Faren har betalt 350 millioner: Nå er sønnen (18) Formel 1-stjerne

– Jeg er svært kritisk til måten han har kommet seg inn i dette, sier ekspert.

Publisert: Publisert:

Lance Stroll klar for sin debut i F1-sirkuset i Montreal. Kritikerne har vært mange etter at den 18 år gamle milliardærsønnen fikk en plass blant de 20 som skal kjøre årets sesong. Foto: BRANDON MALONE, Reuters/NTB scanpix

  • Kurt B. M. Haugli
    Aftenposten
iconDenne artikkelen er over tre år gammel

Du får ikke plass på ett av Formel 1-lagene som 18-åring bare på grunn av at faren din har mer penger enn de fleste. At det hjelper er det likevel ingen tvil om.

Pappa brukte store beløp

Da Formel 1-sesongen startet i Melbourne, var det en 18-åring fra Canada som satt bak rattet i en av de to Williams-bilene. Lance Stroll ble den nest yngste som noensinne har kjørt i F1-sirkuset.

Det er ikke bare et stort motorsporttalent som har ført han inn blant en meget eksklusiv elite i motorsporten. Han innrømmer gjerne at det har vært greit å ha en pappa som er milliardær, når man har ambisjoner om å gjøre det i verdens største motorsportgren.

Ifølge flere canadiske medier skal pappa Lawrence Stroll brukt 350 millioner av egne penger for at sønnen skulle utvikle seg til en kappkjører i verdensklasse.

– Det er selvfølgelig viktig å ha sponsorer i F1, fordi vi har sett at gode sjåfører ikke har klart seg på grunn av manglende støtte. Det burde ikke være slik, men det er bra å ha god støtte, sa Lance Stroll i et intervju før sesongstart som er sitert i en rekke canadiske medier.

– De trenger pengene

Atle Gulbrandsen kommenterer F1 for TV-kanalen Viasat som har rettighetene til å sende motorsportens eliteserie i Norge. Han er svært kritisk til måten Stroll har kommet seg inn i F1.

– Williams-teamet velger Stroll fordi de trenger pengene, sier Gulbrandsen.

Han er lite begeistret over at den canadiske 18-åringen nå er en av 20 førere i F1.

– Jeg ser svært kritisk til måten han har kommet seg inn i dette. Det er liten tvil om at han (og faren) har kjøpt seg en plass hos Williams. Det burde ikke være slik. Det er de største talentene som bør få et sete i en F1-stall. Slik er det ikke i dag, sier Gulbrandsen.

Han mener at det som har skjedd med Lance Stroll undergraver F1 som en seriøs sport.

Les også

Terminlisten får Lundby til å reagere: – Jeg synes det er skikkelig merkelig

Les også

Team Nadal var nysgjerrig på Casper Ruud. En middag – og nå er de treningskamerater.

En 18-åring og hans bil. Williams-bilen er aerodynamisk fininnstilt og full av hestekrefter. Hastigheten kommer godt over 320 km/t på de raskeste strekningene. Foto: EDDIE KEOGH, Reuters/NTB scanpix

Kan kjøre bil

Men la det være klart at 18-åringen med den styrtrike faren kan kjøre bil. Han vant F3-cupen forrige sesong. F3 blir regnet som den fremste rekrutteringsarenaen til motorsportens Premier League – Formel 1. Han har også nådd de kravene som F1-organisasjonen krever formelt. Men mange har vært kritisk til at han allerede denne sesongen har fått en plass blant de aller beste sjåførene på kloden.

Faren til Lance Stroll, Lawrence Stroll, har lenge hatt bilsportambisjoner på sønnens vegne. Lawrence Stroll har ifølge Forbes en formue på 2,6 milliarder dollar (ca. 23 milliarder kroner) og har bygd opp sitt innenfor motebransjen. Han skal være hjernen bak Tommy Hilfigers vekst på 90-tallet og var en av hovedinvestorene da Michael Kors ble en stor merkevare.

Bilsamler

Men det er ikke bare klær pappa Stroll har vært opptatt av. Han samler på biler og da gjerne på Ferrari. Han skal være eier av ikke mindre enn 25 Ferrarier.

Da sønnen Lance var 11 år gammel i 2010 flyttet familien til Genève i Sveits hvor de sørget for at han fikk plass på Ferrari-akademiet for lovende bilsportutøvere. Han var da en av de yngste sjåførene noensinne der.

Nå har han fått ett av to seter i Williams-stallen sammen med veteranen Felipe Massa. Massa er 35 år og har lassevis med erfaring.

Foran denne sesongen er det gjort endringer på bilene noe som angivelig har gjort livet mer krevende for dem som skal styre fartsmonstrene gjennom hårnålssvinger. De tekniske standardene for bilene er endret. Det betyr større dekk, bredere karosseri. Det betyr rundetider som er fem sekunder raskere enn i fjor.

– Det hadde vært lettere for Stroll å debutere forrige sesong da det var mindre «downforce», og det var mindre fysisk krevende å kjøre F1-bilene, sa Massa til Autosport før sesongen.

Les også

«Kreftsykdommen har gitt meg en kraft. Det er en kraft som du bruker når du står i kriser. Den forteller deg hva livet egentlig handler om».

Superveteran Felipe Massa (35) og Lance Stroll (18) skal kjøre de to Williams-bilene i F1 denne sesongen. Foto: Rick Rycroft, AP/NTB scanpix

Brasilianeren sa dette etter at Williams hadde gjennomført en testkjøring hvor 18-åringen hadde fått spinn på bilen to ganger før han kræsjet. På grunn av dette måtte Williams avbryte testkjøringen.

– Hvis vi ser på det som skjedde, så var det ikke bare hans feil. Vi må ikke kritisere Lance uten å gi ham nødvendig tid og ro til å finne ut av dette, sa Massa til Autosport.

Om Massa hadde sine betenkeligheter med å sende Stroll ut på banen med et lass hestekrefter, var den gamle canadiske F1-helten Jacques Villeneuve mer bastant i sitt intervju med tyske Auto Bild.

– Det Williams gjør er galskap. Stroll har en vill kjørestil og dette kan bli farlig.

Les også

Her er gigantanlegget som skal gjøre Chelsea enda mektigere

Avviser kritikken

Og i Strolls debutløp var han i grenseland. Han tok sjanser som fikk publikum til å holde pusten i noen korte sekunder. Til slutt endte det med at han fikk kjøre 40 runder før det var slutt. Lance Stroll fikk aldri se det pepitarutete målflagget.

Under kvalifiseringen lørdagen før første runde i Melbourne ble han straffet på grunn av et ekstraordinært skifte av girkasse etter et kræsj. Dermed ble det bakerste startposisjon i debuten.

Han startet offensivt og var på ett tidspunkt i løpet oppe på en 13. plass blant de 20 utvalgte som får kjøre en F1-runde. Men så sviktet bremsene 18-åringen og han måtte kjøre inn i depotet etter 40 runder.

At han blir møtt med kritikk for både kjørestil og alder hefter ikke unggutten.

– Det bryr jeg meg ikke om. I motorsport skjer det noe hele tiden og man må bare komme tilbake sterkere, sier han til avisen i hans egen hjemby, Montreal Gazette.

11. juni skal han kjøre på hjemmebane i nettopp Montreal.

Publisert:

Mest lest akkurat nå

  1. Kampen om p-plassene: Ikea tapte i retten

  2. For to år siden brukte Tonning 190.000 kroner på nytt bad. Nå risikerer han å mpåtte rive det

  3. Kirketjener nekter for å ha bestilt overgrep fra Filippinene

  4. Syv vaner som gjør at du kan miste respekten på jobb

  5. Fylkesmannen opphevet sin egen stoppordre for utbyggingen ved Kleppeloen

  6. TV-team fant 4 meter stor flenge i Estonia-skroget

  1. Formel 1
  2. Ferrari
  3. Motorsport