Sjeiken som er på vinnerlaget uansett i semifinalen

Han eier Manchester City. Samtidig er han styreformann for en av Real Madrids største sponsorer.

To lag som har hvert sitt flyselskap fra De forente arabiske emirater som draktsponsor. Og bak disse ligger det enda mer penger fra rike menn fra samme område.
Publisert: Publisert:
icon
Denne artikkelen er over seks år gammel

Onsdag kveld vil sjeik Mansour være med på ett av vinnerlagene uansett hvordan det går i semifinalen i Champions League mellom Real Madrid og Manchester City.

Hans fulle navn og tittel er sjeik Mansour bin Zayed al Nahyan, er styrtrik og liker fotball. 45-åringen fra emiratet Abu Dhabi tilhører kongefamilien. Abu Dhabi er ett av syv emirater som er samlet under navnet De forente arabiske emirater.

  • Vår fotballekspert Lars Tjærnås har sett på det fotballmessige rundt semifinalene i Champions League
Les også

Tjærnås om CL-semifinalene: - Nå er det tid for underholdning

For å vise seg frem

Styrtrike Sjeik Mansour har interesser i både Manchester City og Real Madrid. 45-åringen fra Abu Dhabi skal være god for rundt 240 milliarder kroner.

Internasjonal toppfotball har i mange år allerede fått solide doser kapital fra oljesmurte økonomier rundt Den persiske gulf. Kampen onsdag kveld går mellom to lag som får solide økonomiske bidrag fra arabiske emirater. Sjeik Mansour er en av dem som har vært med på fotballfinansiering i Europa en stund nå.— Dette er ikke investeringer for å tjene penger. Det handler minst like mye om å vise seg frem. Om å fortelle verden at en har penger og makt, sier førsteamanuensis ved NTNU i Trondheim og fotballsosiolog, Arve Hjelset.

Sjeik Mansour kjøpte i 2008 Manchester City gjennom sitt eget personlig eide selskap Abu Dhabi United Group. Selskapet eier i tillegg til Manchester City også New York City, Melbourne City FC i Australia og Yokohama Marinos i Japan. Mannen som rår over ufattelige rikdommer og er visestatsminister i De forente arabiske emirater, er også med på å finansiere Real Madrids virksomhet.

Her er det snakk om kryssende interesser.

Eier litt her og litt der

IPIC (International Petroleum Investment Company) er en av Real Madrids største sponsorer. Styreformannen i dette selskapet som kan ligne litt på det norske Oljefondet, er ingen andre enn den samme sjeik Mansour.

Det samme IPIC eier 95 prosent av selskapet Aabar Investements som er en av Manchester Citys sponsorer. Aabar Investments har sin hovedbase i Abu Dhabi.

Men i Abu Dhabi spiller de, som vi etter hvert skjønner, på flere hester. Derfor er det ikke overraskende at National Bank of Abu Dhabi er sponsor av Real Madrid. Den største eieren heter Abu Dhabi Investment Council (ADIC). Dette selskapets styreformann heter sjeik Mohamed og er halvbroren til sjeik Mansour.

Les også

Slik svarer ekspertene etter tabelltips-fiaskoen: – Ikke engang Jesus kunne forutsett dette

På begge sider

Sjeiken og hans familie har dermed sikret seg en «aksje» i Champions League-finalen uansett hvem som skulle gå seirende ut av kveldens semifinale selv om det er helt innenfor UEFAS regelverk. Det finnes regler for hvordan det er mulig å eie flere klubber, men å ha interesser i flere klubber på denne måten er fortsatt helt innenfor.

— Etter at FIFA innførte regler for såkalt «financial fair play» har en rekke rike eiere omgått disse reglene ved å doble sponsorinntekter fra selskaper de ofte eier, sier Arve Hjelset.

Men det er ikke bare sjeikens interesser i begge klubber som er den eneste forbindelsen til gulf-emirater.

Flyselskapskrigen i Madrid

De to klubbene har draktsponsor fra hvert sitt flyselskap fra De forente arabiske emirater.

Real Madrid spiller med «Fly Emirates» på sine helhvite trøyer. Selskapet er fra Dubai, som altså er ett av de forente emiratene. Emirates er verdens syvende største flyselskap.

Manchester City har Emirates-rivalen Etihad som sin egen draktsponsor. Etihad er fra Abu Dhabi og det er nok en halvbror til sjeik Mansour, sjeik Hahmed, som er styreformann i Etihad.

Og forbindelse til emirater i Den persiske gulfen stopper ikke der. At Manchester City henter store deler av sitt budsjett fra Abu Dhabi forstår man når også Visit Abud Dhabi er sponsor av klubben.

Les også

Chelsea-sjefen (69) ble dyttet overende etter kaoskampen

Barcelona tok overgang

Disse to klubbene er ikke de eneste klubbene som henter store midler fra rike menn med fra området rundt Den persiske gulf. I Barcelona spilte de lenge med rene drakter. Det vil si ingen sponsorlogo over brystkassen til byens helter. Men alt har sin pris. Først vennet de supporterne til at klubbens vinrøde og mørkeblå drakter hadde sponsorlogo ved å inngå en avtale med UNICEF.

Luis Suárez feirer her sitt tredje mål mot Sporting Gijon. Barcelona hadde lenge "rene drakter" men så ble penger fra Den persiske gulf for fristende.

Deretter ble fristelsen for stor da Qatar Foundation kom med sitt forslag til sponsoravtale for seks år siden. De lokket med milliardbeløp. Sener er det nok et flyselskap fra området som har tatt over plassen på Messis drakt: Qatar Airways.

Dårlig butikk

Uansett hvor mye penger som disse rike menn bruker på sine fotballklubber, så har deres investeringer stort sett aldri vært god butikk.

— Klubbene er en måte å bruke penger på og ikke skape nye verdier. Konkurransestrukturen i internasjonal fotball er slik at klubbene hele tiden vil overby hverandre helt til smertegrensen, forklarer Arve Hjelset.

Han kommer knapt på en fotballklubb på toppnivå i Europa som er lønnsom butikk. Ett unntak finnes dog i år.

— Leicester går vel med overskudd i år med de inntektene de får fra deltagelse i Champions League blant annet.

PS: I første kamp mellom Manchester City og Real Madrid ble resultatet 0-0. * Journalist Arild Færaas var mangeårig Barcelona-tilhenger. Nå har han slått opp med laget. Årsaken er blant annet koblingen til Qatar.

Publisert: