innvendig, var jeg kald på utsiden, sier alltid rolige Hauger.

Pokal full av godterier. Slik var det da Dennis Hauger vant sitt første løp som åtteåring. Foto: CAMILLA SMISTAD TOFTERAA

Siden da har unggutten klart å mestre de ulike situasjonene som kan oppstå. De som jobber med ham, sier at han aldri blir høy på selv eller går i kjelleren, selv om alt ikke bare ender slik han vil.

– Treneren min har sagt at det er i motbakke at det går oppover. Og selv om jeg lykkes, må jeg alltid jobbe videre. Friidrettsutøveren Karsten Warholm ble ikke verdensmester for så å sette seg ned og slappe av.

Dennis Hauger fikk en ATV som toåring og ble tidlig kjent med utstyret. Foto: Privat

Alt har en begynnelse

Hvordan hadde det seg at en ung gutt fra Akershus har «solgt seg inn» i hjertene til mange kjennere av motorsport, de som er teamsjefer, racingprofiler og agenter?

Pappa Tom Erik har drevet med bakkeløp, racing, trial og rally, «egentlig alt», som han sier selv.

Hjemme har han et stort verksted med flere biler til å skru på. Der sto en rød Opel som sønnen fikk da han var åtte år gammel. Snart kjørte han i 100 km/t på et jorde.

Dennis Hauger hadde lenge sagt at han hadde fart i kroppen. Det viste seg tidlig under de mange rundene med gokart.

Sånn sett ble sønnen i huset ikke bare født, men fikk en oppvekst bak rattet. Han sier selv at han har bensin i DNA-et.

På pappas arm. Dennis Hauger ble tidlig med faren Tom Erik Hauger, som var aktiv motorsportutøver.

En kurve utenom det vanlige

Han ble raskt en kjørende historiefortelling. 11 år gammel vant han løp i alle de store mesterskapene i verdens tøffeste gokartserie, World Series Karting (WSK). Da ble han signert som proff i gokart av CRG, dens tørste gokartfabrikken i verden.

Ingen hadde vært yngre da han året etter vant det tyske mesterskapet som junior. Ikke bare var han 12 år, han var også debutant.

Senere da han kom i seniorklassen som 13-åring kom han på forsiden og var på 11 sider inne i magasinet D2, som Dagens Næringsliv har. Men så var Dennis Hauger aldri som alle andre. Han har kjørt sitt eget løp hele veien. Det har gått unna.

Derfor ble Hauger signert av Formel 1-teamet til Red Bull som 14-åring. Det selskapet er kjent for å være sponsor for og følge opp noen av jorden største stjerner i en rekke idretter.

Alle de store har startet i en gokart. Det gjelder også for femåringen Dennis Hauger. Foto: Privat

Fikk seg en agent

Nå kommer han slentrende inn på agentens gokartsenter i Oslo.

Harald Huysman er full av lovord, imponert over talentet som på denne vinterdagen kommer kjørende fire mil fra Aurskog på en lett motorsykkel. Hauger har jo ikke førerkort for bil på offentlig vei.

– I mine 40 år i motorsporten har jeg aldri sett maken. Når jeg snakker med eksperter der ute, får de ståpels. Ikke bare er han rask, han er jordnær, sympatisk og snill. En Aksel Lund Svindal-type, sier Huysman.

  1. I action. Dennis Hauger i sin Formel 4-bil denne sesongen. Foto: Red Bull

  2. Dennis Hauger er blitt en populær sportsutøver. Mange vil ha autografen når han er hjemme i Norge, og ikke minst i utlandet. Foto: Ketil Blom Haugstulen

Måtte ha mer hjelp

Det var faren Tom Erik som ringte Huysman for fem år siden fordi han følte at han snart kom til å trenge hjelp for å få sønnens karriere inn i et sikkert spor.

Huysman hadde selv kjørt internasjonalt i en rekke år, fra han var 19 år, både i Europa og USA. Senere ble han manager for briten Jenson Button, som igjen ble verdensmester i Formel 1.

Huysman hadde kun lest om unggutten før de to traff hverandre.

Som åtteåring var det denne Opelen som Dennis Hauger ble eier av. Den er ikke til salgs. Foto: Ketil Blom Haugstulen

– Jeg fikk bakoversveis. Han var 12 år, men hadde personligheten, væremåten og ydmykheten som må til. Og han hadde resultatene.

Huysman la fort merke til at Hauger kjørte så teknisk rent, aggressivt og likevel med kontroll. Da han ble med ut på løp i starten, så han imidlertid følgende:

Hvis ikke alt gikk som Hauger hadde sett for seg, enten han måtte bryte et løp eller var uheldig, ble tenåringen alene.

– Jeg liker å være alene etter at det har skjedd noe. Det har også hendt at jeg har smågrått og vært sutrere, men bare i én time. For da finner Harald på ablegøyer for å få ham til å tenke på noe annet, sier Hauger.

Vel hjemme får Dennis Hauger få dagers julefri, men fortsatt med trening og simulatorkjøring. Foto: Ketil Blom Haugstulen

Alltid på farten

Siden slutten av juni har Hauger vært hjemme mindre enn 15 dager i foreldrenes enebolig. Han har dessuten reist rundt og samlet premier, først i Oslo, deretter Paris og Milano. Da måtte arbeidsantrekket byttes ut med dress, hvit skjorte og tversoversløyfe eller slips.

Han har også fått tid til testing på Formel 1-banen i Barcelona. Mye tyder på at han skal ratte en FIA F3 neste år, en bil som går fra null til 200 km/t på syv sekunder. Toppfarten er 310 km/t. Løpene går på baner som samme helg arrangerer Formel 1-løp.

Premiene har hopet seg opp. Allerede svært tidlig fikk han haugevis, som gokartkjører. Foto: Privat

Vil til pyramidens topp

Kommende sesong starter i Bahrain i mars. Allerede den første halvannen måneden i året skal Hauger hver uke pendle til England. Han skal besøke teamet på Silverstone og Red Bulls simulator på hovedkvarteret i Milton Keynes, én time utenfor London

Deretter blir det muligens løp i Asia som forberedelse til sesongstarten.

– I Formel 1 er det 20 førere som kommer med, og det skiftes bare ut én eller to hver sesong, sier pappa Tom Erik Hauger.

Han skal følge sønnen til toppen av pyramiden og vet hva som venter

– Formel 1 er verdens trangeste nåløye når det gjelder idrett og arbeidsplass. Dennis har ambisjoner om å nå dit.

Publisert:

Mest lest

  1. Frigir navnet på 16-åringen som omkom i ulykke i forbindelse med skoleprosjekt

  2. Trener forgrep seg på spiller: Dømt til 15 måneders fengsel

  3. Milliongave til Arboretet - vil lage botanisk vitensenter og knytte seg til UiS

  4. Her rygger leddbussen ned på Diagonalen

  1. Dennis Hauger
  2. Motorsport
  3. Formel 1