Farene lurer på nettet

<p>Ekspertene advarer mot bruken av sosiale medier</p>

SARPSBORG 20110528. Anthony Ujah og Lillestrøm trener Henning Berg etter 2-4 seieren i eliteseriekampen i fotball mellom Sarpsborg 08 og Lillestrøm lørdag ettermiddag.Foto: Linn Cathrin Olsen / SCANPIX

  • Håvard Karlsen
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over ni år gammel

Bruken av sosiale medier brer om seg – også blant fotballspillerne. Anthony Ujah er ikke den eneste som har fått erfare at det ikke er problemfritt.

Statistikksenter Eliteserien:

  • tabellen | børs | toppscorer | kort | spillerfakta

Det finnes utallige av eksempler på fotballspillere og fotballpersonligheter som har begått tabber på sosiale medier. Men hvor går grensen på å gjengi det de skriver på nettsteder som Twitter og Facebook?

– Hvis det er Twitter, så er det helt greit. Når det gjelder Facebook, er jeg mer usikker , sier medieforsker ved Universitetet i Oslo, Anders Fagerjord.

Han mener det er forskjell på dem som har 5000 venner, og på dem som har et par hundre venner på Facebook.

– Da er det ikke mange som er veldig private. Dersom du har et par hundre venner, så blir det litt som å gjengi sladder. Dersom en fotballspiller hadde sagt noe til deg på byen, ville du ha skrevet om det dagen etter? spør Fagerjord.

(Artikkelen fortsetter)

Ekspertene advarer mot bruken av sosiale medier.

Vanlig bordskikk

Fagerjord, som er førsteamanuensis i nye medier, sier det er et dilemma med digitale medier. Alt sprer seg raskt, og det er lett å kopiere ting og sende videre.

– Vanlig bordskikk bør gjelde. På Facebook bør man ha lov til å være litt privat. Men jeg tror man må huske på at mange kan lese det man skriver, uansett. Det tror jeg ikke alle tenker på , sier han.

For fotballspillere, som både er høyt profilerte og som skal være forbilder, bærer det er ekstra ansvar.

– Det er aldri lurt å være dum, selv om det er lett å bli opprørt noen ganger. Det fotballspillere gjør, blir lagt merke til , sier Fagerjord.

Han mener også at journalister må tenke seg godt om før de lager saker som omtaler tabber på sosiale medier.

– De har et ekstra ansvar, og må tenke seg godt om. Vær varsom-plakaten gjelder, med tanke på å beskytte noen mot seg selv , sier medieforskeren.

– Hvordan mener du fotballspillere og personligheter bør opptre på sosiale medier?

– Det spørs hva de vil oppnå. Dersom de vil ha et godt forhold til fansen, så bør de gi dem et lite innblikk i hverdagen. Hvordan de trener, hva de er opptatt av, og så videre. Det gjelder både for Facebook og Twitter, sier Fagerjord.

LES OGSÅ:

Avis fikk medhold

Ekspert på sosiale medier i Geelmuyden. Kiese, Even Sandvold Roland, mener alle bør være klare på hva de legger ut på Internett, enten det er på blogger, Facebook eller Twitter.

– Er man en offentlig person, må man være forberedt på at det man legger ut på nett blir plukket opp og sitert. Det er en viss forskjell mellom helt offentlige kanaler og mer private profiler. Her er ikke de etiske grensene klare, sier Roland, og henviser til en sak om teologistudent som ble behandlet av Pressens Faglige Utvalg (PFU) i fjor.

Eirik Junge Eliassen valgte å klage iTromsø inn for organet etter at avisen siterte en kommentar fra hans private Facebook-profil.

– iTromsø fikk medhold i at sitatretten var riktig brukt. Dette understreker viktigheten av å være bevisst hvordan man bruker sosiale medier, sier Roland.

Sunn fornuft

I noen tilfeller mener han imidlertid at man bør gi personen mulighet til å utdype seg.

– Et godt eksempel er Twitter, hvor man kun har 140 tegn å uttrykke seg på. Det du skriver kan lett misforstås. Da bør mediene gi personen en fair sjanse til å utdype, sier han.

Klubbene maner til fornuftig bruk:

– Vi har snakket om det og bedt spillerne bruke sunn fornuft. Dette gjelder spesielt spillere som har mange supportere som venner på Facebook. Vålerenga har vært skånet for kritiske situasjoner. Klubben prøver å følge opp littegrann, men det er ikke slik at vi overvåker spillerne våre. Det handler om å bruke sunn fornuft, sier Lasse A. Vangstein, mediesjef i Vålerenga.

Les også

  1. De største tabbene

  2. - Naivt å tro at ting ikke plukkes opp

  3. Slik takler norske klubber sosiale medier

  4. Kokkvold: - Som å rope høyt på torget

  5. Her er fotballkjendisene på Twitter

Publisert:
  1. Eliteserien

Eliteserien

SVUTMP
1Bodø/Glimt302631103327181
2Molde30202877364162
3Vålerenga301510551331855
4Rosenborg30157850351552
5Kristiansund301212657451248
  • Champions League-kvalifisering
  • Europaliga-kvalifisering
  • Nedrykkskvalifisering
  • Nedrykk

Mest lest akkurat nå

  1. Dette er den nye trenden på Storhaug: - Jeg tror folk har savnet et slikt tilbud

  2. Thon vil utvide Amfi Madla inn på Shell-stasjonen

  3. To bilister ble fotgjengere i løpet av én time

  4. Han har fått sekser på sekser – nå trenger han større lokaler

  5. Kjøpe bolig nå eller ha is i magen? Her er ekspertenes råd

  6. Bølger i kaffen kan være et dårlig tegn